Facebook Google+ Twitter

Pozycja materiału w rankingach:

49363 miejsce

Druga rocznica białego szkwału na Mazurach

"Byłam wtedy na wodzie... burza zastała nas w Kanale Tałckim...A tam - powywracane jachty, akcja ratownicza w toku... Dostałam SMS-a od kolegi, który był wtedy na J. Mikołajskim: 'Żyję! Przeżyłem to!'. Mam tego SMS-a do dzisiaj..." - tak tamte chwile wspomina internautka Makenzen.

Mazury. / Fot. Jola PaczkowskaDzisiaj mija dokładnie 2. rocznica od tragedii, jaka zdarzyła się na Wielkich Jeziorach Mazurskich. 21 sierpnia 2007 roku doszło do gwałtownego załamania pogody. Dramatyczna akcja ratunkowa i poszukiwawcza trwała kilka dni. "Biały szkwał” był sprawcą dwunastu ofiar śmiertelnych wśród kajakarzy i żeglarzy oraz zatopił i przewrócił wiele łodzi.

Jak informuje portal My, Żeglarze w porcie jachtowym w Sztynorcie odbędzie się uroczystość, w czasie której będą wspominani ci, którzy zginęli na Szlaku Wielkich Jezior Mazurskich.Nie zabraknie także informacji o bezpieczeństwie na wodzie i o bezpiecznym żeglowaniu.

22.08.2007. Zatopiony jacht na jeziorze Niegocin po nawałnicy, która 21 bm. przeszła nad województwem warmińsko-mazurskim. / Fot. PAP/Paweł SupernakPlan obchodów:
godz. 18.00 - przy stacji ORLEN rozpoczyna działalność „Wioska Pierwszej Pomocy”. Tam ratownicy Mazurskiego WOPR będą mówić o bezpiecznym zachowaniu się na wodzie oraz szkolić żeglarzy z zakresu udzielania pierwszej pomocy, powiadamiania służb ratunkowych oraz postępowania w sytuacjach kryzysowych;
godz. 19.30 - pokazy ratownictwa na wodzie w wykonaniu ratowników Mazurskiego WOPR ze stacji ratowniczej Skłodowo na Mamrach;
godz.20.00 - Msza Święta w intencji żeglarzy
godz. 21.00 - koncert pamięci ofiar białego szkwału w wykonaniu Andrzeja Koryckiego i Dominiki Żukowskiej.

Organizatorami uroczystości są:
- Mazurskie WOPR, Stacja Skłodowo,
- Duszpasterstwo Żeglarzy na Mazurach,
- Port jachtowy TIGA YACHT & MARINA w Sztynorcie

Ważna informacja dla każdego, kto wybiera się nad wodę, powinien zapamiętać numer telefonu ratunkowego 0 601 100 100.

Wybrane dla Ciebie:

Komentarze (6):

Sortuj komentarze:

Masz rację Jolu, smutne to ale prawdziwe . Już wieki temu trafnie to stwierdził Jan Kochanowski " Nową przypowieść Polak sobie kupi, Że i przed szkodą, i po szkodzie głupi".
Basiu...miałaś szczęście.

Tak to już z nami, Ewo, jest - do następnego nieszczęścia. :(

W Sztynorcie. 9 lat temu w lipcu przeżyliśmy podobną szturmową nagłą burzę ze szkwałem.
Nie mieliśmy kamizelek na sobie. Byliśmy 10 metrów od pomostu, gdy zerwała się wichura. Nikt nie zakładał ich gdy piękna pogoda.
Szkwał i burzę zapowiedziały zmiany pogody 10 minut wcześniej. Był czas aby je założyć. Ale kto zakłada kamizelki na 10 metrów przed brzegiem i cumowaniem.
Na szczęście zrzuciliśmy natychmiast szmaty, uznając to jako najważniejszą czynność. Zakładaliśmy kamizelki już w czasie wichury, bo nawet o nich zapomnieliśmy. Na dwóch kotwicach , byliśmy popychani przez wiatr i wylądowaliśmy na środku jeziora.
Mieliśmy szczęście , że nas nie odwróciło . Bez motoru, na pagajach dobrnęliśmy do brzegu po prawie 45 minutach walki z falami. Wydawało nam sie , że nam zegarki stanęły , że upłynęły 3 godziny.

Komentarz został ukrytyrozwiń

To było 2 lata temu a niektórzy już o tym nie pamiętają. Wczoraj na którymś z programów TVP pokazano ludzi na żaglówkach..nikt nie miał na sobie kamizelek ..wisiały sobie z boku...
A podobnie było w 2007 r. - jak opowiadał Sławomir Gicewicz, prezes Warmińsko-Mazurskiego WOPR "wielu innym żeglarzom zabrakło doświadczenia, zwykłego obycia żeglarskiego. Są po prostu niedoszkoleni. Bo gdyby byli, to wiedzieliby, że w taka pogodę, przy takich prognozach meteo kamizelki, sprzęt ratunkowy trzeba mieć pod ręką. I co istotne, pływać blisko brzegu, by w razie czego szybko schronić się, przycumować." Na ponad siedemdziesiąt osób, które wówczas ratownicy wyciągnęli z wody, żadna z nich nie miała na sobie kamizelki ratunkowej.

Z żywiołami nie ma żartów. Dobrze, że takie artykuły, jak ten o tym przypominają. +

Komentarz został ukrytyrozwiń

Ewo piękny artykuł, tak to juz druga rocznica śmierci tych żeglarzy. Powinno sie jak najwięcej mówić o bezpieczeństwie i to nie tylko na drogach czy w górach, ale na wodzie niestety też.

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.