Izabela Okarmus: Panie Bogdanie, wiele słyszy się ostatnio o nowych zasadach związanych z PR-em. Czy mógłby Pan przybliżyć co dokładnie kryje się pod tym określeniem?
Bogdan Węgrzynek: Różnica pomiędzy nowymi tendencjami w PR, a narzędziami, którymi posługiwaliśmy się wcześniej jest niezaprzeczalna. Oczywiście Public Relations nadal pozostaje tym czym jest. Chodzi tylko o położenie nacisku na inne, dotychczas niedoceniane obszary. Mam tutaj na myśli porzucenie wizji mówiącej o tym, że najważniejsze jest promowanie samego produktu. Wieloletnie badania rynku wykazały, że przede wszystkim należy skupić się na nabywcy. Wyjście naprzeciw oczekiwaniom odbiorców owego produktu stanowi obecnie priorytet.
I.O. W jaki sposób zatem możemy wyjść naprzeciw oczekiwaniom odbiorców?
B.W. Zasada jest prosta. Specjalista ds. PR wychodzi (w dosłownym i przenośnym znaczeniu tego słowa) niczym antropolog „w teren”, rozmawia z odbiorcami produktów, zapoznaje się z ich wymaganiami, preferencjami, zbiera wszystkie sugestie i tworzy profile różnych grup. Zebrane informacje stanowią podstawę do stworzenia tak zwanych „osobowości nabywczych”. Dzięki temu firma bądź instytucja może w łatwiejszy sposób dotrzeć do określonej grupy odbiorców i odpowiedzieć na potrzeby swoich klientów.
I.O. Czyli priorytetem staje się koncentracja na nabywcach?
B.W. Koncentracja na nabywcach idąca w parze z realizacją planów tworzonych przez organizację, na potrzeby której działamy. Jednak we wszystkich poczynaniach należy zaznaczyć jedno: to nie chwilowy rozgłos, nowe logo, reklama w gazecie czy Internecie przyniesie nam oczekiwany efekt. Najważniejsze jest długofalowe skupienie się na postulatach odbiorców i konsekwentne odpowiadanie na nie. Nie ma innej drogi do osiągnięcia sukcesu. I tylko dobry PR o tym wie.
I.O. Reasumując, należy przede wszystkim poznać oczekiwania odbiorców i mówiąc kolokwialnie, dać im tego czego chcą?
B.W. Mówiąc w największym uproszczeniu. Mechanizm działania opiera się przede wszystkim na indywidualnym traktowaniu każdego nabywcy, na przeprowadzeniu szczegółowego wywiadu i zwróceniu uwagi nie na to co wspólne, ale paradoksalnie na to, co dzieli potencjalnych odbiorców. Tylko znajomość najmniejszych szczegółów pozwoli stworzyć satysfakcjonującą ofertę dla ogółu.
Z Bogdanem Węgrzynkiem, CEO Menu Group rozmawiała Izabela Okarmus.
Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?