Facebook Google+ Twitter

Czy pasażer może zmieniać rozkład jazdy autobusów?

Komunikacja miejska jest dla ludzi. Tak mówią. Postanowiliśmy sprawdzić, czy mieszkańcy Jaworzna mogą wpływać na zmiany rozkładu jazdy i rozmieszczenie przystanków. Tak, by były dostosowane do ich potrzeb.

Dołożenie przystanku nie jest jednak takie proste. Stawiając jeden, trzeba zlikwidować drugi. / Fot. www.jaworznianin.plOkazuje się, że wystarczy złożyć wniosek, użyć odpowiednio mocnych argumentów i odczekać swoje. I przy odrobinie szczęścia (i cierpliwości) może się udać. Należy jednak pamiętać o jednym: - Jesteśmy organizatorem komunikacji publicznej, a nie indywidualnej, dlatego też zawsze na zmianę rozkładu jazdy patrzymy przez pryzmat interesu większości pasażerów. Wnioski typu: "Kończę pracę w sklepie o 16.30 na Górze Piasku, jak mam się dostać do Ciężkowic" mają niewielką szansę na realizację - powiedział nam Przemysław Sowa, kierownik działu Organizacji i Kontroli Przewozów w PKM Jaworzno.

Czy wnioski w ogóle wpływają? Tak, jest ich średnio około 10 miesięcznie i jak zapewniają pracownicy spółki to właśnie one są głównym powodem zmian w rozkładach jazdy miejskich autobusów. Czy istnieją przykłady pozytywnie rozpatrywanych? Tak.

- Przykłady pozytywnie rozpatrzonych wniosków mieszkańców w ostatnim czasie to chociażby: wydłużenie kursu na linii 328 do Pieczysk, skierowanie jednego z kursów linii 303 przez Osiedle Stałe Cmentarz, przekierowanie linii 367 przez Osiedle Azot - wylicza Sowa.

Dołożenie przystanku nie jest jednak takie proste. Stawiając jeden, trzeba zlikwidować drugi. Podobnie rzecz się ma ze zmianą rozkładu jazdy. - Nawet niewielkie przesunięcia godzin odjazdów potrafią mieć ogromne konsekwencje: uniemożliwienie przesiadek, zaburzenie koordynacji kursów itd. - zwraca uwagę Sowa.
I dodaje: - Limit wozokilometrów to nie jedyny powód, dla którego wprowadzenie niektórych zmian nie jest możliwe. Przeszkodą często bywają też względy organizacyjne (liczba zatrudnionych kierowców; obieg wozów), Ustawa o czasie pracy kierowców (konieczność zachowania niezbędnych przerw na przystankach końcowych) oraz Ustawa o transporcie drogowym. Zgodę na zmianę rozkładów jazdy muszą wyrazić również inne, niezależne od nas podmioty. Na przykład właściciele przystanków i dworców autobusowych, pozostali organizatorzy transportu - KZK GOP, ZKKM Chrzanów. Nasze interesy nie zawsze są ze sobą zbieżne, co może prowadzić nawet do blokowania niektórych zmian.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (2):

Sortuj komentarze:

(+) - ciekawe czy we Wrocławiu to też działa :)

Komentarz został ukrytyrozwiń

Dobry materiał.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2016 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.