Facebook Google+ Twitter

Pozycja materiału w rankingach:

7396 miejsce

Europa w Wiedniu – Kongres Wiedeński 1814-1815

Polityczna elita Europy, monarchowie, dyplomaci, artyści odwiedzili Wiedeń w 1814 r. w celu uregulowania międzynarodowej sytuacji politycznej po wojnach napoleońskich.

Z katalogu wystawy / Fot. Reprod.Ewa SteinhardtPolityczna elita Europy, monarchowie, dyplomaci, artyści odwiedzili Wiedeń w 1814 roku w celu uregulowania międzynarodowej sytuacji politycznej po wojnach napoleońskich. „Jestem Europą, już nie miastem“ pisze Aloys Weißenbach, to określenie Wiednia jako miejsca oddaje ważność wydarzeń przed 200 laty. Wystawa w wiedeńskim Dolnym Belwederze i Oranżerii (20.02.-21.06.2015) zatytułowana „Europa w Wiedniu – Kongres Wiedeński 1814/15“ pokazuje wszystkie aspekty znaczącego kongresu, ktόry miesiące trzymał w napięciu politykę Europy przedstawiając Wiedeń jako centrum dyplomatyczne, kulturalne i towarzyskie. Muzeum w Belwederze pokazuje pierwszy raz wiele istotnych dokumentόw, listόw, także karykatur, obrazόw przedstawiających bale, sanny, życie towarzyskie. Całość wystawy jest opowieścią nie tylko o kongresie, ale o sztuce, muzyce, modzie, o śmieszności i ważności wydarzeń. Wystawę przygotowywano dwa lata. Jej kuratorami są historyk Werer Telesco i kulturoznawczyni Sabine Grubner. Afisz wystawy reklamujący ekspozycję przedstawia cesarza Austrii Franciszka I, cara Rosji Aleksandra I oraz krόla Prus Fryderyka Wilhelma. W kongresie uczestniczyło 16 państw, a zwołano go w celu rewizji i zmian terytorialnych będących pokłosem napoleońskim.
Wielka i mała polityka
W europejskiej historii Kongres Wiedeński zalicza się do najbardziej znaczących wydarzeń politycznych. Gospodarzem był cesarz austriacki Franz I. Zjazd dyplomacji państw Europy po upadku Napoleona miał uregulowć międzynarodową sytuację i sprawy ustrojowe. Głόwną rolę odgrywała Rosja, Wielka Brytania, Prusy oraz Francja. Przyjęto zasady legitymizmu i rόwnowagi sił między mocarstwami. W wyniku obrad restytuowano w zasadzie stan ustrojowy sprzed rewolucji francuskiej 1789-99, ale z wieloma odstępstwami. Utworzono Związek Niemiec, połączono Holandię i Belgię w Krόlestwo Niderlandόw, dużą część Saksonii włączono do Prus. W Polsce zlikwidowano Księstwo Warszawskie, utwierdzając Krόlestwo Polskie w uni z Rosją. Utworzono Wolne Miasto Krakόw, do Prus włączono Wielkie Księstwo Poznańskie. Dziewięć miesięcy trwało tworzenie nowej Europy, 108 dyplomatόw akredytowanych w Wiedniu całkowicie zażegnało panowanie Napoleona, kόremu przyznano wyspę Elbę, jako miejsce zatrzymania. Kongres był zaplanowany tylko na dwa miesiące, trwał o wiele dłużej przyczyniając się do rozwitu miasta. Adam Jerzy Czartoryski, książe, polski mąż stanu, zaufany cara Aleksandra II był jednym z członkόw delegacji. Dokument, ktόry opisywał postanowienia kongresu był pionierski na owe czasy, nie było wzorca. Spisany został w języku francuskim, w ktόrym to języku były też prowadzone obrady, ich zakres i rozmach nie miały wcześniej miejsca. Jedną z czołowych postaci wiedeńskich posiedzeń był książe Klemens Metterich. Kongres kształtuje nową elitę polityczną. Konserwatywny cesarz Franz I, przeciwnik reform i modernizmu, szuka w okresie trwania wiedeńskich spotkań bliskości społeczeństwa, objawia nagle swoją gościnność, pokazując siłę monarchii. W 1814 roku, jesienią, cesarz organizuje dla inwalidόw i weteranόw wojennych w Praterze w Lusthaus święto militarne. Obrazy όwczesnych malarzy pokazują ludność bawiącą się, dzieci używające rόżnych zabaw, psy bogatej arystokracji, jednym słowem wielkie, radosne święto, ktόremu patronuje dwόr. Podczas Kongresu Wiedeńskiego kształtują się też małe salony polityczne όwczesnej bogatej elity. Ta „mała polityka” jest ceniona i śledzona. Po salonach się bywa, to nowe miejsce spotkań, to pokaz stylu życia. „Salon” był ważną instytucją umożliwiającą w prywatnych ramach prowadzenie dyskusji ... też politycznej plotki. Raz w tygodniu jeden z wielkich domόw arystokratycznych miał dyżur i czekał na gości. Do cenionych salonόw zaliczał się dom znaczącej finansjery – rodziny Geymüller, także rodzin Fries, Eskletes. Dużym uznaniem cieszył się salonik Fanny von Arnstein, ktόry w każdy wtorek przy Hohe Markt przyjmował swoich zwolennikόw, ktόrych pogądy skierowane były przeciwko Francji. Salon Fries był z kolei politycznie neutralny. Ale nie tylko polityka była tematem, uprawiano prywatny teatr i muzykę. Panowała swoista demokracja, także mieszczaństwo było dopuszczane do dysput.

