Facebook Google+ Twitter

Pozycja materiału w rankingach:

116614 miejsce

Dzieła mistrzów "Poezji wizualnej" we Włoskim Instytucie Kultury

  • Źródło: Gość dnia
  • Data dodania: 2011-04-11 20:27

Włoski Instytut Kultury zaprasza na wernisaż wystawy "Poezja wizualna", na której zaprezentowanych będzie 60 dzieł (malarstwo i kolaże) wielkich mistrzów prądu artystycznego, zwanego "poezją wizualną". Zobaczymy dzieła z kolekcji prywatnej: Carrega, Caruso, Marcucci'ego, Martini'ego, Miccini'ego, Oberto, Perfetti'ego, Pignotti'ego, Sarenco, które powstały w latach '60, '70 i '80 XX wieku.

ZaproszeniePoezja Wizualna rozwinęła się w klimacie awangardy i eksperymentalizmu lat '60 i '70. Słowo pisane stało się przedmiotem sztuki, do podziwiania również za pomocą zmysłu wzroku. Powstało pojęcie pisma verbo-wizualnego a Lamberto Pignotti, jeden z prekursorów w tej dziedzinie, stworzył pojęcie sztuki multisensorialnej, polegającej na współdziałaniu wszystkich pięciu zmysłów, powiązanej z ideą sztuki totalnej, zdolnej uruchomić cały potencjał człowieka.

Początki tego prądu artystycznego sięgają 1963 r. i powstania Gruppo 70, w skład którego wchodzili, między innymi, Eugenio Miccini i Lamberto Pignotti. Poezję Wizualnę zainspirowł nurt zapoczątkowany przez Stefana Mallarmč i jego pierwszye próby wizualizacji słowa pisanego, awangardy historyczne powiązane z językiem poezji post-romantycznej, skrzyżowanie werbowizualnych kolaży dadistów i słowotwórcze tablice futurystów. Poeci wizualni skupiają się nad komunikatami i przekazami zalewającymi codzienność współczesnego człowieka. System przekazu reklamowego posiłkuje się różnymi technologiami i kodami, w których artyści dostrzegli potencjał twórczy, ale już nie w kontekście produkcj i konsumpcji lecz w wymiarze ich werbalizacji i ironii, co miałoby przyczynić się do wzrostu świadomości mas. Jak twierdzą sami jej twórcy, Poezja Wizualna stała się próbą ucieczki przed ciasnotą lingwistyczną znaczeń dosłownych w opozycji wobec tzw. kodów dominujących.

Jak wspomniano, Miccini i Pignotti, stosują materiały wcześniej wykorzystywane przez ruchy awangardowe (np. kolaże Carrŕ), przede wszystkim codzienne gazety i kolorowe magazyny, a także takie wytwory przemysłu kulturalnego jak komiksy i fotokomiksy, magazyny kobiece, tygodniki z krzyżówkami czy pozostałości poprzedniej epoki medialnej (jak obrazy w stylu Michała Anioła przedstawiane na znaczkach pocztowych). Wszystko to składa się na styl zbliżony do dadaistycznego kolażu i libertynizmu słownego.

Czwartek 14 kwietnia 2011
godz. 18.00
Włoski Instytut Kultury, ul. Marszałkowska 72


Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (0):

Dziękujemy za Twoją aktywność w serwisie wiadomosci24. Do zobaczenia niebawem w innym miejscu.

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl
#PRZEPROWADZKA: Dowiedz się więcej

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.