Facebook Google+ Twitter

Pozycja materiału w rankingach:

3532 miejsce

Etyka w biznesie. Po co i jak zakładać fundacje

Biznes coraz częściej działa wg zasad społecznej odpowiedzialności. Firmy zakładają fundacje, angażują się w niekomercyjne przedsięwzięcia. Takie podejście świadczy o solidności, buduje pozytywny wizerunek.

Chyba każda firma, samorząd czy duża organizacja, styka się z problemem niesolidnych partnerów biznesowych. Niewywiązywanie się ze zobowiązań, złe lub nieterminowe wywiązywanie się z umów, to jedna z największych bolączek współczesnej gospodarki. Przez takie zachowanie wiele firm ogłasza bankructwo, publiczne pieniądze są marnotrawione, a ważne inwestycje nie są realizowane na czas. Dość wspomnieć świeżą sprawę firmy COVEC, chińskiego wykonawcy części autostrady A2. Jak zatem rozpoznać, czy wykonawca lub kontrahent jest solidnym i pewnym partnerem?

Jest na to wiele sposobów, nie zawsze skutecznych. Analiza wyników finansowych partnerów biznesowych, ich renoma czy rozpoznawalność bywa często zawodne. Nawet wielkie, światowe koncerny upadają, mimo, iż cieszą się renomą i zaufaniem, a ich wyniki finansowe nie budzą zastrzeżeń. Enron, Daewoo, Stocznia Szczecińska - przykłady można mnożyć. Jest jeszcze jeden sposób sprawdzania wiarygodności biznesowej firmy, chyba rzadko uwzględniany w tego typu analizach. Firma, prowadząca swój biznes wg zasad społecznej odpowiedzialności, z dużym prawdopodobieństwem na polu kontaktów biznesowych będzie się zachowywała podobnie, zgodnie z zasadami etyki i dobrych obyczajów.

Po czym rozpoznać, że firma działa w zgodzie z zasadami społecznej odpowiedzialności? Po pierwsze, odpowiedzialna społecznie firma powinna dbać o swoich pracowników. Zatrudnianie na czas nieokreślony, płace (nawet pracowników najniższego szczebla) powyżej dopuszczalnego minimum, wypłacanie sowitych odpraw przy zwolnieniach (dla wszystkich, nie tylko kadry zarządzającej), rozbudowane świadczenia socjalne - to absolutna podstawa.

Po drugie, dbałość o środowisko. Firma, która nie stosuje najnowocześniejszych rozwiązań w dziedzinie ekologii, może budzić nieufność. Nie dbając o swe otocznie, ludzkie zdrowie, być może z takim samym lekceważeniem będzie traktować swoich partnerów.

Po trzecie, działalność na rzecz ogółu społeczeństwa i społeczności lokalnej, w której działa. Najczęściej takie działania firmy realizują poprzez dotowanie fundacji czy stowarzyszeń. Wiele firm zakłada też własne fundacje, wspomagające ważne z punktu widzenia społeczności przedsięwzięcia. Najbardziej znane, zakładane „firmowe” fundacje, to chyba TVN Nie Jesteś Sam oraz Fundacja Polsat. Część swoich zysków tego typu firmy przeznaczają na działalność w trzecim sektorze. Tego typu fundacji stale przybywa.

Moją uwagę przykuła Fundacja CEMEX „Budujemy Przyszłość”. To dzięki niej w tegorocznej edycji Rankingu Odpowiedzialnych firma CEMEX zajęła drugie miejsce w kategorii produkcja przemysłowa i chemiczna. Większość tego typu fundacji prowadzi działalność charytatywną lub wspierającą, dotującą jakieś z góry określone przedsięwzięcia. Natomiast Fundacja CEMEX „Budujemy Przyszłość” ogłasza co roku konkurs na dotację do projektów w dziedzinie edukacji, ekologii, kultury, sportu oraz programów obywatelskich. W projektach może uczestniczyć niemal każde stowarzyszenie, klub sportowy lub jednostka samorządu terytorialnego. Dzięki temu w projekty może być zaangażowanych bardzo wiele podmiotów, które nie są arbitralnie wyznaczane przez zarządzających fundacją. Wprowadza się więc pewne elementy „wolnej konkurencji” w działania na rzecz społeczności lokalnych. Bo chyba to właśnie lokalne podmioty mają największą wiedzę na temat potrzeb tychże społeczności.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (1):

Sortuj komentarze:

No, to chwalmy takie polskie firmy!

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Zobacz także:

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.