Facebook Google+ Twitter

Pozycja materiału w rankingach:

173956 miejsce

Ekologiczna jazda na Torze Poznań

Dużo mówi się o zanieczyszczeniu środowiska, spowodowanym przez zwiększoną liczbę samochodów na naszych drogach. Pojawiło się wiele inicjatyw, mających na celu zachęcenie kierowców do ekologicznej jazdy. Jedną z nich jest "Ecodriven", organizowany na torze wyścigowym w Poznaniu.

Toyota Prius z silnikiem hybrydowym. Pozwala na zużycie paliwa w okolicach 5 litrów na 100 kilometrów w cyklu miejskim. / Fot. Wojciech GrzesiakW niedzielę 28 października na Torze Poznań kierowcy mogli się zapoznać z zasadami ekonomicznej i bezpiecznej dla środowiska jazdy samochodem. Szkolenie ma za zadanie promować bezpieczną, ekonomiczną, a co za tym idzie ekologiczną jazdę wśród kierowców. Program jest skierowany do osób użytkujących samochody prywatnie oraz właścicieli flot, kierowców autobusów i ciężarówek. W części praktycznej Tomasz Talarczyk, instruktor Akademii Doskonalenia Jazdy Automobilklubu Wielkopolskiego pokazywał, jak jeździć dynamicznie, bezpiecznie i ekonomicznie. Do dyspozycji uczestników szkolenia były samochody Toyota Auris oraz hybrydowa Toyota Prius.

Czym jest ECODRIVEN?



Jest to projekt edukacyjny Unii Europejskiej o nazwie "Inteligentna energia - Europa", którego realizatorem w Polsce została Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A. wspólnie z firmami Toyota oraz LeasePlan. Oprócz tego projekt promują Ministerstwo Transportu, Ministerstwo Środowiska, Ministerstwo Gospodarki, Polski Związek Motorowy oraz Stowarzyszenie "Droga i Bezpieczeństwo". Inicjatywa ruszyła w 2006 roku i trwa do 31 grudnia 2008 roku. W Polsce akcja trwa od 13 września bieżącego roku i jest finansowana z funduszy unijnych. Celem cyklu szkoleń jest promocja ekonomicznej i ekologicznej jazdy w dziewięciu krajach Europy. Docelowo w Polsce projekt ma trafić do około dwóch milionów kierowców poprzez zajęcia teoretyczne i praktyczne oraz kampanie marketingowe w mediach.

Dlaczego powinniśmy jeździć ekologicznie?



Wielu osobom jazda ekologiczna kojarzy się głównie z silnikami hybrydowymi, niskimi prędkościami i brakiem czerpania jakiejkolwiek przyjemności z jazdy. Jednak wcale tak być nie musi. Eko-jazda została pomyślana w taki sposób, by kierowca mógł jednocześnie jechać ekonomicznie, bezpiecznie i dynamicznie bez nadmiernego szkodzenia środowisku naturalnemu.

Pojęcie ekonomicznego użytkowania samochodu tyczy się tutaj nie tylko zmniejszenia spalania paliwa. Eko-jazda to także zredukowanie ryzyka spowodowania wypadku, a co za tym idzie mniej pieniędzy będzie wydawane na wszelkiego rodzaju naprawy. Użytkując samochód w taki sposób można także zaoszczędzić na materiałach eksploatacyjnych, wolniej zużywają się elementy silnika i zawieszenia.

Jazda ekonomiczna wcale nie musi odbierać kierowcy przyjemności z prowadzenia samochodu. Można było się o tym przekonać podczas przejazdów z instruktorem. Pomimo jazdy na wysokich biegach i niskich obrotach, jazda była płynna, a pokonywanie łuków nie mniej przyjemne niż przy kręceniu silnika na wysokich obrotach.

Jak jeździć ekonomicznie?



A oto siedem zasad Tomasza Talarczyka, które pozwolą stać się przyjaznymi środowisku i przy okazji zaoszczędzić trochę pieniędzy, które normalnie wydalibyśmy na benzynę. Każdy z nas może je bez problemu stosować podczas jazdy w mieście i po zatłoczonych drogach podmiejskich.

1. Jedź na najwyższym możliwym biegu, na najniższych możliwych obrotach.
2. Włączaj wyższy bieg najpóźniej po osiągnięciu 2500 obrotów na minutę w samochodzie z silnikiem benzynowym oraz 2000 obrotów w przypadku samochodu z silnikiem diesla.
3. Przyspieszaj dynamicznie tylko, jeśli warunki pogodowe i drogowe na to pozwalają, wciskając dynamicznie pedał gazu do 3/4 głębokości.
4. Nie jedź na luzie - jeśli planujesz zatrzymanie lub spowolnienie ruchu, tocz się na biegu, bez naciskania pedału gazu.
5. Ograniczaj opory toczenia m.in. poprzez dbanie o prawidłowe ciśnienie w oponach.
6. Bądź przewidujący i unikaj zbędnych przyspieszeń i hamowań.
7. Planuj podróż - czy jest konieczna, czy trasa jest optymalna, czy samochód jest najlepszym środkiem dotarcia do celu?

Jak widać zasady te nie są trudne. Gorąco zachęcam do stosowania się do powyższych wskazówek, gdyż pozwoli nam to zaoszczędzić czas, paliwo, pieniądze oraz stres towarzyszący szybkiej i nieprzemyślanej jeździe samochodem.

Więcej informacji na temat projektu znajduje się na stronie www.ecodrive.org.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (1):

Sortuj komentarze:

Marek
  • Marek
  • 08.02.2011 18:54

Nie całkiem rozumiem p.4.

Jeśli widzę zamknięty przejazd kolejowy to np. 2 km wcześniej wrzucam luz i się toczę.
Obroty spadają do poniżej 1000 (jak na jałowym).

Alternatywa: jadę jeszcze 1,5 km napędzając auto silnikiem i spalając paliwo,
następnie zaczynam hamować silnikiem.

Pytanie: dlaczego drugi sposĂłb jest bardziej ekologiczny ?

Komentarz został ukrytyrozwiń

Dziękujemy za Twoją aktywność w serwisie wiadomosci24. Do zobaczenia niebawem w innym miejscu.

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl
#PRZEPROWADZKA: Dowiedz się więcej

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.