Galaktyki spiralne wciąż zaskakują

Galaktyka spiralna jaką uwiecznił Teleskop Hubble'a niczym szczególnym się nie wyróżnia, ale położenie krawędzią do obserwatora, czyni z niej dość niezwykły obiekt obserwacji. Poza tym poczyniono pewne istotne odkrycie.

Galaktyka spiralna LO95 0313-192 (po prawej) i galaktyka [LOY2001] J031549.8-190623; konstelacja Erydana. / Fot. ESA/Hubble & NASA/Judy SchmidtLO95 0313-192 znajduje się około miliarda lat świetlnych od Ziemi w konstelacji Erydana. W swoim spiralnym kształcie jest podobna do Drogi Mlecznej. Posiada wielkie zgrubienie centralne i cętkowane ramiona jasno świecącego gazu z grubymi pasami ciemnego pyłu. Jej towarzysz po prawej stronie, nosi równie mało poetyckie miano [LOY2001] J031549.8-190623.

Dżety, strumienie gorącego gazu poruszające się z prędkością bliską prędkości światła, od dawna zwracały uwagę przy okazji badań nad jądrami olbrzymich galaktyk eliptycznych i galaktyk w procesie łączenia z innym obiektem. Jednak w wyniku nieoczekiwanego odkrycia, astronomowie ustalili, że pomimo tego, iż LO95 0313-192 jest galaktyką spiralną, posiada intensywne strumienie radiowe wyrzucane z jej centrum. Galaktyka wydaje się mieć jeszcze dwa inne regiony, skąd również jest silnie emitowane promieniowanie radiowe; to czyni zjawisko jeszcze rzadzszym.

Odkrycie tych gigantycznych dżetów w 2003 roku - niewidoczne na tym zdjęciu, ale wykazywane we wcześniejszych obrazach Hubble'a - przyniosło w ostatnich latach obserwację dalszych trzech galaktyk spiralnych w których zachodzi emisja dżetów radiowych. Ta rosnąca klasa niezwykłych obiektów przynosi kolejne istotne pytania w temacie wytwarzania dżetów w galaktykach i wyrzucaniu ich w przestrzeń kosmiczną.

źródła: NASA