Facebook Google+ Twitter

Pozycja materiału w rankingach:

14511 miejsce

Dokąd zmierzają media tradycyjne? Jaka jest przyszłość prasy?

Rynek mediów ze względu na cechującą go dynamikę zmian i nierozerwalne więzy z postępem technologicznym jest nad wyraz nieprzewidywalny.

 / Fot. Ralf Roletschek (talk) - Fahrradtechnik auf fahrradmonteur.de/CC 3.0Raporty instytucji monitorujących popularność masowych środków przekazu z roku na rok prezentują nam spadki sprzedaży gazet, oglądalności programów telewizyjnych czy słuchalności radia. Z drugiej strony zauważamy niepodważalny rozwój tzw. nowych mediów, czyli w głównej mierze portali internetowych ale również serwisów społecznościowych. Pojawiają się jednak zarzuty o przeinwestowaniu w internetowe twory, które przez zbyt duże nadzieje w nich pokładane tworzą bańki spekulacyjne dobijając w ten sposób tradycyjne media. Jak więc za kilka czy kilkanaście lat wyglądać może rynek mediów na świecie?

Kilka miesięcy temu firma Future Exploration opublikowała raport, który z pewnością przyprawił właścicieli największych polskich dzienników o ból głowy. Wynika z niego bowiem, że do roku 2025 z rynku całkowicie zniknie prasa drukowana. Czytelnicy „Rzeczpospolitej”, czy „Wyborczej” na próżno będą szukać swoich ulubionych pism w kioskach i salonikach prasowych, które przeprofilowują się na inne, bardziej opłacalne branże. Właściwie to wspomniani czytelnicy nawet nie będą fatygować się do sklepu po gazety bo media pisane całkowicie, zdaniem Rossa Dawsona autora raportu, przeniosą swoją działalność do internetu.

Niemożliwe? Choć dziś wyniki sprzedaży najbardziej poczytnych dzienników rzeczywiście nie są zadowalające to scenariusz przedstawiony przez Future Exploration wydaje się mało prawdopodobny. Nie da się jednak zaprzeczyć, że sprzedaż dzienników opiniotwórczych z roku na rok maleje i jeśli tendencja ta będzie się utrzymywać może to doprowadzić do nieuchronnej klęski tego segmentu rynku mediów. Wystarczy spojrzeć na wyniki sprzedaży z ostatnich kilku lat. Dla przykładu pod lupę weźmiemy popularną „Rzepę”, która swoją historią sięga początków XX wieku. Średnie rozpowszechnianie płatne jednego numeru „Rzeczpospolitej” jeszcze w 2007 roku sięgało 165 tysięcy egzemplarzy. Rok później wynosiło ono 157 tysięcy, natomiast w 2009 roku już tylko 150 tysięcy. Kolejne lata przyniosły kolejne spadki. „Rzepa” w 2010 roku musiała się zadowolić wynikiem 140 tysięcy rozpowszechnionych egzemplarzy, co i tak było lepszym wynikiem niż rok później, bo w 2011 rezultat ten wynosił skromne 129 tysięcy. Nie lepiej prezentują się też perspektywy tego dziennika na bieżący rok. Wystarczy napisać, że według danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy wynik „Rzeczpospolitej” na maj 2012 to jedynie... 106 tysięcy rozpowszechnionych egzemplarzy...

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (8):

Sortuj komentarze:

Dobry tekst, 5+ - co będzie z "gazetową" prasą - chyba nie jest trudno przewidzieć, bo to już się dzieje. Zanika i pojawia się w internecie, może być w telefonie, ipadzie, można mieć w czytnikach itp. new-miejscach. Mam już prawie 500 różnych książek i tekstów w czytniku - to bardzo wygodne urządzenie - zwłaszcza do pracy, ale jednak chętnie biorę zwykłą, miłą książkę, czasopismo - i tak jest też dobrze.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Moim zdaniem część gazet czeka powolna śmierć. Jednak gazeta jako produkt sam w sobie nie umrze, pod warunkiem, że będzie to wysokiej klasy produkt. Jednak jeśli gazety nie zaczną wprowadzać jakiś zmian to będzie to powolny i rozłożony proces umierania w czasie. Dobrym i sztandarowym przykładem może być "the economist", który ostatnio 11% wzrost przychodów.

Zresztą wydaje mi się, że gazeta jako mass medium nie ma większych szans na przeżycie, a model amerykański jest już przestarzały. Teraz raczej gazety powinny się skupiać na 2-3 działach max. No i przede wszystkim powinno być w niej coś unikatowego, coś co przyciągnie, a nie powielanie ciągle tych samych tematów i patrzeniu co ma konkurencja aby u siebie opracować to trochę w inny sposób.

Co do samego systemu Piano - czas pokaże jaki będzie efekt. Teraz to trochę jak wróżenie z fusów.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Zgadzam się z tymi przewidywaniami. Prasa papierowa za jakieś dwadzieścia lat, może trochę później będzie drukowana wyłącznie dla wielkich bibliotek oraz pewnej grupy dziwaków, zamawiających jej prenumeratę. Łącznie po kilka tysięcy sztuk na najbardziej znane tytuły. Co do finasowej strony zagadnienia to moim skromnym zdaniem rozwinie się w kierunku przystępnego cenowo abonamentu internetowego na grupy tytułów. Obecna darmowość bardzo mi przypomina początkową darmowość prawie wszystkich kanałów telewizji satelitarnej.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Gdy zaczęto wprowadzać do użytku powszechnego telefon, wygadywano również niestworzone rzeczy np. miał nastąpić zanik kontaktów międzyludzkich "na żywo". Później, znacznie później, gdy zaczęły funkcjonować SMS-y w erze telefonów komórkowych, miały one wyeliminować pisanie listów, co miało być końcem świata. Telewizja miała zabić kinematografię. Ale już w przypadku maszyn do pisania nastąpiła całkowita ich zagłada, bo komputer z drukarką tego dokonał, a telefon "drutowy", to zagrożony gatunek...

A z Panem Zbigniewem nie ze wszystkim się zgodzę, bo jest spora grupa ludzi na świecie, która ma gdzieś podatki... I to nie dlatego, że nie mają pieniędzy. Jest wręcz dokładnie odwrotnie... Nie mają ich tylko na ten "szlachetny" cel...

Komentarz został ukrytyrozwiń
bear
  • bear
  • 10.08.2012 20:19

@Kozak- i na to konto już każą sobie płacić za elektroniczną prasę?

Komentarz został ukrytyrozwiń
  • Autor usunął profil
  • 10.08.2012 19:33

Są dwie pewne rzeczy: śmierć i podatki... Reszta jest do dyskusji

Komentarz został ukrytyrozwiń
Kacper
  • Kacper
  • 10.08.2012 18:50

bardzo dobry tekst.
osobiście mam nadzieję, że papierowa prasa nie wyjdzie z użytku dziennego, miło jest zobaczyć coś na papierze a nie tylko na monitorze pomimo licznych udogodnień.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Ten trend z pewnością nie smuci naszej redakcji i serwisu. Teraz możemy być tylko pewni dwóch rzeczy na rynku mediów. Spadku prasy drukowanej i odwrotnego trendu prasy elektronicznej.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2016 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.