Droga Mleczna może być o połowę większa niż dotąd szacowano. Galaktyka ma falisty profil?

Droga Mleczna może być o 50 procent większa niż dotąd przypuszczano. Nasza galaktyka nie jest płaskim dyskiem, ale ma falisty profil - twierdzą naukowcy.

/ Fot. Rensselaer Polytechnic InstituteNaukowcy z Rensselaer Polytechnic Institute twierdzą, że Droga Mleczna ma falisty profil i jest nawet o połowę większa niż dotąd szacowano. Opierają się na badaniach przeprowadzonych w ramach przeglądu nieba pod nazwą Sloan Digital Sky Survey, który doprowadził do odkrycia blisko miliona galaktyk i ważnego, z punktu widzenia tematu badań, wybrzuszenia w dysku Drogi Mlecznej. Zauważono je w 2002 r. - podaje serwis phys.org.

"Naukowcy, którzy brali udział w badaniach zauważyli, że liczba gwiazd Drogi Mlecznej maleje około 50 tys. lat świetlnych przed centrum galaktyki, a kolejny pierścień gwiazd pojawia się ok. 60 tys. lat świetlnych za centrum" - powiedział Yan Xu z Narodowego Obserwatorium Astronomicznego w Chinach. Zdaniem badacza, to co dostrzeżono jest rodzajem zmarszczenia dysku galaktyki. Podobnych wybrzuszeń jest więcej.

Czytaj także: Życie na Saturnie nie byłoby możliwe. Co z jego księżycami? Tytan oferuje całkiem przyjazne warunki

Opracowanie naukowców pt. "Pierścienie i radialne fale w dysku Drogi Mlecznej" zostało opublikowane na łamach "Astrophysical Journal". Astronomowie wykazują w nim asymetrię po obu stronach płaszczyzny galaktyki. Gdybyśmy spojrzeli na nią od strony Słońca dysk jest zaburzony w górę, następnie w dół i znowu w górę. Zgodnie z powyższą teorią średnica Drogi Mlecznej może być większa o 50 proc. i liczyć nawet 150 tys. lat świetlnych.

Stosuję tę zasadę "najwięksi" finansiści świata... jak Balcerowicz czy Rostowski... I zawsze dobrze na tym wyszli.

Im dłużej żyję, tym większy podziw mam dla tych, którzy liczą według tej filozofii: jeden, dwa, trzy... mnóstwo!

Ciekawe o ile wydłuży się Droga Mleczna za kilkadziesiąt lat? :)