Zaloguj

Zarejestruj się

Zaloguj przez Facebook

Wiadomości24 > Moje Trzy Grosze > Opinie > Czy zawsze karać więzieniem?

Pozycja materiału w rankingach:

51599 miejsce

Dział: Opinie

Ocena: 40pkt

Oceń:

Czy zawsze karać więzieniem?


Kara pozbawienia wolności ma zapobiec powrotowi do przestępstwa. Czy tylko i wyłącznie taka kara? Czy prace społeczno-użyteczne, warunkowe zawieszenie kary itd. itp nie powinno być nadrzędne.

 / Fot. Ireneusz MosiczukKara pozbawienia wolności ma zapobiec powrotowi do przestępstwa przez wzbudzenie w skazanym woli współdziałania w kształtowaniu jego społecznie pożądanych postaw, poczucia odpowiedzialności oraz potrzeby
przestrzegania porządku prawnego (art. 67 k.k.w.). Jak ten kodeksowy zapis jest realizowany, jak postrzegany jest przez społeczeństwo?

Błędem byłoby zaczynać wszelkie rozważania od zakładu karnego pomijając drogę jaką przebywa osadzony od momentu osądzenia do samego osadzenia. Wyrok sądu realizowany jest przez szereg, do tego celu powołanych służb. Jedną z nich są zespoły kuratorów sądowych. Zarówno kuratorzy zawodowi jak i społeczni mają do wykonania bardzo ważne zadanie o charakterze wychowawczo-resocjalizacyjne, diagnostycznym, kontrolnym i profilaktycznym. Zadania jak na nasze warunki sowicie wynagradzane.

Czy jednak wszyscy kuratorzy wypełniają je należycie, czy wszyscy są godni tego zawodu? Niestety przykłady z zakładów karnych dają podstawę do surowej oceny pracy kuratorów. Prawdą jest, że praca jest bardzo ciężka i niewdzięczna. Prawdą jest również i to, że podopieczni nie są "aniołkami" i potrafią skutecznie utrudniać tę pracę.

Niemniej jednak, jeżeli już przeszło się przez gęste sito kwalifikacyjne, składające się z uzyskania odpowiedniego wykształcenia, zdania niezbędnych egzaminów i odbyło niezbędną aplikację, to… No właśnie pozostaje to... czyli wątpliwość prawidłowej realizacji obowiązków.

Bo czy prawidłowym jest działanie kuratora, który w wyniku kontroli, w miejscu zamieszkania skazanego, zwrócił się do sądu o odwieszenie wyroku skazującego. Jako argumentu użyto sformułowania … brak realizacji zadań opiekuńczych i niezdolność wychowania dzieci. Powód? Brak w jednopokojowym mieszkaniu czteropalnikowej kuchenki. Była przenośna elektryczna jednopalnikowa. Pokój pełnił funkcje mieszkalne oraz kuchni i łazienki.

Ireneusz Mosiczuk OFFline profil autora

Autor: Ireneusz Mosiczuk

Napisz do autora

Artykuły (128) Galerie (25) Średnia ocen (4.24)

Miejscowość: Wrocław 68 | Kraj: Polska

O mnie: Krzyczę wszem, mówię Wam/ A i tak ogół swoje wie/ Racja tu, racja tam/ Wiara pozostaje/ Czyżbym sam, wierząc w to Miarę słów, miernik sum Wszystko pozostawiał Żadne och, żadne ach Myśli pozostaną Czułość dusz, wiara w sens Jedność... więcej

Ostatnie artykuły autora:


Komentarze: 11

Sortuj komentarze:

Ewa Łazowska 25.10.2011 19:50

Ocena: Ocena pozytywna 2 Ocena negatywna 5

Twój głos, Ireneuszu, jest na wagę złota :)

Komentarz został ukrytyrozwiń

Ireneusz Mosiczuk 25.10.2011 18:43

Ocena: Ocena pozytywna 3 Ocena negatywna 5

@Ewo:) - jestem za:)

Komentarz został ukrytyrozwiń

Ewa Łazowska 22.10.2011 20:49

Ocena: Ocena pozytywna 5 Ocena negatywna 3

Nie powiem nic nowego, ponad to co panowie już w komentarzach napisali. Mam jednak ochotę na dorzucenie takiego projektu: Podobno nic tak nie nawraca człowieka, który zbłądził i musi ponieść stosowna karę jak praca w schroniskach dla bezdomnych zwierząt. Tam ciągle brakuje rąk do pracy bo i wyrzucanych na bruk zwierząt przybywa w tempie lawinowym. Ostatnie wyniki kontroli polskich schronisk, przeprowadzonych przez NIK są porażające. Myślę sobie zatem, że sprawcy wykroczeń zamiast iść do odsiadki za więzienne mury mogliby taką pożyteczną funkcję - usługową wobec zwierząt - wykonywać.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Ireneusz Mosiczuk 22.10.2011 19:57

