Facebook Google+ Twitter

Dla Filipa i Agaty liść sałaty

Po zimowych długich ponurych dniach i okresach wzmożonych ataków chorób, organizm nasz - słaby i wyczerpany - wymaga odpowiednich środków zasilania w witaminy i mikroelementy. Ich bogaty naturalny skład mają wiosenne nowalijki.

Wiosna zagościła u nas już na dobre. Sady i ogrody strzeliły zielenią. W ogródkach zielone rabatki i kolorowe kwiatki. Wśród kwiatów drzew owocowych króluje dźwięk pszczół. Wyrosły pierwsze tegoroczne nowalijki: szczypiorek i sałata. Mamy więc w ogródkach garść naturalnych witamin i mikroelementów. To ważny zastrzyk dla zdrowia organizmu po zimowym osłabieniu. To szczęście dla zdrowia i dobrego samopoczucia. To satysfakcja z naszej pracy.

Wśród popularnych nowalijek wiosennych najchętniej sięgamy po zielone liście sałaty. Smakują nam i obdzielają swoimi darami natury, szczególnie skropione oliwą i sokiem cytryny, gdy trafią na kromkę chleba z masłem. Smakują również w postaci prostych sałatek do ziemniaków i drugiego dania na obiad. Te zwyczaje panują w polskich kuchniach od dawna.

Ludzie podatni na zbieranie nadmiernych krągłości ciała, bardzo często sięgają po sałatę, bo niskokaloryczna, z dużym ładunkiem składników odżywczych i należy do grupy wyjątkowo zdrowych warzyw. Sałata występuje u nas w wielu odmianach. Według dietetyków warto znać i jeść je wszystkie.

Najbardziej popularne są dzisiaj w uprawach i polskiej kuchni sałaty: rzymska, lodowa, dębowa i powszechnie znana i lubiana, sałata masłowa – podaje - http://www.odzywianie.info.pl/Salata-ciekawostki-i-wartosci-odzywcze.html. Zaczyna się właśnie sezon na jej smakowite, odżywcze, błyszczące świeżością kruche listki.

Odmiany sałaty mają charakterystyczne kształty a przede wszystkim barwy liści: od białych, poprzez ciemnofioletowe, seledynowe, do bordowych i od gładkich, delikatnych, kędzierzawych, aż po słodkie, gorzkie i szczypiące w język. W odmianach można przebierać i dobierać je do własnych upodobań smakowych oraz komponować z nich efektowne kolorowe sałatki z winegretem lub cięższymi dressingami.

W Polsce uprawiamy obecnie dwanaście odmian sałaty. Powszechnie znane i dostępne są w handlu: głowiasta, szparagowa, lodowa. Niezależnie od rodzaju, każda z nich ma jedną wielką zaletę: składa się wprawdzie w 93% z wody, ale zawiera bardzo dużo składników niezbędnych dla zdrowia i jest niskokaloryczna.

Te względy stały się podstawą niskokalorycznej diety i kuracji odchudzających. Zawiera: sporo witaminy C (dwa razy więcej niż w świeżym ogórku); ma witaminę E, która odpowiada za hamowanie procesu starzenia się skóry i chroni nasz organizm przed wolnymi rodnikami; witaminę D - regulatora wydzielania insuliny oraz witaminę B6 - współodpowiedzialną za prawidłowe funkcjonowanie naszego układu nerwowego.

Sałata ma także witaminę A, zwaną witaminą wzroku (jej niedobór może powodować zaburzenia ostrości widzenia) oraz bogatą zawartość mikro- i makroelementów, takich jak: sód, potas, magnez, mangan, kobalt, miedź, cynk, fosfor, fluor, jod, wapń, żelazo. Sprawia to, że jest bardzo zalecana dla kobiet w ciąży (przez składniki niezbędne do prawidłowego rozwoju płodu).

Ma również witaminy: B1, B2, B6 i PP oraz B9 i znaczną zawartość kwasu foliowego, który wpływa korzystnie na system nerwowy płodu – czytamy w - http://info.zdrowie.gazeta.pl/temat/zdrowie/artykuly/kwas+foliowy. Świeże listki sałaty bogate są też w antyoksydanty, takie jak karotenoidy, polifenolokwasy i flawonoidy, które chronią przed wolnymi rodnikami i wspomagają prawidłowe działanie układu krążenia i pracy serca.

