Facebook Google+ Twitter

Pozycja materiału w rankingach:

176355 miejsce

Europejskie zakupy z głową

  • Źródło: Głos Wielkopolski
  • Data dodania: 2007-07-12 09:44

Wielu z nas w czasie urlopów wyjeżdża za granicę. Warto więc wiedzieć, że kupujących towary i usługi w Unii Europejskiej chronią te same przepisy prawa konsumenckiego. Trzeba je poznać, zanim wyruszymy na europejskie zakupy. Są one szczególnie ważne, gdy usługa lub towar okażą się wadliwe. Produkty kupione podczas wyprzedaży też można reklamować.

1. Paszport czy dowód?

Wyjeżdżając do krajów Unii Europejskiej nie musimy mieć paszportu. Wystarczy dowód osobisty.

2. Razem z dzieckiem

Dziecko także może przekroczyć granicę z tymczasowym dowodem osobistym. Lepiej jednak wyrobić mu od razu paszport. Koszt jest taki sam (30 zł – dzieci do lat 16), a paszport umożliwia wyjazdy także do krajów spoza UE. Podobnie jest z wpisaniem dziecka do paszportu któregoś z rodziców. Wpis kosztuje tyle samo co odrębny paszport. Korzystniejszy jest więc tylko wtedy, gdy mamy mało czasu do wyjazdu, bo tę formalność załatwia się w ciągu kilku dni.

3. Zgoda obojga rodziców

Czy dziecko będzie wyjeżdżało za granicę z dowodem osobistym czy z paszportem, na wydanie obu dokumentów konieczna jest zgoda obojga rodziców lub opiekunów prawnych. O ile sąd nie przyznał prawa do decydowania o tym tylko jednemu z nich. Gdy jedno z rodziców nie zgadza się na wyrobienie dziecku dokumentu tożsamości potrzebnego do wyjazdu, decyzję w tej sprawie podejmuje sąd opiekuńczy.

4. Kupiliśmy produkt z wadami

Gdy za granicą kupimy produkt, który zepsuje nam się lub stwierdzimy, że ma wady, możemy dochodzić swoich praw tak jak w kraju – na dwa sposoby. Na podstawie tak zwanej niezgodności towaru z umową (reklamacja) lub na podstawie gwarancji.

5. Niezgodność z umową

W pierwszym przypadku musimy zgłosić się do sprzedawcy, który zgodnie z przepisami odpowiada za towar. Jeśli usterka albo wada uwidoczni się w ciągu sześciu miesięcy, zgodnie z przepisami przyjmuje się, że istniała w chwili zakupu. Kupujący nie musi tego udowadniać. Jeśli jednak minie pół roku i dopiero wtedy kupiony przedmiot zepsuje się, to my musimy udowodnić, że był on wadliwy już wtedy, gdy go kupowaliśmy. Powinniśmy wówczas znaleźć odpowiedniego specjalistę, zapłacić mu za wydanie opinii, a potem skłonić sprzedawcę-cudzoziemca do jej uznania.

6. Odpowiedzialny sprzedawca

Sprzedawca w każdym kraju Unii Europejskiej odpowiada za niezgodność towaru z umową w ciągu dwóch lat od dnia zakupu. Wyjątkowo jego odpowiedzialność za rzeczy używane może być ograniczona do roku.

7. Na podstawie gwarancji

W przypadku gwarancji, ten, kto jej udzielił odpowiada za produkt na zasadach określonych przez siebie na piśmie. Zwykle gwarantem jest producent, choć może nim być także sprzedawca. Jeszcze przed zakupem upewnijmy się, jakie zasady zapisano w dokumencie gwarancyjnym.

8. Czy mamy ważny dokument?

Jeśli chcemy dochodzić swoich praw na podstawie gwarancji, musimy sprawdzić czy jest ona aktualna. Wielu producentów, którzy jeszcze niedawno udzielali gwarancji na dwa, trzy lata, ogranicza teraz jej termin do roku. W ten sposób krócej ponoszą odpowiedzialność za towar niż sprzedawca.

9. Z jakiej możliwości skorzystamy?

Dobrze przemyślmy, czy skorzystamy z reklamacji, czy z gwarancji. Weźmy pod uwagę między innymi: dostępne sposoby usunięcia wad lub usterek, koszty naprawy i dostarczenia towaru do serwisu, terminy rozpatrzenia reklamacji oraz czas realizacji naszych roszczeń. Przy zakupie towaru za granicą wszystko ma znaczenie. W gwarancji może być na przykład zapisane, że produkt kupiony w Hiszpanii można naprawić w Polsce, w każdym autoryzowanym serwisie danej marki. Natomiast w przypadku reklamacji na postawie niezgodności towaru z umową, trzeba by go przesłać do hiszpańskiego sprzedawcy i czekać na naprawę oraz odesłanie do Polski.

10. Kupione okazyjnie

W czasie wakacyjnego odpoczynku wiele osób korzysta za granicą z wyprzedaży. Pamiętajmy, że kupując w promocji albo na wyprzedaży mamy takie same prawo do reklamacji, jak podczas zwykłych zakupów. Oczywiście nie możemy reklamować towaru ze względu na wadę, która była przyczyną obniżenia jego ceny. Rozdarta w szwie spódnica nie podlega reklamacji, o ile sprzedawca uprzedził nas o tym fakcie. Jeżeli jednak szwy zaczną rozchodzić się po założeniu ubrania, trzeba zwrócić się do sklepu z reklamacją.

11. Pieczątka na paragonie

Nie zapominajmy też, że sprzedawca zgodnie z prawem nie ma obowiązku wymieniać pełnowartościowego towaru na żądanie klienta. Nieraz jednak zgadza się na wymianę w ciągu kilku dni od zakupu. Spytajmy do kiedy można wymienić towar i potwierdźmy to pieczątką lub wpisem na paragonie.

12. Kto nam pomoże w razie kłopotów?

Jeśli w którymś z krajów Wspólnoty kupiliśmy wadliwy produkt lub usługę, a sprzedawca nie chce uznać reklamacji, a my nie wiemy na jaki przepis się powołać, możemy zwrócić się do Europejskiego Centrum Konsumenckiego w danym kraju. Adresy sieci ECK znajdują się na stronie www.konsument.gov.pl/pl/eccnet. Jeżeli mamy kłopoty z porozumieniem się w obcym języku, zaraz po przyjeździe zgłośmy się do Centrum w Polsce (pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa, telefon 022-556-0118, info@konsument.gov.pl).

13. Jak starać się o taką pomoc?

Centrum pośredniczy w załatwianiu takich spraw na terenie całej UE, poprzez bliźniacze centra w innych krajach. Pomaga w relacjach: polski klient – zagraniczny przedsiębiorca lub zagraniczny klient – polski handlowiec. Do ECK można dzwonić lub pisać albo wypełnić formularz skargi znajdujący się na stronie internetowej www.konsument.gov.pl.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (0):

Dziękujemy za Twoją aktywność w serwisie wiadomosci24. Do zobaczenia niebawem w innym miejscu.

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl
#PRZEPROWADZKA: Dowiedz się więcej

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.