Ekstremalnie masywna gromada galaktyk świadkiem wczesnej historii Wszechświata. Poznajcie IDCS J1426

Obiekt powstały na wczesnym etapie dziejów Wszechświata, charakteryzuje się niezwyczajnymi rozmiarami. IDCS J1426 to ekstremalnie masywna gromada galaktyk.

Obraz gromady galaktyk IDCS J1426.5 3508 jest złożeniem kilku zdjęć: promieniowanie rentg. - Chandra X-ray Observatory (niebieski), światło widzialne - Teleskop Hubble'a (zielony) i podczerwień - Kosmiczny Teleskop Spitzera (czerwony). / Fot. Image credit: X-ray: NASA/CXC/Univ of Missouri/M.Brodwin et al; Optical: NASA/STScI; Infrared: JPL/CalTechAstronomowie wykorzystali dane z trzech Wielkich Obserwatoriów NASA, aby poczynić najbardziej szczegółowe badania nad ekstremalnie masywną młodą gromadą galaktyk. Ten rzadki obiekt znajduje się w konstelacji Wolarza, oddalony o 10 miliardów lat świetlnych od Ziemi i jest prawie tak wielki jak 500 bilionów słońc. Ma istotne znaczenie dla zrozumienia, jak powstawały i formowały się takie megastruktury we wczesnych początkach Wszechświata.

Gromada galaktyk IDCS J1426.5+3508 (w skrócie IDCS J1426), jest tak daleko, że odbierane od niej światło dociera z czasu, kiedy Wszechświat miał mniej więcej jedną czwartą obecnego wieku. Jest to najbardziej masywna gromada galaktyk, jaką wykryto w tak młodych latach.

Obraz gromady galaktyk IDCS J1426.5+3508: promieniowanie rentg. - Chandra X-ray Observatory (niebieski). / Fot. Image credit: X-ray: NASA/CXC/Univ of Missouri/M.Brodwin et alPo raz pierwszy odkryta przez Kosmiczny Teleskop Spitzera w 2012r., następnie IDCS J1426 była obserwowana przy użyciu Teleskopu Hubble'a i Obserwatorium Kecka dla ustalenia odległości do obiektu. Dalsze badania z CARMA (Combined Array for Millimeter-wave Astronomy) wykazały, że jest bardzo masywny. Nowe dane z Teleskopu Kosmicznego Chandra potwierdzają uzyskane wyniki i pokazują, że około 90 procent masy gromady pozostaje w formie ciemnej materii, tajemniczej substancji wykrywanej jak dotąd tylko dzięki oddziaływaniu grawitacyjnemu ze zwykłą materią złożoną z atomów.

"Naprawdę przekraczamy granice dzięki temu odkryciu" - powiedział prowadzący badania, Mark Brodwin z University of Missouri w Kansas City. "Jako jedna z najwcześniejszych masywnych struktur powstających we Wszechświecie, gromada zawiesiła wysoko poprzeczkę dla teorii, które próbują wyjaśnić, jak gromady i galaktyki się rozwijały."

Obraz gromady galaktyk IDCS J1426.5 3508: światło widzialne - Teleskop Hubble'a (zielony). / Fot. Image credit: Optical: NASA/STScIDane z Chandry pokazują region z jaśniejącym węzłem promieni rentgenowskich (kolor błękitno-biały) blisko środka gromady, ale nie dokładnie w jej centrum. Lokacja tego "rdzenia" gazu nasuwa przypuszczenie, że gromada weszła w kolizję lub inną interakcję z podobnym masywnym systemem galaktyk; nastąpiło przemieszczenie z pierwotnego umiejscowienia. Taki merger (kosmiczna kolizja) może powodować emisję rentgenowską, gdzie gorący gaz rozlewa się niczym wino wypełniając kielich po brzegi.

Rdzeń zawiera gaz chłodniejszy niż jego otoczenie. Astronomowie uważają, że te chłodne rdzenie są ważne dla zrozumienia, jak szybko gorący gaz stygnie w gromadach, wpływając na stosunek gwiazd do tych, które się rodzą. Tempo tego chłodzenia może być spowalniane przez wybuchy z supermasywnej czarnej dziury w centrum gromady. W odróżnieniu od chłodnego rdzenia, gorący gaz w gromadzie jest niezwykle symetryczny i gładki. Jest to kolejny dowód, że IDCS J1426 formował się bardzo szybko, we wczesnym Wszechświecie. Pomimo dużej masy i tempa ewolucji tego obiektu, jego istnienie nie stanowi zagrożenia dla standardowego modelu kosmologicznego.

