Facebook Google+ Twitter

Pozycja materiału w rankingach:

60824 miejsce

Eksperci: nadchodzi sezon katastrof na torach kolejowych

Katastrofa kolejowa w Szczekocinach ukazała zakres problemów istniejących w firmie PKP. Stara, wyeksploatowana infrastruktura i sprzęt kolejowy, liczący 40, a nawet 50 lat, nie ma szansy dłużej pracować. Nadchodzi więc etap katastrof.

Po katastrofie kolejowej w Szczekocinach nastąpiło przebudzenie władz kolei i polityków odpowiedzialnych za PKP. Władze kolejowe zapewniają o postępujących pracach w nowych inwestycjach i renowacjach. A minister infrastruktury przekonuje, że transport kolejowy leży mu szczególnie na sercu. Czy po tak tragicznym wypadku dojdzie do rychłej poprawy stanu bezpieczeństwa w ruchu kolejowym w Polsce? Prezes konfederacji związków zawodowych maszynistów PKP, Leszek Miętek, zwrócił się na piśmie do ministra Sławomira Nowaka, z prośbą o zapewnienie takiej właśnie poprawy. A czy podróżni po tym liście mogą czuć się w pociągach całkowicie bezpiecznie?

Pytania te są tym bardziej zasadne, iż dokładnie miesiąc temu, 8 lutego 2012 roku, szef konfederacji związków kolejowych poinformował na piśmie ministra o bardzo trudnej sytuacji na kolei - groźnej dla "zdrowia i życia ludzi", w wyniku której mogą powstać "tragiczne zdarzenia". Napisał wtedy, że takie zdarzenia są "jedynie kwestią czasu". Przewidywania były trafne. I niestety, tragiczne.

Przypomnijmy: W sobotę, 3 marca 2012 roku, w katastrofie kolejowej pod Szczekocinami na Śląsku, zginęło 16 osób, a 57 zostało rannych, w tym kilka bardzo ciężko. 38 rannych wciąż przebywa w śląskich szpitalach.

Tragiczna katastrofa dwóch pociągów uruchomiła falę ostrych oskarżeń, płynących nie wiadomo dokąd i pod czyim adresem. Ludzie kolei, głównie szef związkowców i znawcy wypowiadają się w dramatycznych słowach o ogromie zaniedbań w sprzęcie i infrastrukturze kolejowej. Eksperci, bez owijania w bawełnę głównych problemów, twierdzą, że zaniedbania są bardzo głębokie, strukturalne i szerokie w rozmiarach. Grożą nawet jeszcze większymi tragediami jak ta pod Szczekocinem. Ich zdaniem sprzęt kolejowy jest stary, zużyty lub zaczyna się zużywać i w związku z tym może dochodzić do kolejnych awarii – pociągów i urządzeń. Sytuację określają czterema słowami: "Nadchodzi sezon katastrof kolejowych".

Wstrzymany na pięć dni ruch pod Szczekocinami został już przywrócony. Tymczasem podejrzany przez prokuraturę w Częstochowie dyżurny ruchu kolejowego przebywa w szpitalu w fatalnym stanie psychicznym. Nie da się go przesłuchać. Zabraniają biegli psychiatrii. Wiadomo, że tuż przed katastrofą pociągów, zepsuła się zwrotnica kolejowa, na tej trasie.

Prokuratura Okręgowa w Częstochowie, która prowadzi śledztwo poinformowała media, że na kilka minut przed katastrofą pod Szczekocinami, wystąpiła usterka zwrotnicy i semafora. Problem w tym, że zwrotnica ma dwa mechanizmy uruchamiania - automatyczny i ręczny. W momencie przejazdu dwóch pociągów ręczny mechanizm był sprawny. Zdaniem prokuratora, brakuje dowodów na to, że dyżurny ruchu go wykorzystał. Z tego powodu dyżurnemu ruchu na posterunku Starzyny prokurator postawił zarzut. Na katastrofę miała też wpływ – według prokuratora - awaria sygnalizacji na posterunku Sprowa. Tam uszkodzony semafor nie ostrzegł maszynisty, który prowadził jeden z pociągów.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (3):

Sortuj komentarze:

Panie Romanie. Mnie się właśnie tak wydaje, że śledztwo będzie uczciwe i prokurator sięgnie po tych, którzy są winni zaniedbań w remontach urządzeń, w tym przypadku także do wykonawcy inwestycji. Gdyby Pan zechciał, warto byłoby napisać tu w Wiadomościach24, o tej sprawie i remoncie trasy przez biznesmena radomskiego (bez nazwiska). Ale koniecznie należałoby wymienić nazwę firmy - "Kombud ". Nie trzeba więcej jak 5 zdań na ten temat. Można też to zrobić mailem do którejś z gazet internetowych.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Wydaje mi się Piotrze, że jak maszynista trochę dojdzie do siebie i zostanie przesłuchany przez prokuratora, postępowanie wobec niego będzie umorzone.

Komentarz został ukrytyrozwiń

czepianie się maszynisty, żeby premiera nie była przeciążona.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Dziękujemy za Twoją aktywność w serwisie wiadomosci24. Do zobaczenia niebawem w innym miejscu.

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl
#PRZEPROWADZKA: Dowiedz się więcej

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.