Facebook Google+ Twitter

Emerytowani kierowcy

  • Autor usunął profil

  • Data dodania: 2010-01-12 15:47

Coraz więcej wypadków na polskich drogach powodowanych jest przez kierowców powyżej 60 roku życia.

Zatłoczone drogi, złe oznakowania objazdów, młodzi i agresywni oraz pijani kierowcy, to zmory polskich dróg. W dzisiejszych czasach podróż samochodem przypomina bardziej wojenny przemarsz przez okopy wroga, a nasze wierne auta są dla nas niczym zbroja średniowiecznego rycerza. Jednak prócz tego wszystkiego, kolejnym "fenomenem" polskich dróg są kierowcy-emeryci.

Poseł PO Mieczysław Augustyn zaproponował ostatnio przyjęcie ustawy, na mocy której kierowcy powyżej 60 roku życia zmuszeni byliby do przechodzenia okresowych badań lekarskich. Na ich podstawie lekarz stwierdzałby, czy dany kierowca jest zdolny, czy też nie do poruszania się po polskich jezdniach.

Może i będę okrutny, ale uważam że w tej propozycji ustawy tkwi sens. Otóż wyobraźmy sobie 60-letniego "mistrza kierownicy", który w czasie srogiej zimy wykonuje manewry na mieście - przecież to stanowi niebezpieczeństwo dla innych uczestników ruchu. Taki "emerytowany kierowca" nie jest w stanie w szybkim czasie wykonać manewru, który uchroni przed zagrożeniem. A przecież szybkie reagowanie na zaistniałą sytuację na drodze, to podstawa dla kierowców. To właśnie takie szybkie reakcje ćwiczy się do skutku na kursie nauki jazdy.
Człowiek w podeszłym wieku z czasem traci refleks oraz zdolność racjonalnego oceniania drogowej sytuacji. Z całym szacunkiem dla ludzi starszych. Są to ludzie, którzy przeżyli w swoim życiu dużo, ale muszą wiedzieć kiedy "zejść ze sceny". Rozumiem, że samochód wielu z nas traktuje jak wolność. Wsiadając do niego jesteśmy jak ptaki, które szybują w przestworzach, lecz każdy musi wiedzieć kiedy na dobre wylądować i przekazać pałeczkę innemu.

W tej sytuacji przeprowadzanie okresowych badań lekarskich wydaje się optymalnym wyjściem. Powinno skończyć się na wydawaniu tzw. bezterminowych praw jazdy. W zamian wprowadzić prawa jazdy na określony czas, np. 25 lat, a po tym okresie na podstawie opinii lekarza zadecydować czy przedłużyć ważność dokumentu, czy nie. Ale jedno jest pewne człowiek po 60 roku życia powinien zrezygnować z dalszych podróży swoim autkiem.

Owszem w takiej dyskusji pojawia się też problem ludzi samotnych, których nie ma kto zawieźć nawet do lekarza, czy też apteki po zakup leków. Ja to wszystko rozumiem, lecz zastanówmy się czy wolimy mieć na drogach szczęśliwych emerytów za kółkiem auta, czy też ludzi zdolnych do prowadzenia samochodu, a przede wszystkim w młodych. Dla emerytów można przecież opracować szczególne ulgi przy przejazdach komunikacją miejską, co z pewnością pomogłoby im w życiu.

Tak więc jestem za tym, by aktor znał czas, w którym kończy się jego występ zatytułowany "jazda samochodem po polskich drogach".

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (15):

Sortuj komentarze:

Wacek.drzazga.
  • Wacek.drzazga.
  • 29.12.2011 22:08

Roman.brawo-nich.od.nas.dziadkow.sie.odwalo-na.drogach.tragedia.jerzdza.glup cy-matoly.synki.bogaczy.
pijacy.Nas.wychowala-bieda.lat50-tych.znamy.wart osc-pieniadza.i.swojawartosc.oraz.znamy.wartosc.
powierzonego.mienia.Byyl em.kierowco.30-lat.przejechalem.Europe-Azje.i.nadal.mam.w.glowie.swoj
roz um.i.refleks.a.jak.wypije.cwiartke.to.wsiadam.do.auta.po.2-uch.dniach.apeluj e.do.mlodych-trzeba.
miec.praktyke.I.TO-WSIO-zdrowia-

