Facebook Google+ Twitter

Dla władz uczelni reklama była za ostra

We Wrocławiu zakończył się Festiwal Reklamy Kreatywnej - Wizualia 2008, organizowany przez studenckie koło naukowe FOKUS. Choć prowokacja była tematem przewodnim imprezy, to takiej reakcji władz Akademii Ekonomicznej nikt się nie spodziewał.

To miała być zwyczajna relacja z imprezy przygotowywanej przez studentów dla studentów. Wywiad z organizatorami, rozmowa z uczestnikami, krótki opis tego, co miało się wydarzyć. Uzbrojony w dyktafon, aparat fotograficzny i notatki, poczynione „na szybko” w tramwaju, wkroczyłem na teren campusu wrocławskiej Akademii Ekonomicznej.

Im bardziej zagłębiałem się w gąszcz uczelnianych budynków, tym bardziej wypełniały mnie wątpliwości: Czy dobrze trafiłem? Czy nie pomyliłem dnia? A może to miało być gdzie indziej? Wszędzie wisiały plakaty, ale ani jeden nie promował Wizualiów. - Trochę to dziwne, jak na święto reklamy - pomyślałem.

Po zdobyciu informacji u pani w szatni, dotarłem na miejsce. Moje wątpliwości rozwiała mała ulotka, wetknięta w szczelinę drzwi, prowadzących do sali wykładowej. Przed salą siedziała grupka studentów, czekających na kolejny punkt programu – prezentację Jacka Maciejewskiego z Euro RSC 4D.

Zakazany, przez władze Akademii Ekonomicznej, plakat Wizualiów. / Fot. Tomasz SierpińskiZapytałem, skąd wiedzą o Wizualiach: - Z plakatów na uczelni - odparli. Wszyscy byli studentami Akademii Ekonomicznej, tym większe było moje zdziwienie. - Przecież nie ma tu żadnych plakatów - stwierdziłem. - Nie ma, ale były. Władze uczelni kazały je zdjąć. Ponoć były za ostre - wyjaśniają. Ktoś z zebranych podtyka mi ulotkę. - Powiedz sam, czy to jest za ostre? - nie wiedziałem, co opowiedzieć.

- Jest to standardowa technika przyciągnięcia uwagi. Dla jednych zbyt ostra, a dla innych wręcz przeciwnie. - dla Wiadomości24.pl, mówi dr hab. Ryszard Kłeczek z Instytutu Marketingu Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu. - Drastyczność jest skuteczną metodą przyciągania uwagi, ale ważniejsza od formy jest treść przekazu.

Zdaniem Kłeczka, tego typu metody adresowane są głównie do ludzi młodych, np. studentów. Jednak reklama, w której "przyciąganie uwagi" przeważa nad przekazem dotyczącym produktu, nie jest uważana za dobrą, ponieważ nie spełnia podstawowego celu - nośnika informacji o tym, co ów produkt oferuje grupie docelowej. - W tym konkretnym przypadku, forma jest adekwatna do komunikatu - dodaje.

Opinię dr hab. Ryszarda Kłeczka, podzielają pytani przeze mnie uczestnicy wykładów. - Choć plakat jest pikantny, to spełnia swój cel, zwraca uwagę – twierdzi Sylwia, studentka Akademii Ekonomicznej.

W nieoficjalnej rozmowie Agata Hendzel, członkini koła naukowego FOKUS, potwierdza, że reklamy wisiały na terenie Akademii Ekonomicznej. FOKUS uzyskał również zgodę na rozwieszenie plakatów na terenie Politechniki Wrocławskiej i Uniwersytetu Wrocławskiego. Hendzel, nie chciała powiedzieć, czy i dlaczego zostały zdjęte, odesłała mnie do władz uczelni. Niestety, nie udało mi się uzyskać oficjalnego stanowiska Akademii Ekonomicznej w tej sprawie. Faktem jest, że o „ostrym” temacie tegorocznych Wizualiów w campusie Akademii jest głośno.

„U nas reklama puszcza się na ostro” - hasło przewodnie Wizualiów 2008


- Liczę, że Wizualia pobudzą moją kreatywność - wyznaje Ania, studentka Akademii Ekonomicznej. / Fot. Tomasz Sierpiński- Hasło i plakat powstał w wyniku burzy mózgów. Wydaje mi się, że są adekwatne do tematu tegorocznej edycji - dla Wiadomosci24.pl, mówi Ewelina Wrzosek z koła naukowego FOKUS, organizatora Wizualiów. - Pomysł imprezy narodził się w naszym kole siedem lat temu. Na początku był tylko pokaz filmów reklamowych, w czasie którego wywiązała się dyskusja. Rok później rozszerzyliśmy go o wykłady, warsztaty i tak to się potoczyło. W tym roku interesuje nas wszystko co ostre, kontrowersyjne, wywołujące emocje.

- Chcieliśmy nie tylko pokazywać przykłady reklam kontrowersyjnych, bo z nimi każdy spotyka się na co dzień, lecz przede wszystkim porozmawiać na temat języka reklamy – wyjaśnia Agata Hendzel z koła naukowego FOKUS. - Jej cel się zmienia. Współczesna reklama to nie jest tylko informacja o produkcie, ona oddziałuje na emocje czy podświadomość człowieka.

Dziewczyny są przekonane, że zawsze znajdą się chętni, by zobaczyć prawdziwie kreatywne reklamy. I mają rację, tegoroczne Wizualia odwiedziło się setki osób. Festiwal zakończyła gala filmów reklamowych we wrocławskim kinie Warszawa, na której wręczono nagrody i wyróżnienia w konkursie fotograficznym FOTOKUS.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (14):

Sortuj komentarze:

iks
  • iks
  • 25.09.2010 11:37

cieszę się że taka "reklama" nie znalazła uznania wśród profesury uczelni. wg niej kobieta to produkt. uprzedmatawia przedstawicielki płci pięknej. -

Komentarz został ukrytyrozwiń

Szczerze mówiąc nie byłbym zdziwiony, gdyby przeciwko takim plakatom zaprotestowały np. władze jakieś uczelni katolickiej. Ale Akademia Ekonomiczna? Wydawać by się mogło, że pracujący tam ludzie mają jakieś pojęcie o realiach i wiedzą, że "grzeczne" reklamy obecnie mają małe szanse, by się przebić... Zresztą widzieliśmy już przecież setki bardziej pikantnych przykładów.

Oczywiście bardzo dobry tekst (+)

Komentarz został ukrytyrozwiń

Plus, bardzo dobry tekst, zręcznie napisany.
A uczelniany plakat, taki, pożal się boże, skandalik...

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jak wyżej.

Plus dla Tomka.

Komentarz został ukrytyrozwiń

+ za materiał. Zajmuję się zawodowo reklamą i stwierdzam, że zrobiona ona została na wysokim poziomie i spełniła swoje zadanie. Przyciągała ludzi.
Reklamy prowokujące są ryzykowne, ale przynoszą najlepsze rezultaty.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Świetny i przyciągający uwagę plakat, tak samo jak Twój tekst. :) duży plus [+]

Komentarz został ukrytyrozwiń

władze uczelni same prosiły się o ten materiał :)) Swoją drogą pewnie rektor nie ogląda tv bo reklamy podpasek przyprawiają go o palpitacje serca

Komentarz został ukrytyrozwiń

w latach 60tych w Stanach reklamy byly bardziej kontrowersyjne...

Komentarz został ukrytyrozwiń
  • P P
  • 14.03.2008 18:51

...oto Polska właśnie!
+ik należyty

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jakie to wszystko świętojebliwe.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.