Czy należy oczekiwać odkrycia dwóch kolejnych księżyców Urana?

Uran, fot. Hubble Space Telescope (HST), instrument: Wide Field Planetary Camera 2. Obraz w 'fałszywych kolorach' opracował Erich Karkoschka z użyciem danych na dzień 8.8.1998. / Fot. NASAUran może posiadać dwa małe księżyce, których nikt dotąd jeszcze nie zauważył. Oba mają okrążać planetę bliżej niż którykolwiek z jej innych satelitów i przyczyniać się do powstawania falistych wzorów w pierścieniach.

Znanych jest 27 księżyców tego lodowego giganta, to znacznie mniej niż Jowisz (67) i Saturn (62). Jednakże Uran jest mniejszą planetą i w ten sposób można wyjaśniać ilościową różnicę.

Ale może być i tak, że wcześniej nie doszukano się innych księżyców Urana. W odróżnieniu od swoich większych braci, tylko raz zawitał tam statek kosmiczny. W 1986 roku sonda Voyager 2 dotarła w pobliże planety, wtedy poznano większą liczbę jej księżyców.

Oprócz księżyców, Uran posiada ciemne, wąskie pierścienie. Naukowcy odkryli pierwszy z nich w 1977 roku, kiedy planeta i jej pierścienie blokowały światło odległej gwiazdy. Voyager 2 odkrył później dwa księżyce Kordelia i Ofelia, po obu stronach najbardziej zewnętrznego pierścienia, o nazwie Epsilon. Utrzymują one jego cząstki w równowadze i niejako kształtują wąską formację.

Badacze planet Rob Chancia i Matthew Hedman na University of Idaho w Moscow, ponownie przeanalizowali dane z Voyagera i odkryli faliste wzory w dwóch innych pierścieniach, Alfa i Beta. Mogą one wynikać z siły przyciągania księżyca, który znajduje się po zewnętrznej stronie każdego pierścienia.

"Te księżyce są dość małe" - mówi Chancia. Jeżeli takowe istnieją, mają zaledwie od 4 do 14 kilometrów średnicy. To znaczy, że zapewne są mniejsze niż jakiekolwiek ze znanych satelitów Urana i zbyt małe, by mogły zostać bez trudu zauważone przez Voyagera. Bądź co bądź, co najmniej cztery księżyce Saturna są jeszcze mniejsze.

Dwa domniemane księżyce są prawdopodobnie ciemne, wnioskując w oparciu o kolory ich sąsiadów. "Nie tylko pierścienie Urana są ciemne, takimi jest większość małych satelitów w tym regionie" - oznajmił Hedman.

Istnienie tych dwóch księżyców jest "z pewnością bardzo wiarygodną możliwością" - powiedział Mark Showalter z Instytutu SETI w Mountain View w Kalifornii, który odkrył księżyce Saturna, Urana, Neptuna i Plutona.

Uran, Hubble's Wide Field Planetary Camera 2, dn. 14.8.2007 / Fot. Credit: NASA, ESA, and M. Showalter (SETI Institute)Według Showaltera, "najlepszy wybór" w poszukiwaniu satelitów Urana to Kosmiczny Teleskop Hubble'a. Wystarczy przypomnieć, że HST dostrzegł cztery najmniejsze księżyce Plutona wcześniej niż sonda New Horizon, która dotarła tam w 2015 roku.

Gdyby poszukiwania z pomocą Hubble'a nie przyniosły oczekiwanego rezultatu, można oczekiwać, że kiedyś zawita do Urana któraś z misji bezzałogowych.

źródło: New Scientist