Walkę z nielegalnymi reklamami kilka lat temu rozpoczęła stołeczna konserwator zabytków Ewa Nekanda-Trepka. Na celowniku znalazła się nie tylko kamienica przy ulicy Nowy Świat, ale także między innymi budynek hotelu Saskiego.
Pomimo nakazu wystosowanego do sieci sklepów Empik, reklamy nadal "zdobiły" elewację kamienicy. Najemca budynku postanowił odwołać się od decyzji do generalnego konserwatora zabytków. Ten, wniosek jednak odrzucił. W związku z tym, jak zapewniła Monika Marianowicz, rzecznik sieci sklepów Empik, reklamy zostaną usunięte najpóźniej do 15 maja b.r. Dodała także, że wszelkie ubytki w elewacjach zostaną uzupełnione.
Jak czytamy na Wreszcie reklamy znikną z kamienicy Empiku, radości nie kryje syn projektanta kamienicy. On także interweniował w sprawie szpecących budynek reklam u konserwatora zabytków. Podobną opinię wyraził Jakub Wacławek, prezes warszawskiego oddziału Stowarzyszenia Architektów Polskich. To z inicjatywy tej organizacji kamienica przy Nowym Świecie wpisana została na listę powojennych obiektów architektury określających tożsamość stolicy.
Kamienica powstała w 1948 roku, według projektu Zygmunta Stępińskiego i Mieczysława Kuźmy. Napis "Cały naród buduje stolicę" umieszczony na elewacji budynku nawiązuje do okoliczności powstania kamienicy. Środki na rozpoczęcie budowy pozyskano ze Społecznego Funduszu Odbudowy Stolicy, który stworzono m.in. dzięki obłożeniu pensji wszystkich Polaków półprocentowym podatkiem. Kamienica przez pewien czas była zresztą siedzibą władz tego funduszu.
Konserwator zabytków Ewa Nekanda-Trepka zapowiada, że reklamy będą musiały także zniknąć z budynku hotelu Saskiego i kamienicy u zbiegu Nowego Światu i ul. Świętokrzyskiej.
CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?