Facebook Google+ Twitter

Gadżety współczesnego kierowcy

Czasy, kiedy drogi szukało się przy pomocy mapy, a przed zagrożeniami ostrzegano się nawzajem długimi światłami, powoli odchodzą w przeszłość.

CB radio Niedawno, gdy wybieraliśmy się w dłuższą podróż starannie ją planowaliśmy. Szukało się atlasu samochodowego, a następnie godzinami planowało podróż. Na trasie mijaliśmy kontrole drogowe, wypadki i inne zdarzenia, o których informowaliśmy nadjeżdżających z przeciwka mrugnięciem światłami.

Teraz kierowcy dostali do rąk najnowsze zdobycze techniki. Nie mam tu na myśli supernowoczesnych systemów pomagających w prowadzeniu auta takich, jak ABS, ASR, ESP, systemy przyhamowujące auto, gdy to za bardzo zbliży się do przeszkody i tym podobnych wynalazków. O co zatem chodzi?

Systemy nawigacji

Kierowcy coraz częściej zamiast w atlasy zaopatrują się w GPS, które są coraz dokładniejsze. W Polsce od niedawna ceny takich urządzeń stały się przystępne dla przeciętnego Nowaka, a ich obsługa sprawia coraz mniej trudności. Wystarczy wpisać adres miejsca wyjazdu oraz adres celu podróży. Później wybieramy po jakich drogach chcemy się poruszać, a następnie jaki rodzaj trasy nawigacja ma wybrać - najszybszy czy najkrótszy (wbrew pozorom najkrócej nie znaczy najszybciej, jak mówi jedno z praw Murphy'ego - skrót jest to najdłuższa odległość między dwoma punktami).

Przy tym drugim sposobie ustalania trasy czasami możemy mieć problemy. Moja znajoma wybrała opcję trasy najkrótszej i nawigacja skierowała ją w szczere pole, na nieutwardzoną drogę.

Nie warto jednak bezgranicznie ufać GPS - om. Czasami nawigator po prostu się gubi. Kiedy? Na przykład, gdy przejeżdżamy przez las lub gdy jedziemy dla urządzenia za szybko.

Antyradar i CB radio

Antyradary, w zależności od ceny i modelu, posiadają różne funkcje oraz różny zasięg. Jak działają? Antyradar wysyła fale na częstotliwościach, na których operują radary ręczne i stacjonarne (tzw. fotoradary) i kiedy fale napotkają na działające urządzenie wtedy jest wysyłana odpowiednia informacja do urządzenia i już wiemy, że należy uważać.

Tego typu maszyneria wydaje się być bajecznym artefaktem, receptą na wszelkie mandaty. Niestety antyradar zamontowany w samochodzie wysyła ostrzeżenie tylko w przypadku kiedy radar, do którego się zbliżamy jest aktywny. Poza tym, z punktu widzenia przepisów, możemy zamontować tego typu urządzenie w samochodzie, ale w trakcie jazdy nie może on być ono ani włączone ani gotowe do użycia.

 

CB radio jest już urządzeniem o wiele lepszym i na dodatek z dłuższą historią niż antyradary. Jest używane przez kierowców, pracowników firm oraz oczywiście kierowców ciężarówek i autobusów rejsowych. Najważniejszy jest kanał 19. Znajdziemy na nim informacje o utrudnieniach w ruchu oraz o kontrolach policyjnych, a także możemy się tam spytać o drogę.

Życzliwi kierowcy, używając CB radia, przeprowadzą nas przez miasto lub wieś, w której się aktualnie znajdujemy. Przy zakupie urządzenia musimy pamiętać tylko o jednej rzeczy - nie oszczędzać na antenie. Im większa wartość redukcji szumów oraz im dłuższa antena tym lepiej.

W przypadku samego radia to przy zakupie warto zwrócić uwagę czy posiada ono funkcję zwaną "squelch " - czyli opcję redukcji szumów. CB radia są w pełni legalne i nie trzeba mieć na nie pozwolenia. Konieczna jest tylko polska homologacja.

Nie popieram łamania przepisów drogowych. Każdemu czasami zdarza się zapomnieć i wtedy informacje z antyradaru lub z eteru w przypadku CB radia są użyteczne.