Ocena: Ocena pozytywna 4 Ocena negatywna 1

Panie Krzysztofie,świetnie to ujął er wpisem z 09.10.2011 22:04. Serdecznie pozdrawiam.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Krzysztof Bień 22.10.2011 19:21

Ocena: Ocena pozytywna 7 Ocena negatywna 3

Witam Autora
Zgadzam się z panem, że za pospolite przestępstwa nie powinno się karać więzieniem. Uważam, że powinny powstać zakłady pracy karnej gdzie skazany zmuszony był by prawem do pracy. A w ten sposób do zrekompensowania choć w części wyrządzonej szkody. Czy to jest coś nie zgodnego z prawami człowieka albo prawem Rzymskim. Bo jeśli jest to niezgodne z Polskim prawem to znaczy, że ustawodawcy są do niczego nie potrzebni w naszym kraju.

Komentarz został ukrytyrozwiń
er

er 09.10.2011 22:04

Ocena: Ocena pozytywna 5 Ocena negatywna 4

Polski system sądowniczo-prokuratorski,jest kontynuacją PRL-owskiego systemu, opartego na doktrynie" wychowanie społeczeństwa poprzez skrajna restrykcję".Przez 20 lat,państwo nie zrobiło nic,aby kolejne pokolenie sędziów i prokuratorów wychować w zgodności z obowiązującymi normami i tendencjami prawnymi,które są określnikiem nowoczesnego,europejskiego państwa.Dowodem na podany stan rzeczy są wyroki międzynarodowych sadów arbitrażowych ,które nakładają na Państwo Polskie kary za niesprawiedliwe(również zbyt restrykcyjne) traktowanie własnych obywateli.
jeżeli fundament władzy-a więc państwa-jest nieefektywny i nieudolny,to jakie jest całe państwo?

Komentarz został ukrytyrozwiń

Leszek Małkowski 09.10.2011 08:18

Ocena: Ocena pozytywna 5 Ocena negatywna 6

Przez ostatnie 20 lat, już chyba ze trzy razy słyszałem podobne postulaty, i nic. Może, jakby rządzący dostali wibratorem między oczy, coś by się ruszyło. Tymczasem jest tyle prostej pracy do zrobienia - niespławne rzeki (jest metoda oparta na wiedzy, nie wymagająca wielkich inwestycji, budowy tam, zmiany naturalnego charakteru rzek), zaśmiecone lasy i przydroża, liche wały przeciwpowodziowe.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Ireneusz Mosiczuk 08.10.2011 23:04

Ocena: Ocena pozytywna 6 Ocena negatywna 4

Wojtku, zdecydowanie tak. Wsadzanie do więzienia jest ucieczką od problemu, jest najprostszą metodą walki z patologią. A w pierwszej kolejności obowiązek ten winien spoczywać na policji, kuratorach, MOPS-ach itp. Więzienie nie prowadzi do niczego dobrego. Oczywiście mam na myśli tzw. kolarzy, alimenciarzy, ukaranych grzywnami itp. Nie biorę w obronę uczestników gwałtów, pedofilii, rozbojów itp.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Wojciech Arciszewski 08.10.2011 21:03

Ocena: Ocena pozytywna 3 Ocena negatywna 8

Ireneuszu, w USA, jednym z najbardziej "uwięziennionych " krajów, bardzo często stosuje się jako karę "prace publiczne", która to kara dotyka nawet celebrytów, którzy muszą zamiatać i czyścić ulice, zamiast trafiać do aresztu, czy więzienia. Szkoda, że u nas tak rzadko stosuje się takie kary. Pakowanie za drobne przestępstwa od razu do prawdziwego "pierdla", zamiast poprawić-deprawuje skazanego. Tymczasem nakaz pracy społecznej połączony oczywiście ze ścisłym nadzorem nad zakresem i jakością wykonanej pracy często byłby bardziej efektywny i pouczający.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Ireneusz Mosiczuk 08.10.2011 14:05

Ocena: Ocena pozytywna 4 Ocena negatywna 7

W pełni się z Panem zgadzam, nic dodać nic ująć.

Komentarz został ukrytyrozwiń

odśwież

Maksymalnie 4000 znaków. (możesz jeszcze wpisać: 4000)

Reklama

Najpopularniejsze

Reklama
Copyright 2012 Wiadomosci24.pl
Realizacja serwisu: Gratka Technologie Sp. z o.o.