Facebook Google+ Twitter

Gdy rozum śpi, budzą się upiory...

Czym był nazizm? - Nie wiem, byłem chory gdy to omawialiśmy w szkole. W poszukiwaniu odpowiedzi na pytanie, jak to możliwe, że nieżyjący od 64 lat dyktator i jego zbrodnicze idee uwodzą dzisiaj młodych Polaków, postanowiłam zbadać wiedzę nastolatków na temat führera i narodowego socjalizmu.

Pod jedną flagą aryjski szczep znów łączy się by trwać (M. Szczerski, wokalista "Honoru")

 / Fot. http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Bundesarchiv_B_145_Bild-P022061,_Berlin,_NS-Kundgebung_im_Lustgarten.jpgAdolf Hitler na odprawie dowódców 22 sierpnia 1939 r.:
"Bądźcie bez litości, bądźcie brutalni... [Dżyngis-Chan] rzucił na śmierć miliony kobiet i dzieci świadomie i z lekkim sercem - historia widzi w nim tylko wielkiego założyciela państw. Obecnie tylko na wschodzie umieściłem oddziały SS Totenkopf, dając im rozkaz nieugiętego i bezlitosnego zabijania kobiet i dzieci polskiego pochodzenia i polskiej mowy, bo tylko tą drogą zdobyć możemy potrzebną nam przestrzeń życiową."

Heinrich Himmler do Hitlera, w dniu wybuchu powstania warszawskiego:
"Mój Wodzu! Skończymy z tym w ciągu 56 tygodni. Wtedy jednak zostanie zlikwidowana Warszawa, stolica, jądro, kwiat inteligencji, ongiś 1617-milionowego narodu polskiego, tego narodu, który od 700 lat zamyka nam drogę na Wschód."

Joseph Goebbels w swoim dzienniku 10 października 1939 r.:
"Opinia Führera o Polakach jest miażdżąca. Bardziej zwierzęta niż ludzie, całkiem tępi, bez wyrazu. Obok nich warstwa rządząca będąca przynajmniej produktem mieszaniny klas niższych z aryjską rasą panów. Brud Polaków jest wprost niewyobrażalny. Również ich zdolność dokonywania ocen jest równa zeru."

Polskie strony, wyszperane przypadkiem w sieci w 2009 r.:
Krew i Honor Polska
Redwatch Polska

Przeszłość - jest to dziś, tylko cokolwiek dalej (C.K.Norwid)


W poszukiwaniu odpowiedzi na pytanie, jak to możliwe, że nieżyjący od 64 lat dyktator i jego zbrodnicze idee uwodzą dzisiaj młodych Polaków, postanowiłam zbadać wiedzę nastolatków na temat führera i narodowego socjalizmu. Wzięłam na cel przede wszystkim tych, którzy za niespełna miesiąc zakończą edukację w gimnazjum, jako że właśnie w klasie trzeciej na lekcjach historii omawia się II wojnę światową i dwie okupacje Polski.

Obok rzeczowych i merytorycznie poprawnych wypowiedzi pojawiły się takie oto perełki:
Adolf Hitler: przywódca ZSRR, odpowiedzialny za śmierć milionów Polaków; komunista, winny śmierci ludzi; osoba odpowiedzialna za zbrodnie ludzkości; seryjny morderca; dowódca armii w Związku Radzieckim, zabijał ludzi z zimną krwią; wielki morderca na skalę światową; wielki przywódca, dobry mówca, charyzmatyczna osoba.

Nazizm: pogląd, według którego Hitler jest najlepszy; nie wiem, co to jest; nienawiść do Żydów; wiara w Hitlera; byłem chory, kiedy to braliśmy.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (8):

Sortuj komentarze:

Marcinie, tak ma być, zgodnie z nową podstawa programową. Niektórzy wizytatorzy stwierdzili, że w tej sytuacji poloniści powinni mówić na swoich lekcjach o II wojnie światowej. Chyba nie mamy wyjścia, przecież literatura się do niej odwołuje. Wszystko to ... itd.
Racja, Wiesławie. Warto się zastanowić jak to zmienić.

Komentarz został ukrytyrozwiń

"gimnazjalista zakończy zdobywanie wiedzy historycznej na etapie I wojny światowej" - słucham...? Nie dlatego, że nauczyciel się nie wyrobił, tylko dlatego, że tak ma być...?

Komentarz został ukrytyrozwiń

Gimnazjaliści maja małą wiedzę historyczną ale i 25latkowie mało wiedzą o najnowszej naszej historii.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Naziści nie tyko zbijali , niszczyli wiarę i przy okazji kradli symbole praprzodków naszych (sfastyka to sybol krzyża solarnego Słowian ) ktore przinaczali na swoje potrzeby .

Komentarz został ukrytyrozwiń

Szczerze mowiąc, nie zauważam w Polsce fascynacji Adolfem H.
Zdarza się tylko bezmyslne kopiowanie pewnego bezosobowego wzorca , w postaci podkutych butów i czarnych skór np. u grupek nacjonalistycznych, giertychowskiej opcji.
A edukacja kuleje, historyczna równiez. Współczesna młodzież potrzebuje bardziej wyrafinowanych metod przekazywania wiedzy. W dobie internetu, gier video, HDTV, czytanie zle napisanego podrecznika historii lub słuchanie przynudzającego nauczyciela na pewno nie nalezy do najbardziej pożądanych zajęć.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Panie Pawle, nie zamierzam oponować - ani w kwestii cudu gospodarczego w Niemczech (z faktami się nie dyskutuje), ani co do winy dorosłych. Właśnie do nich kieruję ten tekst, bo wszystko wskazuje na to, że wspólnymi siłami dążymy do wychowania pokolenia obskurantów.
Panie Michale, miałam nieco więcej szczęścia do historyków, ale w podstawówce ziewałam na samą myśl o lekcji historii. Niestety, współczesna szkoła nie jest przyjazna pasjonatom - tym za biurkiem i tym w ławkach.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Fakt, często nie znamy swojej historii. Inna sprawa, że spora w tym wina nauczycieli - trzeba mieć naprawdę dużo szczęścia, żeby spotkać uzdolnionego historyka ,,szkolnego", który potrafiłby zainteresować uczniów i naprawdę przekazać im kawałek swojej wiedzy. Większość, jakich miałem okazję spotkać - a za młodu często zmieniałem szkoły w związku z przeprowadzkami,więc trochę ich było - po prostu monotonnym głosem dyktowała treść podręcznika. Nawet dla mnie było to nudne i nieciekawe, mimo, że historia była moją pasją i ,,po godzinach" musiałem uczyć się na własną rękę, by coś naprawdę wiedzieć.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Wie pani co, ja pani powiem tak, myślę, że u Hitlera może fascynować jedna rzecz. Niech mi pani pokaże, drugiego takiego wodza Narodu (bo tak go tu nazwę ), który wyprowadził w takim tempie, swój kraj z zapaści gospodarczej? Zgadzam się natomiast, że wiedza młodych jest mała, natomiast uważam, że to nasza - starszych - wina.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.