Żegnaj mapo

Opisane powyżej gadżety bez wątpienia są droższe niż atlasy drogowe i czy mruganie "długimi" do jadącego z naprzeciwka. Są jednak o wiele bardziej skuteczne. Nawigacja w połączeniu z CB radiem zapewni nam niemal bezproblemową podróż przy minimum wysiłku. Uważam, że każdy "przeciętny Nowak" powinien zacząć się oswajać z takim stanem rzeczy.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (8):

Sortuj komentarze:

emgieka, jasne że to nie serwis nt. CB radia. Dociekliwi i tak znajdą. Tylko często pojawiają się teksty na łamach różnych portali i są one nieścisłe, a nawet mogące wprowadzać w błąd. Także jak pisać o "czymś", to nie po to żeby tylko napisać, ale po to, by przekazać treściwe informacje - takie moje zdanie.
Zupa na #9 yyyyy. Było pogonić na #13 :D

Komentarz został ukrytyrozwiń

No tak to wiem, że Uniden to President tyle, że tańszy - dlatego go kupiłem :) O tym, że cofnięto homologację przeczytałem dopiero na cb-radio.pl, ale na szczęście te z już wybitymi homologacjami mogą jeździć :D Jeśli chodzi o 9 to w Poznaniu na dziewiątce ostatnio słyszałem jak dwie panie przekazywały sobie informacje o przepisach na zupę (sic!).

Komentarz został ukrytyrozwiń

Moim skromnym zdaniem, to serwis taki, jak link nie powinien wdawać się w szczegóły - nie to miejsce, nie to forum. Dla uszczegółowienia powinno się zamieścić jedynie odpowiednie odnośniki (tu np. http://cd-radio.pl) dla dociekliwych.
Pozdrawiam :)

Komentarz został ukrytyrozwiń

Skoro autor nalega.
A więc zaczynając po kolei. Kanał 19 jest ważny dla kierowców - ale nie najważniejszy. Warto nie zapominać o kanale np. 9-tym, który jest przyjęty jako ratunkowy (idea trochę zamarła, ale w niektórych miastach stacje bazowe nasłuchują ten kanał), oraz kanał 28- w Polsce zarezerwowany właśnie dla stacji bazowych, jako wywoławczy. Jednak jeżeli pojedziemy za granicę, tam polscy kierowcy używają kanału 28. Czesi bardzo często nasłuchują polskiego kanału drogowego (#28), ponieważ jak sami mówią, więcej się dowiadują od nas, niż od swoich rodaków. Kiedyś występował jeszcze kanał #2 używany przez taxi. Dzisiaj mają swoje "prywatne" pasma.
Antena - rzeczywiście długość jest bardzo ważna. Ale sugerowanie się tymi cyferkami przy dB, jest złudne - czysty chwyt marketingowy, w 80% nie pokrywa się z prawdą-udowodniliśmy to na łamach naszego wortalu.
Nie spotkałem jeszcze CB radia bez funkcji "squelch". Prezentowany na zajęciu Uniden 510 oczywiście go posiada, jednak nie posiada przydatnej funkcji RF-gain (Uniden 520 już ją posiada) - i tutaj bym zaznaczył, że właśnie na tą funkcję warto się pokusić przy zakupie.
Co do legalności i deklaracji zgodności to się zgadza, ale jest jedno małe ALE. Unideny, zarówno 510 (na zdjęciu) jaki i 520 oraz radio Midland 1001z zostały wycofane ze sprzedaży. Nasz władze uznały, że nie spełniają norm. Warto tutaj zaznaczyć, że Uniden jest rewelacyjnym odpowiednikiem Presidenta. Kto go kupił wcześniej, oczywiście nie ma czym się przejmować, aczkolwiek kiedy kontaktowaliśmy się z urzędami nadzorującymi działanie komunikacji informują, że przy kontroli, jeżeli policja stwierdzi że radio nie spełnia norm, może zabrać do analizy za pokwitowaniem ;-)
Oczywiście można by pisać dużo, np. o akcji Kulturalna 19 którą zapoczątkował na skalę krajową wortal cb-radio.pl .

Oto mi chodziło :)
Pozdrawiam

Komentarz został ukrytyrozwiń

To napisz o co konkretnie chodzi :) Chętnie się czegoś przy okazji nauczę gdyż sam od niedawna posiadam CB :)

Komentarz został ukrytyrozwiń

Aaa no to zwracam honor, ale i tak bym trochę się poczepiał hehe
Pozdrawiam :o)

Komentarz został ukrytyrozwiń

ano jest pobieżny bo jak był dłuższy to kazali skrócić :)

Komentarz został ukrytyrozwiń

Z całym szacunkiem, ale co do opisu CB to mam pewne zastrzeżenia - pewnie z racji aktywnego życia klubowego w cb-radio.pl.
Jako świeżak w Tym zacny gronie nie będę się wymądrzał i zostawię tylko informację, że tekst o cb jest pobieżny i trzeba brać go z duża rezerwą.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2016 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.