Facebook Google+ Twitter

Pozycja materiału w rankingach:

70892 miejsce

Dla samochodu w Polsce nie ma alternatywy

Kolej w Polsce przegrała wyścig z motoryzacją indywidualną. Jest konkurencyjna jedynie w kilku korytarzach. Rząd, proponując budowę linii Kolei Dużych Prędkości, nie rozwiązuje żadnego z problemów jakie stworzył upadek tradycyjnej kolei.

W Polsce wciąż brak jest alternatywy dla samochodu osobowego, jaką kolei udało się stworzyć w innych krajach. Ba, owa wolność wyboru środka transportu jest czymś, co odróżnia cywilizację Europy Zachodniej od cywilizacji Stanów Zjednoczonych, gdzie transport zbiorowy w większości zanikł już pół wieku temu i nie istnieje nawet w milionowych aglomeracjach.

„Der Kluge fährt Bahn” - „Mądry jeździ koleją” - reklamowały się przed laty federalne koleje szwajcarskie. Na obrazku pokazano pana czytającego gazetę na fotelu. Po dziś dzień koleje te wiodą prym w Europie, z ponad 60 podróżami koleją na mieszkańca rocznie. Na znacznej części linii mamy po kilka pociągów na godzinę w pożądanym przez nas kierunku. Sytuacji tej sprzyja urbanizacja, rozwinięta w dolinach wzdłuż linii kolejowych.

Szwajcaria to także, obok Japonii, jedyny kraj na świecie, który nigdy nie upaństwowił wielu regionalnych linii kolejowych. W Japonii byłe koleje państwowe rozbito na sześć podmiotów, które następnie prywatyzowano. Na rynku działają przewoźnicy całkowicie prywatni. W Japonii, która jest absolutnym światowym liderem jeśli idzie o kolej, pasażerskich przewoźników prywatnych jest najwięcej na świecie, ba, przewozy kolejowe to tylko część ich biznesu.

Dziś model biznesowy prywatnej kolei pasażerskiej w Japonii to centra handlowe i rozrywkowe na każdym większym dworcu, działalność deweloperska wzdłuż własnych nowych linii kolejowych, linie autobusowe dowożące pasażerów na dworce. Nic tak skutecznie nie zapewnia sukcesu przewoźnikowi jak budownictwo mieszkaniowe wzdłuż swoich linii i japońskie koleje weszły w ten rynek, dziś konkurując nie tylko o pasażera, ale i o mieszkańca swoich osiedli. Rola państwa sprowadza się do ustalenia poziomu zysków z działalności przewozowej, którego koleje nie mogą przekroczyć. Jeśli wykorzystują swoją pozycję monopolistyczną, rząd okresowo karze ich obniżką cen ich biletów.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (0):

Dziękujemy za Twoją aktywność w serwisie wiadomosci24. Do zobaczenia niebawem w innym miejscu.

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl
#PRZEPROWADZKA: Dowiedz się więcej

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.