Futurystyczna oferta biura podróży NASA. "Można poczuć się, jakbyśmy żyli w przyszłości"

Exoplanet Travel Bureau pod szyldem Jet Propulsion Laboratory, centrum badawczego NASA, to zaproszenie do wojażów w świecie fantazji. Plakaty reklamowe kosmicznego biura podróży zachęcają do zwiedzania planet pozasłonecznych.

Ośrodek JPL (Jet Propulsion Laboratory - Laboratorium Napędu Odrzutowego) w Kalifornijskim Instytucie Technologii (Caltech) jest jednym z centrów badawczych NASA. Od kilku tygodni występuje z niezwykłą ofertą kosmicznych podróży.

Już nie przelot w zorganizowanej grupie na zwiedzanie Tokio czy familijna wycieczka do Afryki Północnej. Propozycja JPL sprzyja marzeniom i obejmuje trzy hipotetyczne cele wojażów do innych światów. Zachętę stanowią atrakcyjne materiały reklamowe w postaci plakatów firmowanych przez fikcyjne biuro podróży Exoplanet Travel Bureau. Zaprezentowano trzy egzoplanety, czyli planety pozasłoneczne, które krążą wokół innej gwiazdy niż nasze Słońce.

Styl w jakim zostały utrzymane plakaty, mieści się w szeroko pojmowanym vintage. Przypomina sowieckie agitki propagandowe i amerykańskie postery kinowe z lat przedwojennych. Sami Amerykanie mówią o skojarzeniach z reklamami sieci kolejowej Amtrak.

Plakaty zostały stworzone przez strategów wizerunku NASA JPL: Joby Harris, David Delgado i Dan Towar. Zostały opublikowane na stronie JPL - PlanetQuest - poświęconej poszukiwaniom egzoplanet. "Ogromną inspiracją był dla nas fakt, że tak wiele planet zostało odkrytych. Można poczuć się jakbyśmy żyli w przyszłości lub science fiction wkraczała w rzeczywistość" - mówi Delgado, którego zespół pracował wspólnie z naukowcami JPL, by zapewnić twórczym konceptualizacjom oparcie w rzeczywistych cechach każdej z planet. "Pomyśleliśmy, że byłoby naprawdę fajnie zbadać charakterystykę każdej planety poprzez kontekst podróży."

Wizjom artystów i wspólnemu fantazjowaniu sprzyjają doniesienia o ostatnich odkryciach. Podczas spotkania Amerykańskiego Towarzystwa Astronomicznego (4-8 stycznia 2015r.) naukowcy z NASA przedstawili osiem egzoplanet, które zaobserwowano dzięki Teleskopowi Kosmicznemu Keplera. Wszystkie pozostają w strefie Goldilocks* (strefa Złotowłosej), a więc krążą w bezpiecznej odległości od swojej gwiazdy. Panują tam warunki korzystne dla zachowania wody w stanie ciekłym i życia, czyli temperatury mieszczą się w granicach 0 - 100 st.C. Jedna z tych planet jest łudząco podobna do naszej Ziemi.

Relaks na planecie Kepler-16b - Gdzie twój cień zawsze ma towarzystwo

Artwork. ExoTravel Kepler16b. / Fot. Credit: NASA/JPL-CaltechPodobnie jak planeta Tatooine, która słynęła z podwójnych zachodów słońca i gdzie wychowywał się Luke Skywalker, bohater "Gwiezdnych Wojen", Kepler-16b okrąża parę gwiazd. Została odkryta w 2011r. Przedstawiona tutaj jako podobna do Ziemi, może być również gazowym gigantem jak Saturn. Perspektywy życia w tym niezwykłym świecie nie są dobre, jako że panuje tam temperatura w której występuje suchy lód [-78,5 °C - przyp. aut.]. Niemniej Kepler-16b mieści się w strefie Goldilocks i możliwe, że posiada egzoksiężyc na którym panują warunki sprzyjające powstaniu życia.

Gdzie trawa jest bardziej czerwona z drugiej strony

Artwork. ExoTravel Kepler186f. / Fot. Credit: NASA/JPL-CaltechKepler-186f jest pierwszą planetą wielkości Ziemi jaką odkryto w strefie potencjalnie przyjaznej życiu. Jej gwiazda jest znacznie chłodniejsza i bardziej czerwona niż nasze Słońce. Jeżeli istnieją rośliny na planetach, jak Kepler-186f, ich fotosynteza musi zachodzić pod wpływem światła swojej gwiazdy, o długości fali odpowiadającej kolorowi czerwonemu, czyli zupełnie różnej od ziemskiej zieleni. Odkrycie zostało dokonane przez Keplera, teleskop służący NASA w polowaniu na planety, w kwietniu 2014r.

"Odkrycie Keplera-186f jest znaczącym krokiem zmierzającym do znalezienia światów jak nasza planeta Ziemia" - powiedział w kwietniu ubiegłego roku Paweł Hertz, dyrektor NASA's Astrophysics Division.

Doświadczyć przyciągania superziemskiego

Artwork. ExoTravel HD 40307g. / Fot. Credit: NASA/JPL-CaltechDwukrotnie większej objętości od naszej Ziemi, planeta HD 40307g plasuje się gdzieś pomiędzy superziemią, a mini-Neptunem, przy czym naukowcy nie są pewni, czy posiada skalistą powierzchnię, czy stanowi grube warstwy gazu i lodu. Jedna rzecz jest jednak pewna: masa ośmiokrotnie przekraczająca ziemską, czyni jej przyciąganie znacznie, znacznie silniejszym. Stawia to pod znakiem zapytania kwestię biletów powrotnych. Odkryta została w 2012r., oddalona o 44 l.św. od Ziemi.

* strefa Goldilocks (strefa Złotowłosej), żartobliwa nazwa ekosfery spotykana w publikacjach angielskojęzycznych ("Goldilocks zone"). Nazwa wywodzi się od bajki "Złotowłosa i trzy niedźwiedzie", w której Złotowłosa próbuje jedzenia należącego do trzech niedźwiedzi mówiąc, że pierwsze jest za gorące, drugie za zimne, a trzecie w sam raz; cyt. za Wikipedia.

źródło: PlanetQuest