Facebook Google+ Twitter

Pozycja materiału w rankingach:

1984 miejsce

Dorośli studenci

Dlaczego tak wiele osób decyduje się podjąć studiów po przekroczeniu typowego dla nauczania wieku? Jak na ich życie wpływa taka decyzja?

 / Fot. google grafikaPrzełom września i października to czas ogłoszenia listy studentów. Określenie student nie jest obecnie tak jednoznaczne jak dawniej, szczególnie jeżeli chodzi o osoby uczęszczające na studia drugiego stopnia. Tu nastąpił wielki przełom, a wchodząc na pierwsze zajęcia świeżo upieczeni absolwenci licencjatu, którzy decydują się na podjęcie studiów niestacjonarnych drugiego stopnia przeżywają zdumienie na widok tej bardzo zróżnicowanej wiekowo grupy.

Zjawisko kształcenia ustawicznego nie jest zjawiskiem nowym. Jest to proces wszechstronnego rozwoju osobowości, pogłębiania dotychczasowo zdobytej wiedzy, doskonalenia posiadanych zdolności, który trwa aż do śmierci. Poziom intelektualny jaki przedstawia społeczeństwo ma istotny wpływ na poziom życia tego społeczeństwa, co ukazuje jak bardzo kształcenie ustawiczne jest ważnym jest elementem ludzkiego życia.

Nauka osób dorosłych jest zupełnie odmienna od tej, jaką prowadzi się w pierwszych etapach edukacji. Przyswajanie nowej wiedzy przez dorosłą osobę uwarunkowane jest doświadczeniem życiowym, posiadaną już wiedzą oraz umiejętnościami. Procesy poznawcze dorosłych uczniów cechuje dużo dłuższy czas skupienia uwagi, jej podzielność a także zdolność abstrakcyjnego myślenia co pozwala przyswoić materiał w sposób szybszy i skuteczniejszy. Wielki wpływ na skuteczność nauki ma w tym wieku motywacja, człowiek przewiduje konsekwencje przyswojenia pewnej wiedzy oraz jej pozytywny wpływ na życie prywatne bądź zawodowe.

Jak zostało to wspomniane, coraz więcej osób decyduje się podejść do rekrutacji na studia, szczególnie niestacjonarne. Powodów tego zjawiska jest bardzo wiele, decyzja o podjęciu dalszego kształcenia zazwyczaj wynika z naturalnej ciekawości świata, którą odczuwa człowiek na każdym etapie swojego życia. Często też dorosła osoba pragnie uzupełnić braki nabyte podczas poprzednich lat, gdy odczuwa ich negatywny wpływ na niektóre aspekty swojego życia. Obecnie pojawiły się jednak nowe przyczyny pojawienia się potrzeb edukacyjnych u osób dorosłych i nie są one już tak naturalne.

Niezwykle istotnym czynnikiem podjęcia się studiów przez osobę dorosłą są przemiany w skali globalnej, które powodują niezwykle szybki w obecnych czasach rozwój nauki oraz techniki. Warunki otaczające dorosłego człowieka zmieniają się i wywołują w nim potrzebę dostosowania się do otoczenia, uzupełnienia swojej wiedzy i umiejętności. Sposobem w jaki może to osiągnąć jest właśnie doszkolenie, odpowiednia edukacja. Postęp cywilizacyjny stawia bowiem przed dorosłym człowiekiem zupełnie nowe wyzwania, do których nie został przygotowany w trakcie edukacji szkolnej.

Innym czynnikiem, jest coraz bardziej powszechne rozumowanie, iż najlepszą inwestycją człowieka jest inwestycja w siebie, czyli umożliwienie samemu sobie jak najpełniejszego rozwoju . Poziom życia i status społeczny zmieniają się z zależności od wielu czynników, natomiast wszechstronna wiedza oraz szeroki zakres umiejętności, stale pogłębiane zapewniają niezmienną satysfakcję z życia, pewność siebie oraz umiejętność poradzenia sobie w każdej życiowej sytuacji co skutkuje poczuciem bezpieczeństwa przez jednostkę.

