Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Dzieło Bacha w ostrowieckim Sanktuarium

Redakcja
Początek Misterium w Sanktuarium Miłosierdzia Bożego w Ostrowcu Świętokrzyskim.
Początek Misterium w Sanktuarium Miłosierdzia Bożego w Ostrowcu Świętokrzyskim. Krzysztof Krzak
W Niedzielę Palmową, 17 kwietnia, w Diecezjalnym Sanktuarium Miłosierdzia Bożego w Ostrowcu Świętokrzyskim odbyło się tradycyjne już Misterium Wielkopostne, zorganizowane przez Miejskie Centrum Kultury. Tym razem była to „Pasja wg św. Mateusza" Jana Sebastiana Bacha.

W ubiegłym roku organizatorzy zaproponowali „Pasję” - widowisko o śmierci i zmartwychwstaniu Pańskim w wykonaniu Teatru A z Gliwic, a dwa lata temu „Siedem ostatnich słów Jezusa na krzyżu” Josepha Haydna z gościnnym udziałem znanego aktora, Bronisława Wrocławskiego.

Zaprezentowana w bieżącym roku „Pasja wg św. Mateusza” to jedno z dwóch wielkopostnych dzieł autorstwa Jana Sebastiana Bacha, jakie zachowały się w całości. Powstała w ostatnim okresie twórczości, gdy ten zajmował stanowisko kantora przy kościele św. Tomasza w Lipsku. Premiera miała miejsce w Wielki Piątek 15 kwietnia 1729 r. Potem zaś przeleżała 100 lat w archiwum zapomniana, aż odkrył ją i przedstawił (we fragmentach) Feliks Mendelssohn-Bartholdy 11 marca 1829 r. w berlińskiej Singakademie.

Jak piszą organizatorzy na swojej stronie internetowej(www.mck.ostrowiec.pl), „Pasja wg św. Mateusza” to pełna kontemplacji i podniosłego spokoju muzyka przebijająca się przez kolejne akcje dramatyczne. Dzieło powstało w okresie, kiedy Bach przestał już systematycznie pisać kantaty kościelne, a jej komponowanie rozpoczął jesienią 1728 roku. W trakcie pracy, w połowie listopada, otrzymał wiadomość o zgonie swego przyjaciela księcia Leopolda z Koethen wraz z poleceniem przygotowania muzyki żałobnej na uroczyste złożenie zwłok (24 marca 1729 r. - a więc na trzy tygodnie przed premierą Pasji). Jan Sebastian Bach oczywiście nie mógł nawet myśleć, by obok „Pasji wg św. Mateusza” skomponować pośpiesznie jeszcze jakiś inny utwór. Poprosił zatem swego librecistę Picandera, znanego wówczas poetę o ułożenie tekstu do gotowych już części dzieła. Dzieje Męki Pańskiej podzielone zostały w tym utworze na 24 sceny, w tym 12 dużych (wyrażanych poprzez chorały) i 12 małych (rozgrywających się w czasie arii).

W ostrowieckim wykonaniu „Pasji wg św. Mateusza” J.S. Bacha wzięli udział łódzcy artyści: tenor Ryszard Minkiewicz jako Ewangelista, bas Czesław Gałka w partii Jezusa, sopranistka Marta Boberska, mezzosopranistka Anna Werecka, Krzysztof Kozarek (tenor) i Szymon Kobyliński (bas). Solistów wspomagali wokalnie: „All’ Antico” i „Świętokrzyskie Bemolki” pod kierownictwem Ewy Jurkowskiej - Siwiec z Państwowej Szkoły Muzycznej w Ostrowcu Świętokrzyskim. Orkiestrą Kameralną „Polish Camerata” dyrygował Marek Głowacki.

od 7 lat
Wideo

Jak czytać kolory szlaków turystycznych?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na naszemiasto.pl Nasze Miasto