Sztuka kongresowa

Wiedeński kongres gościł nie tylko monarchόw, ale ich przedstawicieli z racji długości trwania obrad, nie mniej jednak ranga przybyłych była znacząca. Dla organizatorόw wiedeńskich spotkań pokojowych ważne było pokazanie miasta. Kongres odbywał się pod hasłem wielkiego święta wielu narodόw, pokazywał międzynarodowe wpływy na wiele gatunkόw sztuki. Rozwija się malarstwo historyczne, rzeźba, portret, duże profity zbijają manufaktury porcelanowe (Augarten), ktόre sprzedają znaczne ilości pamiątek upamiętniających kongres. Epokowe wydarzenie Europy zmienia Wiedeń, czyni miasto wielką multikulturową stolicą. Polityka idzie razem ze sztuką, muzyką i teatrem, modą w parze. Historycy twierdzą że właśnie zabawa była podstawą wielu celnych postanowień kongresu. Przed Hofburgiem stało około 187 konnych dorożek, ktόre w każdej chwili zawieźć miały gości na koncert, do teatru etc.. Dwόr musiał przygotować też wiele komfortowych mieszkań dla uczestnikόw kongresu.
Jak zawsze muzyka była posłanką pokoju. Organizatorom kongresu bardzo zależało na pokazaniu przybyłym muzycznych delikatesόw. Kapelmistrz dworu Antonio Salieri dostaje zlecenie utworzenia bogatego programu, ktόry obejmował koncerty w tworzącym się wtedy Towarzyswie Przyjaciόł Muzyki. „Fdelio” Ludwika van Beethovena było 300 razy zagrane w Teatrze Wiednia (Theater an der Wien). Opera „Samson”Georga Friedricha Händels skupiła przy realizacji około 700 muzykόw i śpiewakόw. W okresie wiedeńskich balόw powstało wiele utworόw pisanych na te okazje. Walce wiedeńskie są nierozłącznie związane z okresem kongresu. Duży wpływ na malarstwo w Wiedniu wywierają obcy malarze, ktόrzy tworzą tzw. styl kongresowy, dzieła odznaczają się specyficznym odcieniem znanym w języku niemieckim jako „Kongress-Stich”. Francuscy autorzy (Elisabeth Vigee-Lebrun, Jean–Baptiste Isabey dokumentują malarsko politykę kongresu, ale też przedstawiają arystokrację wiedeńską i przybyłą na spotkania. Ciekawym elementem wiedeńskich krajobrazόw okresu 1814-1815 jest sytuowanie malowanych tematόw w pobliżu znanych budowli Wiednia jak Kościόł św. Karola, katedra, Hofburg czy Belweder. Ta konsekwencja artystyczna pomaga widzowi wnioskować, że rzecz się dzieje w Wiedniu. Przybliżanie architektury miasta do malowanych obiektόw jest charakterystyczne dla malarstwa kongresowego. Wiedeńska sztuka portretowa przejmuje wpływy szkόł brytyjskich (Thomas Lawrence, Thomas Phillips). Artyści są zapraszani do znaczących domόw Wiednia (Liechtestein, Fries, Esterhazy) w celu portretowania rodzin, dzieki czemu możemy odczytywać rόżne zwyczaje arystokracji.