Obraz gromady galaktyk IDCS J1426.5 3508: podczerwień - Kosmiczny Teleskop Spitzera (czerwony). / Fot. Image credit: Infrared: JPL/CalTech"Kolizje z innymi grupami i gromadami galaktyk musiały być bardziej powszechne w tak wczesnej historii wszechświata" - uważa współautor prac, Michael McDonald z Massachusetts Institute of Technology w Cambridge. "Wydaje się, że to odegrało ważną rolę w szybkim formowaniu się tej młodej gromady."

Żadna z dotychczas odkrytych masywnych gromad galaktyk nie może równać się z IDCS J1426, zarówno pod względem masy jak i wieku.

źródło: Chandra

Ależ oczywiście, wciąż prowadzą "nieśmiertelne" węgorze ;)

A zatem nie było to stwierdzenie.
I problem pozostaje. Z tym co jest w zasięgu, a co poza zasięgiem poznania.

Niektórzy chcieliby "poznanie" ograniczyć do metody naukowej w ten sposób, że jeśli coś nie jest udowodnione tą metodą, to "nie istnieje" ;)
" Według moich danych pana tutaj nie ma i ja się tego muszę trzymać" - że się posłużę filmowym cytatem ;)

Nawet nie wiadomo co pozostaje poza zdolnością poznawczą, skoro nie zostało nazwane. Stan można porównać do zasobu leksykalnego Eskimosów i próby tłumaczenia Biblii.

Jestem trochę sceptyczny co do możliwości "środków" w poszerzaniu granic poznania i wychodzenia poza percepcyjne ograniczenia. Natomiast gorąco popieram wykorzystanie "środków" w celach leczniczych, np. marihuana w terapii z osobami o skłonnościach do autoagresji, LSD w leczeniu z alkoholizmu, haszysz u ludzi z dolegliwością w postaci spastyczności mięśni.

I wracając niejako do początku: "outside" - już Parmenides (początek bez początku) czy Anaksymander (apeiron) starali się wyglądać poza horyzonty świadomości. Współcześni są w tym bardzo podobni.

/Jeżeli coś pozostaje poza zdolnością pojmowania.../

Nie wiem, czy to "jeżeli" jest tutaj celowe ( nie wiadomo, czy jest poza zdolnością pojmowania), czy też dodatkiem do stwierdzenia...

Tak czy owak - rozwiązania teoretycznego poszukują.
I nawet mają postulaty: "piękno", "prostota". Czyż to nie ludzkie chciejstwo..? ;)

Niektórzy szukają też praktycznie. Przeważnie z dodatkiem jakiejś substancji wspomagającej ;)

Jedno jest pewne: od zarania dziejów istnieje ludzka potrzeba do spojrzenia "outside the box" ;)

Umysł jest wytworem natury, a ten następnie spłodził coś, co nazywamy aparatem pojęciowym, przy pomocy którego chcemy poznać samą... naturę. W moim przekonaniu właśnie stąd wynika filozofia konsumowania własnego ogona.

@Artur Wojnowski - upraszczając jeszcze bardziej: Gödel udowodnił, że wąż może zjeść własny ogon. Aż do końca.

Dalej: "Do tego potrzeba udać się piętro wyżej, czyli na poziom n+1. Wykonalne?" Jeżeli coś pozostaje poza zdolnością pojmowania to narzędzie w postaci logiki wyższego rzędu będzie tutaj tylko dreptaniem w miejscu. To raczej niedostatek aparatu pojęciowego niweczy teleologię w badaniach kosmologów.

I cóż nam (przy)będzie po tych "niezliczonych" innych wybuchach?
Nic. Ta sama niewiadoma.

Godel twierdził, mówiąc w uproszczeniu, że nie można "rozwiązać" świata n-wymiarowego z poziomu n-wymiarów.

Do tego potrzeba udać się piętro wyżej, czyli na poziom n+1. Wykonalne? ;)

Tylko wtórnie podpowiadam. Myślę, że z czasem (cały czas relatywizujemy) historia Big Bangu spowszednieje pośród niezliczonych (to nie jest nowoczesne pojęcie) wybuchów.

Nie wiemy też czy Wielki Wybuch miał miejsce :)

Pawle..., ale Twoja uwaga idzie jakby nieco w bok... Tak naprawdę nie oczekuję od Ciebie odpowiedzi, bo nie jesteś jej w stanie udzielić. Tego po prostu nie wiemy.