Facebook Google+ Twitter

Czy w Polsce będzie linia kolejowa TGV?

Pięć firm chce przygotować plany szybkiej kolei w Polsce. Studium określi ile pieniędzy pochłonie inwestycja, określi trasy pociągów.

pociąg TGV / Fot. Lance and ErinDo 2020 roku ma powstać w Polsce szybka kolei łącząca Warszawę, Łódź, Wrocław i Poznań.
Pociągi na tej trasie będą mogły jeździć z prędkością do 350 km/godz. Linia ta ma być gotowa do 2020 roku. Koszt jej budowy oszacowano wstępnie na 26 mld złoty. Jest już rządowa uchwała w tej sprawie.

Zgłosiło się 5 firm, które chcą przygotować plan szybkiej kolei. Koszt przygotowania projektu to 50-80 mln złoty. Zwycięskie konsorcjum najpierw przygotuje studium, następnie dokładny projekt. Przy ocenie zlecenia będą stosowane kryteria: cena, metody i jakość wykonania.
Tory pod polskiego TGV mają mieć długość około 450 km. Przygotowane studium określi m.in. z której strony nowa kolej minie zbiornik retencyjny Jeziorsko, określi gdzie powstanie główna stacja, tak aby z niektórych pociągów mogli korzystać mieszkańcy Ostrowa i Kalisza, w którym miejscu trasa będzie się rozgałęziać (brane są pod uwagę dwa miasta Nowe Skalmierzyce i Sieradz).

Jan Raczyński, dyrektor PKP do spraw kolei dużych prędkości w rozmowie z dziennikarzami poinformował, że władze województwa wielkopolskiego chcą, aby pociągi omijały zbiornik Jeziorsko (który znajduje się na granicy województw łódzkiego i wielkopolskiego) od północy. Wtedy trasa łącząca Warszawę z Poznaniem będzie krótsza, będzie miała 300 km, a nie 330 km. Przy prędkościach osiąganych przez szybką kolei nie ma to żadnego znaczenia. Dłuższa trasa może okazać się tańszą w budowie, gdyż nie będzie trzeba tworzyć tylu wiaduktów i przejść dla zwierząt.

Dyrektor Raczyński zapowiada że PKP Polskie Linie Kolejowe były gotowe przeznaczyć nawet kwotę 85 mln złoty, ale po otwarciu kopert wiadomo że kwota ta nie powinna być przekroczona.
Studium ma być gotowe za około 13 miesięcy. Następnie należy przeprowadzić konsultacje społeczne i przygotować projekt. Projekt ma być gotowy za niecałe dwa i pół roku. PKP chce rozpocząć prace w 2013-2014 roku.

Inwestycja jest jednak kosztowna. We Francji budowa kilometra kosztuje 9-12 mln euro. Związane jest to z tym, że tory muszą przebiegać bezkolizyjnie z wiaduktami i tunelami. Muszą być też tory ogrodzone siatką, aby zwierzęta nie wbiegały pod pędzący pociąg.

****
W Łodzi inwestycja podzielona jest na dwie części.
Pierwszą będzie zakopanie Dworca Fabrycznego. Przebudowa metodą otwartego wykopu, rozpocznie się w tym roku. Tory kolejowe między stacją Widzew a Łodzią Fabryczna będą schowane pod ziemią, aby pociągi dojeżdżały do podziemnego dworca. Jednocześnie do 2013 roku, będzie budowany nowy dworzec, który znajdzie się 16 metrów pod ziemią.
Nowy Dworzec Łódź-Fabryczna będzie łączył wszystkie rodzaje transportu: kolejowy, komunikacje miejską i autobusy PKS. Nad nim zaprojektowane jest Nowe Centrum Łodzi.
Drugim etapem przewidzianym w latach 2013-2014 będzie stworzenie tunelu łączącego Dworzec Fabryczny z Kaliskim.


Źródło: http://lodz.gazeta.pl/



Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (0):

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.