Francja elegancja

Z katalogu wystawy. Obowiązujący na Kongresie strój francuski. / Fot. Reprod.Ewa SteinhardtTo obcy twόrcy przynoszą ze sobą elegancję z Francji, Anglii. Wiedeń około 1814 roku , trzecie co do wielkości miasto Europy, nie zaliczał się do czasu kongresu jako modny czy szykowny. Zajęcie miasta przez wojska napoleońskie w latach 1805 i 1809, pόźniej bankructwo miasta w 1811 roku odbiło się finansach wiedeńczykόw. Miasto nie potrafiło stworzyć własnych kanonόw mody, łatwiej było korzystać z obcych nowinek. Wiedenki ubierają się według zagranicznych katalogόw żeby w południe pokazać się na spacerach w Augarten, przy Ringu, w Praterze czy Graben. Kobiety nosiły stroje w stylu empire, ktόry to styl czerpie z dekoracyjności rzymskiej i egipskiej. Kobieca moda oscyluje w bielach i pastelach. Suknie mają podwyższoną talię uwieńczoną kokardą. Na ramionach noszą kaszmirowy szal, ktόry określa ich finansowy status. Głowy zdobią rόżne małe kapelusze. Sukienki są prowadzone w prostych liniach, ewentualnie lekko rozkloszowane. Wieczorem pokazuje się dekolt, najczęściej w kształcie litery V. Jest on ozdobiony koronkami, tiulem. Krawiectwo używa bawełnę i jedwab. Płaszcze przypominały pelerynę. Do sukienek nosi się małe torebki, gdyż kieszenie były mało efektowne. Ręce przykrywały rękawiczki, często bardzo długie. Modne były baleriny i białe pończochy.
Modę męską charakteryzowała skromna elegancja , drogie materiały, dopasowane formy. W dzień noszono frak albo habit ciemno-niebieski, brązowy lub zielony. Mężczyźni noszą też pantalony, do mody wchodzi żakiet, ktόry może się wyrόżniać odważnym kolorem lub wzorem (krata, kwiaty), to on świadczy o guście noszącego. Obce wpływy mody inspirują lokalne krawiectwo, ktόre powoli tworzy modę wiedeńską charakteryzującą się dobrym wykonaniem, gatunkiem materiałόw i prostotą. Kongresowy mężczyzna spaceruje z laseczką w cylindrze z czarnego filcu.
Kwitnie też kuchnia kongresowa, wprowadzając wpływy obcych kuchni. Rόwnocześnie kształtuje się śniadanie wiedeńskie. Kongres był siłą napędową wielu dziedzin. Wystawie w Belwederze Dolnym towarzyszy do 9.06.2015 roku druga wystawa „Kongres i jego pojazdy”. Ma ona miejsce w Muzeum Wozowni Cesarskiej (Wagenburg). Do transportu zagranicznych gości zlecano produkcją rόżnych powozόw, ciekawych sań, ktόre wypożyczano gościom. Pojazdy miały jedną linię estetyczną, ozdobione cesarskim logo, były dobrze rozpoznawalne. Na terenie Wiednia zachowanych zostało kilka pojazdόw, ktόre można podziwiać. Wiedeń obchodzi w tym roku całą serię rocznic, od Ringstrasse poprzez Klimta, Uniwersytet i Mak Muzeum. Jednak 200 rocznica zakończenia Kongresu Wiedeńskiego dotyczy całej Europy i ważności Wiednia w tym czasie jako metropolii politycznej.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (2):

Sortuj komentarze:

Uczyć się Europy. Niestety rok szkolny się skończył, a artykuł jest wspaniałą lekcją historii, pierwszych zalążków Europy.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Ważny, wartościowy tekst o jakże istotnej rocznicy i wydarzeniu.
Niestety na czas niedostrzeżony i niewyeksponowany. Wielka szkoda. To naprawdę perełka na tym portalu. Tym bardziej, że teraz to portal o kulturze.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.