Niestety nie wszystkie czynniki które wpływają na decyzję o podjęciu się studiów są tak jednostronnie pozytywne. Warto rozważyć jedną z kwestii, która staje się powoli głównym czynnikiem, którym kieruje się przyszły dorosły student.
Jest nim podnoszenie kwalifikacji pracownika z inicjatywy pracodawcy. Nie zawsze jest to wspólna decyzja, pracodawca ma bowiem prawo do wymagania podniesienia kwalifikacji zawodowych bądź uczestnictwa w określonego rodzaju szkoleniu niezależnie od woli swojego pracownika. Wynikiem jest obopólna korzyść, ze strony pracownika ponieważ staje się bardziej wykwalifikowaną jednostką, która pogłębi dotychczasowe umiejętności zawodowe oraz poszerzy ich zakres. Pozwala to na rozwój osobisty jednostki i podniesienie jej morali. Pracodawca zaś ma pewność, iż zatrudniony pracownik posiada wymagane umiejętności w konkretnym stopniu i zakresie.

Założenie to jest oczywiście jak najbardziej trafne o ile pracodawca podejmie się finansowania takiego dokształcenia co niestety nie zawsze ma miejsce. Jeżeli przyjrzymy się tej sytuacji dokładniej, wygląda to zupełnie inaczej. Z racji wieku oczywistym jest iż wybór pracownika pada na studia niestacjonarne. Pracując na cały etat w standardowych godzinach, pracownik zmuszony jest opuścić piątkowy dzień bądź skrócić godziny pracy by udać się na zajęcia, co naturalnie ma wpływ na wysokość jego pensji oraz wyczerpuje możliwość wykorzystania dni urlopowych na cel wypoczynkowy, gdyż zazwyczaj zjazdy odbywają się dwukrotnie lub trzykrotnie w miesiącu. Dodatkowo zaznaczyć należy iż pracownikowi nie zawsze zwracane są części kosztów poniesionych za opłaty czesnego, dojazdów czy noclegów. Po ukończeniu studiów i podniesieniu swoich kwalifikacji, gratyfikacją pracownika zazwyczaj jest podniesienie pensji o kilkadziesiąt złotych co ma się nijak do kosztów, które pracownik musiał ponieść. Pracodawca zatem wymaga podniesienia kwalifikacji zawodowych, natomiast pracownik traci na tym dwukrotnie.

Podobnie rzecz się ma w przypadku nakazu ukończenia studiów mających potwierdzić kwalifikacje zawodowe pracownika. Oczywiście jest to rzeczy niezbędna na początku kariery jednostki, jednakże dzięki zmianom ustawowym musi je zdobyć także osoba, która posiada już doświadczenie zawodowe. Pracodawca również w tej sytuacji nie ma obowiązku finansowania takich studiów. W tym przypadku prawo działa wstecz, stąd na studia rekrutują się pracownicy z kilkunastoletnim doświadczeniem w zawodzie, muszą uczestniczyć w zajęciach o poziomie zbyt niskim do ich poziomu wiedzy i umiejętności i ukończyć studia na określonym kierunku. Jest to zupełnie abstrakcyjne prawo, które wymaga od pracownika podjęcia się dalszego kształcenia mimo iż jego poziom wiedzy i umiejętności przekracza zakres wiedzy proponowany przez jednostki edukacyjne z racji ich doświadczenia, czego jedynym skutkiem jest otrzymanie potwierdzenia o posiadaniu danych kwalifikacji zawodowych na papierze.

Jak zatem widać kształcenie ustawiczne jest zjawiskiem które istniało od zawsze i istnieć będzie dalej, jednak jego podłoże zmienia się i dąży w niepokojącym kierunku. Możemy się zastanawiać czy osoba dorosła jest tu podmiotem, który pragnie wszechstronnie się rozwijać czy przedmiotem w ręku pracodawcy, który nie dość, że podejmuje się dalszego kształcenia nie z własnej woli, dodatkowo jeszcze ponosi wszelkie konsekwencje tej decyzji jak na przykład straty finansowe.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (0):

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2016 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.