Facebook Google+ Twitter

Pozycja materiału w rankingach:

1553 miejsce

Gdańsk: Wyjątkowa podróż zabytkowym tramwajem nad morze [ZDJĘCIA]

W miniony piątek i sobotę (16-17 czerwca) po Gdańsku kursował historyczny tramwaj z 1952 roku. Przejażdżka wpisana w ramy 14. edycji Fląder Festiwalu była możliwa dzięki spółce Gdańskie Autobusy i Tramwaje oraz Miastu Gdańsk.

Zabytkowy tramwaj Konsal N z 1952 roku w Gdańsku Brzeźnie (Gałczyńskiego), 16-17 czerwca 2017 r. / Fot. Roman GąsienicaW wyjątkową podróż po Gdańsku można było się wybrać za sprawą 14. edycji Fląder Festiwalu, na którego potrzeby w weekendowe popołudnie w piątek 16 czerwca (dwa razy) oraz w sobotę 17 czerwca (trzy razy) na gdańskie tory z pętli Strzyża PKM do pętli Brzeźno Plaża wyjechał tramwaj Konstal N z 1952 r. spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje. Na trasie przejazdu można było wsiąść i wysiąść z wagonu na każdym z przystanków. Tramwaj kursował w g. od 17 do 22. Przejazd był bezpłatny.

Tramwajem nad morze

Zabytkowy tramwaj oprócz dowozu chętnych na największy na Pomorzu bezpłatny festiwal muzyki alternatywnej odbywający się na plaży obok brzeźnieńskiego mola umożliwił gdańszczanom i turystom zwiedzenie miasta z zupełnie z nowej perspektywy. Poza tym dzięki dodatkowym przejażdżkom po Brzeźnie pozwolił odkryć piękno popularnego niegdyś kurortu chlubiącego się najstarszym kąpieliskiem Wybrzeża Gdańskiego.

Historyczny wagon kursował na brzeźnieńskich liniach następującą trasą: Brzeźno Plaża (pętla) – Dworska – Al. Hallera (Czarny Dwór) – Uczniowska (Gdańska) – Gdańska – Sternicza – Brzeźno (Gałczyńskiego) – Mazurska – Wczasy.

Podczas przejażdżki po Brzeźnie było można zobaczyć wiele ciekawych miejsc. Trasa prowadziła m.in. obok jednorodzinnej wilii z wieżyczką z końca XIX wieku otoczonej okazałymi dębami i jesionami przy ul. Sterniczej 2, ceglanego budynku, który w latach 1918-1949 pełnił rolę domu wczasowego – willa „Renata” przy ul. Gdańskiej 17, obiektu dwu- i trzykondygnacyjnego z bogato dekorowaną werandą od strony linii tramwajowej przy ul. Gdańskiej 8 (przed 1945 r. mieścił się w nim hotel „Gorky), skweru zdrojowego, parku im. Haffnera i plaży w Brzeźnie, Domu Zdrojowego, kościoła Św. Antoniego i terenu po dawnej brzeźnieńskiej nekropolii (1923-1948) u zbiegu al. gen. Hallera i ul. Nadmorski Dwór, a także popularnego w latach 90. nocnego klubu Balladyna, czy powstającego przy wjeździe do Brzeźna osiedla Atal Baltica Towers.

Miłośnicy Brzeźna

Zabytkowy tramwaj Konsal N z 1952 roku w Gdańsku Brzeźnie, 16-17 czerwca 2017 r. / Fot. Roman GąsienicaPrzy okazji festiwalowego przejazdu pasażerowie otrzymali od Miłośników Brzeźna naklejki i zakładki zachęcające do odwiedzania nadmorskiej dzielnicy Gdańska. Na trasie rozdawano również program brzeźnieńskich festiwali.

- W tym roku przygotowaliśmy dla podróżujących naklejki: „I Love Brzeźno” i zakładki: „Wpadaj do Brzeźna o każdej porze!” - mówi Dorota Kuś z Inicjatywy Społecznej Miłośników Brzeźna, członek zarządu Rady Dzielnicy. – W zeszłym roku z zakładkami „Brzeźno / Brösen" rozdawaliśmy kartki pocztowe „Brzeźno Kurort" z widokiem popadającego w ruinę Domu Zdrojowego. Dla porównania na pocztówce zestawiliśmy jego wygląd z 1900 r. z 2016 r. Kartki wypisane przez pasażerów wysłaliśmy prezydentowi Gdańska Pawłowi Adamowiczowi. Był to kolejny spontaniczny pomysł mojej koleżanki Agnieszki – dodaje.