W opinii kucharzy sałata powinna być obowiązkowym dodatkiem do mięsa i wędlin, które mają właściwości zakwaszające, a sałata działa odkwaszająco na nasz organizm. Zalecana jest dzieciom, ludziom zapracowanym umysłowo i osobom o siedzącym trybie życia. Reguluje procesy trawienia, uspokaja i usprawnia pracę układu nerwowego, wyszczupla, zapobiega chorobom i gwarantuje ładną cerę. Picie soku z sałaty zaleca się cierpiącym na przewlekły nieżyt żołądka oraz chorym na wrzody żołądka i dwunastnicy – poleca http://mamzdrowie.pl/dietetyczna-i-zdrowa-salata/.

Wszystkim, którzy mają problemy trawienne, specjaliści radzą jeść sałatę, gdyż ze względu na zawarte w niej kwasy organiczne oraz bogate ilości błonnika i celulozy, poprawia trawienie. Codzienne spożywanie jej reguluje wypróżnienia i, co niezmiernie ważne, zapobiega rakowi okrężnicy. Amerykańscy naukowcy dowiedli, że sałata jedzona regularnie, działa uspokajająco i nasennie – informuje - http://www.styl.pl/kuchnia/mistrzyni-kuchni/news-zielono-na-talerzu,nId,597020.

Amerykanie zalecają szczególnie codzienną porcję sałaty do ostatniego posiłku, starszym ludziom, którzy mają kłopoty z zasypianiem. Po kilku miesiącach, według opinii amerykańskich badaczy, problem z bezsennością znika.

Zdaniem dietetyków, najzdrowsza i najbardziej wskazana jest sałata, od maja do jesieni, ale od zaufanego sprzedawcy, który ma sałatę ekologiczną, bez szkodliwych dla zdrowia azotanów. Zimą trudno o zdrową sałatę, jednak czasem można ją kupić w sklepach z importu z południa Europy. Wiosną i latem możemy i, to jest bardzo wskazane, spróbować hodować własną sałatę w przydomowym ogródku, a zimą - w pokoju w doniczce czy skrzynce na parapecie.

Czasem kupimy sałatę na zapas. Jak ją przechowywać? Twarde rodzaje, typu: karbowana, masłowa, rzymska, których nie zamierzamy zjeść w przeciągu kilku kolejnych dni, najlepiej jest nie myć. A jeśli mamy ochotę na listek do kanapki, odrywamy go i wtedy dopiero myjemy.

W lodówce liście powinny leżeć nie dłużej niż tydzień. Delikatne odmiany sałaty przechowujemy umyte, osuszone, zapakowane w pojemnik i umieszczone w lodówce na dolnej półce. Jednak zachowują one świeżość tylko kilka dni. Według dietetyków, przed spożyciem - listków sałaty nie powinno się kroić nożem (z wyjątkiem lodowej), ale rwać na drobne kawałeczki, aby łatwo móc je włożyć do ust.

Sałata to warzywo wyjątkowo cenne pod względem walorów zdrowotnych. To nic, że ma nadmiar wody. Ma jednak to, czego brakuje innym warzywom. Ułatwia walkę z wieloma chorobami. Wspomaga leczenie: astmy, kamicy moczowej i żółciowej, reumatyzmu, niestrawności, zaparć, zapalenia pęcherzyka żółciowego, cukrzycy, nerwicy i bolesnych menstruacji.

Sałatę można spożywać na wiele sposobów, zarówno na surowo, jak i w formie naparu z liści, bądź nasion. Napar z liści sałaty: 5 - 7 sztuk liści rwiemy na drobne kawałki, zalewamy szklanką wrzątku i odstawiamy pod przykryciem na 5 minut. Napar pijemy po 2 - 3 łyżeczki dziennie podczas menstruacji. Zbyteczne będą tabletki przeciwbólowe, które szkodzą wątrobie.

Sałata, jako warzywo nisko kaloryczne, zawiera w 100g tylko 12 kalorii, a pod względem zawartości żelaza przewyższa ją tylko szczypiorek i szpinak. Natomiast pod względem zawartości witaminy E jest na drugim miejscu po kiełkach pszenicy. Przyrządzając sałatkę z sałaty, najlepiej i najkorzystniej wymieszać kilka jej odmian. Wtedy uzyskamy znakomity efekt estetyczny i smakowy.

I jeszcze kilka drobnych uwag. Sałatę należy płukać w zimnej wodzie, osączać w specjalnej misce lub suszyć na papierowym ręczniku i delikatnie porwać na kawałki. Można ją jeść samą, albo z dodatkiem ziół, pomidora, ogórka, cebuli, oliwek, jajek na twardo lub z wędzoną rybą, krewetkami i na wiele innych różnych sposobów. Smacznego i na zdrowie.

Stanisław Cybruch

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (0):

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.