Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Forum Gospodarcze w Toruniu. Minister Sawicki o szansach na rozwój eksportu

Marta Wróbel
Marta Wróbel
5 marca w Toruniu, na XIX Forum Gospodarczym, pojawił się minister rolnictwa Marek Sawicki. Zaproszony został do dyskusji na temat szans rozwoju eksportu polskich towarów dzięki wielkim sieciom handlowym.

Pojawienie się ministra rolnictwa spowodowało, że ta część konferencji cieszyła się bardzo dużym zainteresowaniem. Na sali byli zarówno przedstawiciele dużych firm produkcyjnych, jak i rolnicy. Przeważali właściciele wielkopowierzchniowych gospodarstw rolnych.

Minister Sawicki podkreślał, że chyba nie ma drugiego takiego państwa w Europie, które byłoby tak różnorodne pod względem rolniczym, jak Polska. Na wstępie rozważań minister Sawicki zwrócił uwagę, że podczas naszej półrocznej prezydencji w UE, w czasie dyskusji nad Zieloną Księgą mówiono także o produkcji żywności. Marek Sawicki przypomniał: - Powinniśmy zadbać, aby to, co można wyprodukować lokalnie, tam też sprzedać. Takie ograniczenie transportu żywności przyczyni się przede wszystkim do ochrony klimatu poprzez znaczną redukcję emisji dwutlenku węgla. Po drugie, na rynku regionalnym musimy zadbać o rozwój grup producentów rolnych, a także odpowiednią promocję produktów. Natomiast na trzeciej płaszczyźnie, jaką jest globalny rynek, powinniśmy zabezpieczyć rosnące potrzeby żywnościowe świata.

Zwrócił on uwagę, że jego resort realizuje te założenia poprzez program Mój Rynek, którego celem jest stworzenie sieci targowisk, gdzie konsument będzie mógł zakupić produkty bezpośrednio od rolnika.

W dyskusji także wziął udział Tomasz Suchański, dyrektor generalny sieci sklepów Biedronka. Wraz z nim pojawił się przedstawiciel Mlekovity, który zachwycony jest współpracą z wielką siecią. Podkreślał, że jego firma produkuje produkty również dla Biedronki. Współpracę z siecią nazwał "obustronną miłością". Paneliści zwracali uwagę jednak, że taka współpraca jest bardzo ryzykowna, bo tak naprawdę warunki współpracy dyktuje sieć. Sawicki dodał, że w czasie kryzysu wielkie sieci nie promowały polskich produktów.

Paneliści oraz rozmówcy zauważyli, że tak naprawdę to wielkie sieci handlowe zbudowały niechęć producentów do siebie. Dyrektor generalny zauważył, iż czasami bardzo ciężko jest znaleźć producentów polskich. Jako przykład podaje czosnek który musiał być sprowadzany aż z Chin, ponieważ w Polsce nie było można znaleźć producenta dużej ilości.

Piotr Banach, przedstawiciel Krajowej Spółki Cukrowej która współpracuje z siecią Biedronka, zaprezentował strategię prywatyzacji cukrownictwa w Polsce. Mówił o sprzedaży udziałów w zyskach 7 cukrowni należących do Koncernu Krajowa Spółka Cukrowa wśród pracowników i plantatorów.

W czasie rozmów nawiązała się ostra wymiana zdań między ministrem Sawickim a dr Teresą Kucharską ze Stowarzyszenia Polski Klub FARMER ROKU, a dotyczyła ona sporu czy mówić rolnik czy farmer. Do dyskusji włączyli się inni uczestnicy i słuchacze panelu.

Wiadomosci24.pl są patronem medialnym wydarzenia

Rozpoczął się konkurs Dziennikarz obywatelski 2011 Roku.
Zgłoś swój materiał! Zostań najlepszym dziennikarzem 2011 roku. Wygraj jedną z ośmiu zagranicznych wycieczek.

Współautor artykułu:

  • Magdalena Wróbel
od 7 lat
Wideo

Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na naszemiasto.pl Nasze Miasto