Komentarz został ukrytyrozwiń
  • Autor usunął profil
  • 14.01.2010 15:28

"Dla emerytów można przecież opracować szczególne ulgi przy przejazdach komunikacją miejską, co z pewnością pomogłoby im w życiu." Po prostu "przepiękne"! Czy Pan wierzy w cuda?
Ale jeżeli chodzi o okresowe badania lekarskie, to dobry pomysł. Tylko powinne one dotyczyć wszystkich potencjalnych użytkowników pojazdów mechanicznych. Dla najbardziej zaś brawurowych włączyłabym również ocenę stanu zdrowia psychicznego.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Szanowny Mateuszu Krzysztofie delikatnie pisząc, uważam, iż "...jedno jest pewne człowiek po 60 roku życia powinien zrezygnować z dalszych podróży swoim autkiem", to taki Twój lapsus językowy.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Art. Badania dla emerytów za kółkiem. Potrzebne? Popatrz - Mój komentarz. 25 paźdź. 2009
Może chodzi o coś innego. Starsi kierowcy mają duże ulgi w ubezpieczeniach. Stracą 60 latkowie prawo jazdy (można zabrać każdemu, tak robią w lotnictwie) wtedy wyrejestrują autko i ubezpieczyciel będzie miał więcej bo autko kupi młody płacący pełne ubezpieczenie. Mnie od lat przysyłają przekaz OC z 60% ulgą.
Nie jeżdżę wolno i tylko w pobliżu ok 1000 km miesięcznie. Przez ostatnie ponad 40 lat. Bez wypadku głównie po Warszawie. Dalej latam samolotem.
Teraz taki matoł walnął z boku z podporządkowanej w auto mego syna. Lewe drzwi do wymiany u syna. Durnia wóz do kasacji.
Syn żyje dlatego bo miał lepszy wóz.
Tylko dlaczego mój syn ma cierpieć przez takich matołów.
Nie wiek odgrywa rolę w prowadzeniu pojazdu.

Tak więc jestem za tym, by AUTOR znał czas, w którym kończy się jego występ zatytułowany "jazda samochodem po polskich drogach".

Komentarz został ukrytyrozwiń
  • Autor usunął profil
  • 13.01.2010 15:51

Widzę Roman, że cię "lekko" oburzyłem. Prawda kole w oczy, jesli taki z ciebie dobry kierowca i kryrtykujesz młodych- zdolnych kierowców, to zapraszam na mały "rajd".

Komentarz został ukrytyrozwiń

Cytat 1
Jak wskazują statystyki, sprawcami najgroźniejszym wypadków są często młodzi kierowcy, w wieku 18 - 24 lat. Niejednokrotnie cechuje ich brawura, a jednocześnie nie posiadają oni dużego doświadczenia w kierowaniu pojazdami. Poskromić brawurę młodych kierowców miałyby zmiany w prawie.

Cytat 2
Największa liczba sprawców wśród kierujących występuje w przedziale wiekowym 25-39 lat.
Cytaty - by autor przed pisaniem poczytał.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Nawet badania nie są gwarancją dobrej jazdy, czego przykładem jest mój własny ojciec, który stawił sie w wieku 75 lat na wszelkich badaniach i testach zdał pochwalnie, aż pani psycholog była pełna podziwu. Tylko, że za kierownicą okazało sie że jest inaczej niż na testach. Kiedy wsiadłam z nim do samochodu włosy mi "dęba stanęły", brawura- to za mało powiedziane.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Ciekawe... ale nie do końca ,brawura to domena 20-letnich.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Okresowe badania kierowców tak, ale wszystkich. Szczególnie tych którzy nie zdali egzaminu za pierwszym podejściem to mógłbym się zgodzić.
W swoim wystąpieniu senator Augustyn podaje procent spowodowanych wypadków przez 60 - latków i starszych. Autor tego już nie podaje on chce szybko wprowadzić takie obostrzenia. A ta grupa wiekowa powoduje mniej procentowo wypadków aniżeli pozostałe grupy wiekowe.
Grupa starszych wiekowo która jeździ źle to byli prominenci, wyżsi wojskowi których woził kierowca a gdy zostali sami za kółkiem, to ledwo trzymają się drogi.
Zatłoczone drogi, złe oznakowania objazdów, młodzi i agresywni oraz pijani kierowcy, to zmory polskich dróg.
Tylko w tym pierwszym zdaniu autor zawarł prawdę.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jak najbardziej się zgadzam, zwłaszcza w kwestii refleksu i badań. Niemniej fragment, cytowany przez Martę ("Ja to wszystko rozumiem, lecz zastanówmy się czy wolimy mieć na drogach szczęśliwych emerytów za kółkiem auta, czy też ludzi zdolnych do prowadzenia samochodu, a przede wszystkim w młodych) należałoby skrócić. Raz, że godzi w osoby starsze, a dwa, że młodzi też nie zawsze są zdolni do prowadzenia pojazdów. Ale i tak należą się wielkie brawa, bo wreszcie mamy sensowny tekst, z grzecznością poruszający problem, a nie narzekania w stylu "bo starzy się nie nadają".

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.