Facebook Google+ Twitter

Czy Robert Kubica zdobędzie punkty w Belgii?

Tuż po emocjach związanych z wyścigiem w Walencji, czeka nas kolejny weekend z Formułą 1. Tym razem kierowcy pojadą na torze Spa-Francorchamps w Belgii. Wyścig na tym starym i nietypowym torze zapowiada się bardzo ciekawie.

Początek wyścigu na torze Spa / Fot. http://www.flickr.com/photos/ph-stop/2851885334/sizes/l/W poprzednim Grand Prix Europy Robert Kubica zdobył 1 punkt za 8. miejsce. Wygrał Rubens Barichello, a lider klasyfikacji generalnej Jenson Button, zdobył zaledwie 2 punkty. Tuż po zakończeniu rywalizacji w Hiszpanii kierowcy i zespoły przenieśli się do Belgii aby przygotowywać się do Grand Prix Belgii.

Tor jakich coraz mniej...

Tor Spa-Francorchamps jest niezwykle ciekawym i nietypowym obiektem. Liczy sobie już 88 lat i trzeba przyznać, że sama konfiguracja niewiele zmieniła się on początku ubiegłego wieku.
Jest to najdłuższy tor spośród wszystkich obecnych w kalendarzu F1. Jedna pętla liczy aż 7 km, a kierowcy przejeżdżają ją w ponad 105 sekund (Rekord Kimiego Raikkonena z 2004 r. to 1.45.108). Sprawia to, że zawodnicy przejadą w tym roku tylko 44 okrążenia w wyścigu. Jak mówią komentatorzy - ta tym torze w jednym miejscu może świecić słońce a w drugim, padać deszcz. I takie sytuacje zdarzały się już w przeszłości.

Będzie prysznic

"Showers for Spa practice & qualifying" - tak brzmi tytuł oficjalnego komunikatu pogodowego na ten weekend. Oznacza to, że w piątek i sobotę kierowcy będą jeździć na mokrym torze i będzie im bardzo ciężko dobrać ustawienia na niedzielny wyścig, który ma być suchy. Deszcz nad tym torem, gdzie nie ma obszernych poboczy, a prosta startowa bardziej przypomina tunel, wprowadzi wiele emocji do rywalizacji. Ciężko również będzie o prawidłowe dogrzewanie opon, bo temperatura ma wahać się między 18 a 20-ma stopniami Celcjusza.

Najtrudniejszy tor w F1

Taką opinię ma Spa. Może jest to opinia na wyrost, bo przecież mamy w kalendarzu tor w Monako, ale na pewno do łatwych belgijski tor nie należy. Jadąc od początku kierowcy napotykają po ok. 200 m zakręt o 90 stopni w prawo. Jego brzegi otoczone są murem. Tam może dochodzić do bardzo ciekawych rozstrzygnięć. Jedno z nich widać na zdjęciu, na którym Nick Heidfeld "frunie" na tym właśnie odcinku toru. Następnie dojeżdżają do bardzo ciekawego fragmentu - najdłuższej w kalendarzu wspinaczki w Formule 1. Długi i dość stromy podjazd obdziera z farby podwozie prawie każdego bolidu F1. Jest to również bardzo trudny moment dla inżynierów, aby dobrze ustawić wysokość zawieszenia, bowiem po tym podjeździe kierowcy jadą ponad 2 km prostej. Na tej prostej bolid teoretycznie powinien być jak najniżej ustawiony. Po tej najdłuższej w F1 prostej mamy wyjazd na serię zakrętów, przejeżdżanych na 2-5 biegu. Okrążenie kończy się szykaną i prostą. Niestety mimo tak korzystnej konfiguracji na Spa nie oglądamy zazwyczaj wielu manewrów wyprzedzania.

Brawn, Red Bull czy Ferrari?
Tor w Spa / Fot. http://pl.wikipedia.org/wiki/Plik:Circuit_Spa_2007.png
Takie pytanie jest przedmiotem sondy na stronie F1. Dla mnie faworytem jest McLaren. Forma zespołu Red Bull wyraźnie spada. Ostatni występ Vettela, który stracił 2 silniki, a potem nie ukończył wyścigu, jest złym prognostykiem. Szczególnie przy słabszej jeździe Webbera.
Ferrari całe swe nadzieje pokłada w Raikkonenie. Fin lubi ten tor i jeżeli będzie skupiony na starcie i dobrze pójdą mu kwalifikacje to ma szanse na sukces. Ciekawą sprawą wydaje się być to, ile na tym długim okrążeniu będzie tracił Luca Badoer. Możliwe są nawet 4 sekundy. Sam Robert Kubica powiedział o Włochu, że lepiej byłoby, gdyby został w domu i nie startował w wyścigach. Przypominam, że proponowałem jakiś czas temu Ferrari, aby to Piquet Junior zastąpił Massę. Po GP Europy takie głosy również pojawiały się w TV.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (5):

Sortuj komentarze:

Eh! Dla mnie to dopiero 5 miejsce, ale wszystko się okaże ok. 19.30 kiedy zostaną podane wagi bolidów. Wtedy natychmiast podam je tutaj. Ja postawiłem na wygraną Trulliego w kwalifikacjach i gdyby nie 78 tysięcznych to miałbym 40 zł za 2 zł ;)
Domyślam się, że Kubica i Heidfeld mają podobną wagę bolidów. Fisichella zjedzie do boksu po 2-3 okrążeniach a największe szanse ma Trulli.

Komentarz został ukrytyrozwiń

No i już wiadomo, że Robert wystartuje z 5. miejsca, a Nick z 3.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Przepraszam za błąd, wysłałem do poprawy.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Długość toru w Walencji: 7004 m??? Oj chyba błąd....:)A tak to artykuł bardzo fajny....

Komentarz został ukrytyrozwiń

Kubica wystartuje tu po raz trzeci, ten tor nie jest mu obcy, więc są szanse na wyprzedzenie Heidfelda.
Warto też dodać dokładny "rozkład jazdy";) :

Piątek, 28 sierpnia

10:00 - Trening 1
14:00 - Trening 2

Sobota, 29 sierpnia
11:00 - Trening 3
14:00 - Kwalifikacje

Niedziela, 30 sierpnia
14:00 - Wyścig

..no i wspaniały tekst :) Zawiera w sobie wszystko co ważne :) (5+)

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2016 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.