Facebook Google+ Twitter

Eksperci: nadchodzi sezon katastrof na torach kolejowych

Katastrofa kolejowa w Szczekocinach ukazała zakres problemów istniejących w firmie PKP. Stara, wyeksploatowana infrastruktura i sprzęt kolejowy, liczący 40, a nawet 50 lat, nie ma szansy dłużej pracować. Nadchodzi więc etap katastrof.

Po katastrofie kolejowej w Szczekocinach nastąpiło przebudzenie władz kolei i polityków odpowiedzialnych za PKP. Władze kolejowe zapewniają o postępujących pracach w nowych inwestycjach i renowacjach. A minister infrastruktury przekonuje, że transport kolejowy leży mu szczególnie na sercu. Czy po tak tragicznym wypadku dojdzie do rychłej poprawy stanu bezpieczeństwa w ruchu kolejowym w Polsce? Prezes konfederacji związków zawodowych maszynistów PKP, Leszek Miętek, zwrócił się na piśmie do ministra Sławomira Nowaka, z prośbą o zapewnienie takiej właśnie poprawy. A czy podróżni po tym liście mogą czuć się w pociągach całkowicie bezpiecznie?

Pytania te są tym bardziej zasadne, iż dokładnie miesiąc temu, 8 lutego 2012 roku, szef konfederacji związków kolejowych poinformował na piśmie ministra o bardzo trudnej sytuacji na kolei - groźnej dla "zdrowia i życia ludzi", w wyniku której mogą powstać "tragiczne zdarzenia". Napisał wtedy, że takie zdarzenia są "jedynie kwestią czasu". Przewidywania były trafne. I niestety, tragiczne.

Przypomnijmy: W sobotę, 3 marca 2012 roku, w katastrofie kolejowej pod Szczekocinami na Śląsku, zginęło 16 osób, a 57 zostało rannych, w tym kilka bardzo ciężko. 38 rannych wciąż przebywa w śląskich szpitalach.

Tragiczna katastrofa dwóch pociągów uruchomiła falę ostrych oskarżeń, płynących nie wiadomo dokąd i pod czyim adresem. Ludzie kolei, głównie szef związkowców i znawcy wypowiadają się w dramatycznych słowach o ogromie zaniedbań w sprzęcie i infrastrukturze kolejowej. Eksperci, bez owijania w bawełnę głównych problemów, twierdzą, że zaniedbania są bardzo głębokie, strukturalne i szerokie w rozmiarach. Grożą nawet jeszcze większymi tragediami jak ta pod Szczekocinem. Ich zdaniem sprzęt kolejowy jest stary, zużyty lub zaczyna się zużywać i w związku z tym może dochodzić do kolejnych awarii – pociągów i urządzeń. Sytuację określają czterema słowami: "Nadchodzi sezon katastrof kolejowych".

Wstrzymany na pięć dni ruch pod Szczekocinami został już przywrócony. Tymczasem podejrzany przez prokuraturę w Częstochowie dyżurny ruchu kolejowego przebywa w szpitalu w fatalnym stanie psychicznym. Nie da się go przesłuchać. Zabraniają biegli psychiatrii. Wiadomo, że tuż przed katastrofą pociągów, zepsuła się zwrotnica kolejowa, na tej trasie.

Prokuratura Okręgowa w Częstochowie, która prowadzi śledztwo poinformowała media, że na kilka minut przed katastrofą pod Szczekocinami, wystąpiła usterka zwrotnicy i semafora. Problem w tym, że zwrotnica ma dwa mechanizmy uruchamiania - automatyczny i ręczny. W momencie przejazdu dwóch pociągów ręczny mechanizm był sprawny. Zdaniem prokuratora, brakuje dowodów na to, że dyżurny ruchu go wykorzystał. Z tego powodu dyżurnemu ruchu na posterunku Starzyny prokurator postawił zarzut. Na katastrofę miała też wpływ – według prokuratora - awaria sygnalizacji na posterunku Sprowa. Tam uszkodzony semafor nie ostrzegł maszynisty, który prowadził jeden z pociągów.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (3):

Sortuj komentarze:

Panie Romanie. Mnie się właśnie tak wydaje, że śledztwo będzie uczciwe i prokurator sięgnie po tych, którzy są winni zaniedbań w remontach urządzeń, w tym przypadku także do wykonawcy inwestycji. Gdyby Pan zechciał, warto byłoby napisać tu w Wiadomościach24, o tej sprawie i remoncie trasy przez biznesmena radomskiego (bez nazwiska). Ale koniecznie należałoby wymienić nazwę firmy - "Kombud ". Nie trzeba więcej jak 5 zdań na ten temat. Można też to zrobić mailem do którejś z gazet internetowych.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Wydaje mi się Piotrze, że jak maszynista trochę dojdzie do siebie i zostanie przesłuchany przez prokuratora, postępowanie wobec niego będzie umorzone.

Komentarz został ukrytyrozwiń

czepianie się maszynisty, żeby premiera nie była przeciążona.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.