Facebook Google+ Twitter

Europa i Azja połączone tunelem pod Bosforem

  • Bart Ken
  • Data dodania: 2013-11-12 13:08

29 października, w dniu 90. rocznicy proklamacji Republiki Tureckiej, otwarto tunelu Marmaray. Połączył on europejską i azjatycką część Stambułu.

cieśnina Bosfor widziana z satelity, tunel zaznaczony kreskowaną linią / Fot. Sémhur / wikipedia.org– Nie tylko połączyliśmy dwa kontynenty, ale też zrealizowaliśmy ponad stuletnie marzenie – chwali inwestycję premier Recep Tayyip Erdogan. Nazwa tunelu nawiązuje do morza Marmara i tureckiego słowa „kolej” („ray”). Zrealizowany projekt spełni ponad półtorawieczne marzenie sułtana Abdulmecida I, który w 1860 roku jako pierwszy wpadł na pomysł przekopania cieśniny. Ówczesna technologia nie pozwoliła nawet na rozpoczęcie prac.

Tunel, który kosztował państwo kilka miliardów euro (źródła podają od 2 do 4,5) budowano 9 lat. W wielką inwestycję narodową zaangażowały się, poza rządem tureckim, Japoński Bank Współpracy Międzynarodowej (JBIC) i Europejski Bank Inwestycyjny. Japoński inwestor nie pojawił się przez przypadek- tunel w Stambule, leżący na równie aktywnych sejsmicznie płytach co Kraj Kwitnącej Wiśni, zbudowany został przy użyciu technologii zwiększających bezpieczeństwo przy trzęsieniu ziemi.

Tunel nie tylko połączy kontynenty ( na odcinku 13,6 kilometra), ale usprawni komunikację miejską, zarówno w europejskiej, jak i azjatyckiej części metropolii (cała trasa ma 76,3 km długości). Połączenie otwarte zostanie w całości dopiero w 2015 roku, póki co pasażerowie nie mogą skorzystać z podwodnego udogodnienia i przesiadają się na inne środki komunikacji. Wedle szacunków kolejowych udział komunikacji tego typu wzrośnie z obecnych 4 do 30 % - czytamy w komentarzach na stronie Ośrodka Studiów Wschodnich.

Tunel zbudowany pod dnem cieśniny Bosfor, na głębokości 56 metrów, jest najgłębszym takim na świecie. Ukończenie jego budowy poprawi sondaże rządzącej Partii Sprawiedliwości i Rozwoju (AKP), na czele której stoi Erdogan. Tunel pod cieśniną nie jest jedynym wielkim przedsięwzięciem, które inicjują przywódcy partii- ich niezrealizowanymi pomysłami są także trzeci most na Bosforze, trzecie lotnisko w Stambule, czy kanał omijający cieśninę Bosfor.


Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (0):

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.