Facebook Google+ Twitter

Dlaczego Tu-154M podchodził do lądowania z kursu 259?

10 lat temu na lotnisku Smoleńsk-Siewernyj doszło do katastrofy bardzo podobnej do tej z 10 kwietnia 2010 r. Ił-76 podchodził wówczas do lądowania we mgle i rozbił się.

Ił-76 / Fot. pl.wikipedia.orgWojskowy samolot transportowy Ił-76, który należał do 103. Gwardyjskiego Krasnosielskiego Pułku Lotnictwa Transportowego w 2001 roku podchodził do lądowania na Lotnisku Wojskowym Smoleńsk - Siewernyj. Niestety manewr lądowania nie powiódł się. Maszyna podczas podchodzenia do pasa startowego rozbiła się. Co było przyczyną katastrofy? Jak wykazało późniejsze śledztwo do nieudanego manewru przyczyniła się mgła. Mgła, która pojawiła się nagle i po jakimś czasie zniknęła.

Śledczy prowadzący dochodzenie wykazali, że gdy w wąwozie utworzy się gęsta mgła, powstaje w tym miejscu pewnego rodzaju dziura powietrzna. Reakcja samolotu w takich warunkach jest natychmiastowa i bardzo niekorzystna dla maszyny i jej pasażerów. Po wlocie samolotu w taką dziurę powietrzną, dziób maszyny ostro pochyla się w dół, a ciąg silników nie ma wystarczającej mocy, aby poderwać maszynę do góry. Samolot nadal leci, ale jego siła nośna spada, co powoduje zniżanie się maszyny. Samolot nie jest w stanie się podnieść, leci z coraz większym przyśpieszeniem ku ziemi. Po zakończeniu dochodzenia wydano specjalne zalecenie, aby samoloty podchodzące do lądowania na smoleńskim lotnisku w czasie mgły, nie lądowały z kursu 259 stopni, a z kursu przeciwnego - 261 stopni. Dlaczego więc feralnego 10 kwietnia rządowy Tu-154M z parą prezydencką na pokładzie lądował z kursu 259?

Fragment Tupolewa po katastrofie w Smoleńsku / Fot. cs.wikipedia.orgWedług raportu MAK na wieży był pułkownik Krasnokutskij, który niegdyś dowodził 103. Gwardyjskim Kranosielskim Pułkiem Lotnictwa Transportowego, a więc katastrofę Iła-76 sprzed 10 lat powinien doskonale pamiętać. Powinien także bardzo dobrze znać rozporządzenie dotyczące lądowania samolotów we mgle na Siewernym. Siergiej Wieriewkin, były zastępca naczelnika portu lotniczego Moskwa-Wnukowo, uważa, że gdy warunki atmosferyczne spadają poniżej minimum koniecznego do bezpiecznego przyjęcia samolotu, kierownik lotów powinien był zamknąć lotnisko w Smoleńsku i nie dopuścić do lądowaniu polskiego Tu-154M. Dlaczego, więc tak nie się stało? Odpowiedzi na to pytanie możemy nigdy nie poznać.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (18):

Sortuj komentarze:

Janko Walewski
  • Janko Walewski
  • 13.07.2012 21:14

259-261= -2
Odchylenie 2 stopnie to jest kurs przeciwny?

Komentarz został ukrytyrozwiń

Kazik:Katastrofa miała miejsce ale to wina mgły idajcie wreszcie spokój i przestańcie na ten temat dyskusję na ten temat niech się wypowie komisja ministra Millera.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Kaczyński nie kazał lądować.

Komentarz został ukrytyrozwiń
nter
  • nter
  • 14.02.2011 16:31

Kaczyński kazał lądować.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Panie Degler mam prawo mieć swoją opinię oraz ją wyrażać. Panu również przysługuje to prawo wiec po co ta agresja? Ja rozumiem, że agresją można maskować różne braki np. wychowania ogłady ale na dłuższą metę to się nie uda...

Komentarz został ukrytyrozwiń

No powiedz pan, panie Makieła, kto kazał lądować? No powtórz to pan po raz tysięczny. No. Bo zapomnimy. Śmiało. No kto?

Komentarz został ukrytyrozwiń

Panie Degler nie wcinaj się Pan w tematy o których nie masz Pan zielonego pojęcia. Wracaj Pan do piaskownicy...

Komentarz został ukrytyrozwiń

Tia. Tia. Tiaaaaaaaa. Ti-ti-a.

Teorię spiskową to pan hołubi od 10 miesięcy, panie Makieła.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Panie Romanie wymaga pan za dużo, przecież to tak trudno sprawdzić, że pas leży na kierunku 08/26 :-((( Znacznie prościej bezmyślnie przepisać tekst tym bardziej, ze pasuje do teorii spiskowej... O tempora, o mores, o k...:-((((

Komentarz został ukrytyrozwiń

Autorze korektorze napiszcie poprawnie o tych kursach.
Na W24 zwraca sie uwagę na błędy ortograficzne, stylistyczne, gramatyczne ale nie na RZECZOWE bo na tym to trochę trzeba się znać. Jakoś ani autor ani wydawcy nie poprawiają. Trzeba dobrze młodzież uczyć.
Nie ma na tym świecie pasów okrągłych. Mając jeden kierunek lądowania to odwrotny kurs musi być o 180 stopni inny.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2016 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.