- Kartki poskutkowały – dopowiada Marcin Łukjanowicz z Inicjatywy Społecznej Miłośników Brzeźna, zastępca przewodniczącego Rady Dzielnicy. – Nareszcie przedstawiono pomysł na zagospodarowanie Domu Zdrojowego. Wkrótce poznamy kolejne szczegóły na ten temat podczas briefing prasowego władz Miasta. Rada Dzielnicy Brzeźno otrzymała na nie zaproszenie.

Sentymentalna podroż

Zabytkowy tramwaj Konsal N z 1952 roku w Gdańsku Brzeźnie (Mazurska), 16-17 czerwca 2017 r. / Fot. Roman GąsienicaZ przejażdżki zabytkowym tramwajem po Brzeźnie licznie korzystali także sami mieszkańcy dzielnicy. Fotografując się na tle przedstawiciela licznej serii pierwszych budowanych po II wojnie światowej wagonów stanowiących w latach 60. XX wieku podstawowy typ tramwaju w polskich miastach chcieli zatrzymać to ważne dla nich wydarzenie w czasie.

Kursujący po Brzeźnie czerwony wagon wzbudzał również zainteresowanie wśród dzieci. Ich uwagę zwróciło drewniane wnętrze i motorniczowie w granatowych mundurach. Jeden z nich otwierał drzwi, a drugi obracał korbą sterując wagonem.

- Tramwajem jechałam dwa razy – przyznaje 11-letnia Nikola, uczennica 4. klasy Szkoły Podstawowej nr 20 w Gdańsku. – Zrobiłam zdjęcia i nakręciłam filmy tel. komórkowym.

- Najlepszy jest ten spod tramwaju – wtrąca kolega Nikoli zdradzając pomysłowość dzieci.

Wyjątkowa podróż zabytkowym tramwajem sprawiła, że przez chwilę pasażerowie mogli poczuć się jak mieszkańcy dawnego Gdańska.

- Dla mnie była to sentymentalna podroż w czasie – przyznaje ze wzruszeniem pani Iwona, od 50-lat mieszkanka Brzeźna. – Już po raz drugi skorzystałam z tej możliwości. W ubiegłym roku z okazji „Flądra” pojechałam Ringiem z 1930 r. Te tramwaje mają duszę.

W piątkowe popołudnie zabytkową N-ką można było objechać Brzeźno aż 11 razy, a w sobotę 9. W ostatni kurs powrotny z pętli Brzeźno Plaża do pętli Strzyża PKM historyczny wagon ruszył o godz. 21.40.

Konstal N z 1952r

Zabytkowy tramwaj Konsal N z 1952 roku w Gdańsku Brzeźnie (Gałczyńskiego), 16-17 czerwca 2017 r. / Fot. Roman GąsienicaWagon nr 11 został wyprodukowany w 1952 r. w Wytwórni Konstrukcji Stalowych KONSTAL w Chorzowie. Jest kopią niemieckiego wagonu Kriegsstraßenbahnwagen (KSW), opracowanego na potrzeby wojenne.

N-ka, jako tramwaj liniowy kursowała po Gdańsku od 1952 do 1982 r. Adoptowany na wagon gospodarczy służy do 2001 r. Po 4. latach w 2005 roku odbudowano wagon w Warsztatach Głównych ZKM w Gdańsku Sp. z o. o. przywracając mu pierwotny układ konstrukcyjny i wygląd.

Tramwaje N są najdłużej eksploatowanymi tramwajami w Polsce po II wojnie światowej. Do dziś 2 N-ki służą liniowo w Bytomiu. W innych miastach posiadających komunikację tramwajową wagony N używane są w charakterze wozów technicznych, albo tak jak w przypadku Gdańska wyremontowane zasilają zbiory taboru historycznego. Tramwajów silnikowych N wyprodukowano łącznie 516 szt. N-ki budowano między innymi w Stoczni Gdańskiej.


ZOBACZ:
Fląder Festiwal / Gdańskie Autobusy i Tramwaje
http://fladerfestiwal.pl/ / http://www.gait.pl

Inicjatywa Brzeźno / Rada Dzielnicy Brzeźno
http://ibrzezno.pl/ / http://www.radadzielnicybrzezno.pl/

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (0):

Dziękujemy za Twoją aktywność w serwisie wiadomosci24. Do zobaczenia niebawem w innym miejscu.

Najpopularniejsze

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl
#PRZEPROWADZKA: Dowiedz się więcej

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.