Daphnis - mały księżyc o dużej sile

Z pozoru niezbyt ciekawe zdjęcie, kryje w sobie coś fascynującego. I nie jest to żaden z tych szalenie skomplikowanych histogramów. Proszę przyjrzeć się uważnie. To pierścienie Saturna i Daphnis, jeden z jego księżyców.

Księżyc Saturna: Daphnis; misja: Cassini-Huygens (Cassini Orbiter) Instrument: Imaging Science Subsystem - Narrow Angle / Fot. NASA/JPL-Caltech/Space Science InstituteDaphnis krąży w granicach szczeliny w pierścieniu A, znanej jako przerwa Keelera. Właściwie ten niewielki księżyc jest odpowiedzialny za jej utworzenie. Dodatkowo wpływ grawitacyjny powoduje powstawanie charakterystycznych fal na krawędziach przerwy.

Prezentowany satelita Saturna jest jednym z mniejszych księżyców planety, o średnicy ok. 8,5 km. Jednakże jak wspomniano powyżej, jego grawitacja jest wystarczająco silna aby wywołać zaburzenia orbit cząstek w pierścieniu. Ruch przemieszczającego się obiektu wewnątrz przerwy Keelera, znajduje swoje odzwierciedlenie we wzorze przypominającym fale, które tworzone są zarówno w płaszczyźnie poziomej jak i pionowej.

Obraz tego rodzaju jest zbliżeniem dostarczającym naukowcom materiału poglądowego w temacie skomplikowanych interakcji, jakie zachodzą pomiędzy księżycem i pierścieniami. Pozwala także na pewien wgląd we wzajemne oddziaływania pomiędzy samymi cząsteczkami pierścienia. Tutaj można zauważyć trzy gasnące wierzchołki fal, będące śladem Daphnis. W każdym kolejnym grzbiecie, fala zmienia swój kształt, ponieważ cząstki pieścienia zderzają się ze sobą.

Bliższe badanie bezpośredniego sąsiedztwa Daphnis przyniosło odkrycie w postaci nikłego pasemka, które zostało wyrwane z pierścienia A. Wygląda na to, że budulec został wydarty bezpośrednio przez księżyc.

Mozaikowe zdjęcie zostało wykonane w świetle widzialnym, z użyciem wąskokątnego aparatu sondy Cassini, w odległości około 28,000 kilometrów od Daphnis; skala obrazu 168 metrów na piksel.

Daphnis został odkryty w 2005 roku, dzięki obrazom Cassini, zaś czas bliski równonocy na Saturnie w 2009 r., pozwolił za sprawą występującego wtedy specyficznego oświetlenia, na zaobserwowanie pionowych struktur w pierścieniach planety.

źródło: JPL NASA

Dziękujemy za Twoją aktywność w serwisie wiadomosci24. Do zobaczenia niebawem w innym miejscu.