Facebook Google+ Twitter

Czy potrzebujemy filozofów? I jak powinniśmy ich edukować

Temat filozofii we współczesnym szkolnictwie wydaje się istotnym do poruszenia w kontekście zamykania kierunków humanistycznych i niżu demograficznego. Czy filozofia jest nam potrzebna?

 / Fot. Jan Saenredam [Public domain], via Wikimedia CommonsWspółcześnie, gdy coraz częściej narzeka się na istniejący model edukacji, potrzeba wprowadzenia filozofii do szkół wydaje się koniecznym rozwiązaniem. W swoim krótkim tekście chciałbym zaznaczyć jakie korzyści może zagwarantować utrzymanie filozofii na polskich uczelniach, z czym niestety filozofia jest kojarzona oraz zaproponować ewentualne próby jej wprowadzenia.

Filozofia, która większości społeczeństwa kojarzy się z napojonym winem Grekiem, który siedzi na kamieniu często niestety zraża ludzi do podejmowania dyskusji na temat tej dyscypliny. Do języka potocznego wbiło się określenie „filozofowania”, jako opowiadania na tematy niekoniecznie z dyskusją związane, żeby nie rzec – gadania głupot.

Początkowo, zaczynając te studia, których obecnie jestem szczęśliwym absolwentem miałem podobne zdanie na temat dyscypliny, którą mógłbym potencjalnie się zajmować. Na pierwszym roku studiów nie zastanawiałem się nawet nad rozpoczęciem ewentualnej pracy, którą ten kierunek mógłby mi zaoferować, lecz byłem zaintrygowany tym, co te studia mogłyby mi zaproponować. Studia filozoficzne otwierają studenta na bardzo dużą ilość tematów. Nie zawężamy się jedynie do zapamiętywania nazwisk oraz powtarzania reguł i trudnych terminów. Podstawową formą uczestniczenia na zajęciach i ich zaliczeń jest dyskusja na obowiązujące tematy i próba zrozumienia toku myślenia omawianego filozofa. Dzięki temu można wyrobić sobie zdanie na konkretny temat i daje to także możliwość do ugruntowania własnego stanowiska.
Oczywiście, podczas prywatki, czy imprezy nie będziemy poruszać tematów związanych z naszymi studiami (chociaż szczerze muszę przyznać, że takie imprezy też się zdarzały).

Studiowanie filozofii daje jednak możliwość szerszego zorientowania się w temacie humanistyki i nie tylko. Wiele osób korzysta ze zdolności dyskutowania, argumentowania, krytycznego myślenia oraz ze swoich własnych indywidualnych zainteresowań do podjęcia innych kierunków studiów.
Na rynku pracy bardzo liczy się kreatywność i innowacyjność. Znacznie trudniej jest się jej nauczyć niż tylko przez nabywanie pewnej specjalizacji. Studia filozoficzne pomagają w ukształtowaniu refleksyjnej postawy ucznia i dzięki temu – nabywaniu nowych umiejętności i zdolności. Pomaga to na podsycanie wrodzonego zainteresowania otaczającym światem i ciągłego zadawania pytań (a jak mawiają – umiejętność dobrego zadawania pytań jest niejednokrotnie bardziej wartościowa niż udzielanie odpowiedzi).

Po podaniu kilku praktycznych cech, które są przyswajane przez adeptów filozofii, warto zastanowić się nad dwoma innymi kwestiami. Czy filozofia powinna być wprowadzana do szkół (I-IV Etapu edukacyjnego) oraz w jaki sposób można byłoby prowadzić zajęcia, by nie były one kojarzone z regułą 3 Z (Zakuć, Zdać, Zapomnieć).

Oczywiście, filozofię i etykę można nauczać w szkole w formie wkładu, jednak podstawa programowa do szkół (na przykładzie szkoły podstawowej) wyklucza w zasadzie taką możliwość. Uczeń w analogii do ulubionych bohaterów bajek, komiksów, czy legend potrafi określić postawy bohaterów i je ocenić. Ważne jest, by taki przedmiot rozbudzał zainteresowanie wśród ucznia, a nie jedynie zamykał go w schematach i narzuconych z góry kluczach. Sztuką byłoby tu interpretowanie i zdolność do abstrakcyjnego myślenia, nie zaś odczytywanie i trzymanie się z góry ustalonych reguł. Uczeń dzięki temu pozwala samemu kształtować swoją postawę i wyrabia w sobie umiejętność argumentowania za swoim stanowiskiem.

Doskonałym rozwiązaniem dla tego typu zajęć jest możliwość realizowania ich w formie projektu lub warsztatów. Warsztaty filozoficzne dają doskonałe efekty podczas pracy z uczniami. Z powodzeniem można je przeprowadzać w szkołach z różnego szczebla edukacji i „uczyć za ich sprawą myślenia”. Z przyjemnością pragnę poinformować, że w Polsce mamy doskonałych znawców i specjalistów w dziedzinie filozofii edukacji, jakimi są przedstawiciele Stowarzyszenia Edukacji Filozoficznej Phronesis, czy też ludzi zajmujących się Warsztatami Filozoficznymi (np. posługujących się innowacyjną metodą warsztatów Lego-Logos). Praca z uczniami przy wykorzystaniu takich narzędzi, jakie oferują te warsztaty dała i wciąż daje doskonałe rezultaty. Sam miałem okazję uczestniczyć w tego typu zajęciach, jak i prowadzić je w trakcie odbywania praktyk i było to wspaniałe doświadczenie zarówno dla mnie, jak i dla uczniów.

Reasumując, wydaje mi się, że filozofia jest doskonałym zbiorem narzędzi zarówno dla ucznia zaczynającego swoją przygodę edukacyjną, jak i absolwenta, który zaczyna podejmować samodzielne i odpowiedzialne życie z bagażem wiedzy zdobytym w czasie edukacji. Warto także zapoznać się z istniejącymi warsztatami i samemu ocenić ich skuteczność.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (0):

Dziękujemy za Twoją aktywność w serwisie wiadomosci24. Do zobaczenia niebawem w innym miejscu.

Najpopularniejsze

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl
#PRZEPROWADZKA: Dowiedz się więcej

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.