Facebook Google+ Twitter

Pozycja materiału w rankingach:

10747 miejsce

Gdańska uchwała krajobrazowa, a renowacja zabytków

Zespół konsultacyjny powołany przez prezydenta Gdańska kończy prace nad projektem uchwały krajobrazowej. W dniach od 7 do 9 czerwca obędą się specjalne warsztaty dla mieszkańców, przedsiębiorców i przedstawicieli Rad Dzielnic.

 / Fot. OIGRWNastępnym etapem będzie otwarte spotkanie dla mieszkańców, które zaplanowano na 21 czerwca. Wtedy też zostaną przedstawione wstępne rekomendacje zmian uwzględniające opinię gdańszczan.

Po wejściu w życie ustawy krajobrazowej, która to ma porządkować przestrzeń miejską, samorządy lokalne otrzymały możliwość dostosowywania swych uchwał do potrzeb konkretnych lokalizacji i społeczności. Część miast rozpoczęło intensywne prace nad projektami – między innymi Gdańsk. Zespół ekspertów ma stworzyć zbiór zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, nośników reklamowych oraz ogrodzeń. Określone zostaną ich gabaryty, standardy jakościowe oraz rodzaje materiałów, z jakich mogą być wykonane.

W ramach przygotowywanego projektu ma zostać ograniczona liczba reklam w przestrzeni miejskiej, w czym pomóc ma system lokalizowania, zmniejszona zostanie ilość szyldów oraz maksymalna powierzchnia bilbordów. Dopuszczalne będą reklamy na ścianach szczytowych budynków. Kwestią dyskusyjną pozostaje ekspozycja reklam wieloformatowych. Wstępne zarysy uchwały zakładają, iż będzie ona wykluczona z obszarów zabytkowych i historycznych. Tutaj głos podnoszą przedsiębiorcy oraz właściciele nieruchomości, którym to na przestrzeni lat 2006-2015 udało się odrestaurować około 30 kamienic, przy wsparciu finansowym pochodzącym ze środków z ekspozycji reklam na siatkach remontowo-budowlanych.

Reklama wielkoformatowa, lokowana zgodnie z jasnymi wytycznymi przynosi wiele korzyści. Po pierwsze, podczas remontów budynek nie jest osłonięty nieestetyczną płachtą a siatką z nadrukiem odwzorowującą często fragment elewacji. Po drugie, właściciele czy też zarządcy nieruchomości otrzymują dodatkowe fundusze często pokrywające znaczącą część kosztów prac.– mówi Leszek Miazga, Wiceprezes Zarządu Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Reklamy Wielkoformatowej – Przy takim wsparciu udało się w Gdańsku odrestaurować zabytkowe kamienice przy ulicy Długiej i Długim Targu, gdzie od 2006 roku z reklam właściciele budynków otrzymali łącznie ok 3,5 mln złotych, które to w całości zostały przeznaczone na remonty fasad, a nierzadko również stolarki, instalacji i dachów – dodaje.

Wspomniane reklamy obejmowały swoją powierzchnią od 2 do 4 kamienic. Były eksponowane przez okres od 10 m-cy do 18 m-cy. Jak podkreślają eksperci, współpraca pomiędzy sektorem prywatnym a przedstawicielami poszczególnych miast pomoże uratować wiele cennych obiektów i zabytków. Watro tu też uzmysłowić sobie, jakiego rzędu kwoty konieczne są do podjęcia prac renowacyjnych - koszt samej dokumentacji technicznej dużej zabytkowej kamienicy może sięgać nawet 1 mln złotych, a remont fasady wraz z zabytkowymi zdobieniami lub rzeźbami często przekracza budżet 3 mln złotych. Zatem każdego roku fundusze pozyskane dzięki eksponowanej czasowo reklamie pozwolą prowadzić prace remontowe na dwukrotnie większej liczbie obiektów niż obecnie.

W podejmowaniu decyzji gdańskim urzędnikom za wzór może posłużyć Kraków. Tam właśnie, w ramach opracowywanej uchwały krajobrazowej, wsłuchano się w głos lokalnych przedsiębiorców i uwzględniono zapisy zezwalające na ekspozycję reklam na rusztowaniach budowlanych. Zapisy uchwały, zaprezentowanej niedawno przez krakowskie Biuro Planowania Przestrzennego, zezwalają na sytuowanie jednej reklamy nie przekraczającej 50% powierzchni rusztowania. Pozostała część zainstalowanej siatki powinna stanowić odzwierciedlenie elewacji budynku, na którym wspomniana siatka się znajduje. Po spełnieniu powyższych warunków, reklamę taką będzie można umieścić na elewacji na czas faktycznego wykonywania robót budowlanych, nie dłużej jednak niż przez 12 miesięcy.


Czy Gdańsk poszuka kompromisu w kwestii ekspozycji tego typu reklam przekonamy się 30 czerwca, kiedy to zostanie zaprezentowany gotowy projekt uchwał, który następnie będzie poddany pod sierpniowe obrady radnych. Pozostaje mieć nadzieję, że głos Gdańszczan zostanie w najbliższych konsultacjach wysłuchany, a właściciele nieruchomości - idąc tropem lat ubiegłych - będą nadal mogli pozyskiwać środki na przywracanie swych kamienic do dawnej świetności.




Komentarze (0):

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2016 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.