Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Gdy rozum śpi, budzą się upiory...

Marta Jenner
Marta Jenner
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Bundesarchiv_B_145_Bild-P022061,_Berlin,_NS-Kundgebung_im_Lustgarten.jpg
Czym był nazizm? - Nie wiem, byłem chory gdy to omawialiśmy w szkole. W poszukiwaniu odpowiedzi na pytanie, jak to możliwe, że nieżyjący od 64 lat dyktator i jego zbrodnicze idee uwodzą dzisiaj młodych Polaków, postanowiłam zbadać wiedzę nastolatków na temat führera i narodowego socjalizmu.

Pod jedną flagą aryjski szczep znów łączy się by trwać (M. Szczerski, wokalista "Honoru")

Adolf Hitler na odprawie dowódców 22 sierpnia 1939 r.:
"Bądźcie bez litości, bądźcie brutalni... [Dżyngis-Chan] rzucił na śmierć miliony kobiet i dzieci świadomie i z lekkim sercem - historia widzi w nim tylko wielkiego założyciela państw. Obecnie tylko na wschodzie umieściłem oddziały SS Totenkopf, dając im rozkaz nieugiętego i bezlitosnego zabijania kobiet i dzieci polskiego pochodzenia i polskiej mowy, bo tylko tą drogą zdobyć możemy potrzebną nam przestrzeń życiową."

Heinrich Himmler do Hitlera, w dniu wybuchu powstania warszawskiego:
"Mój Wodzu! Skończymy z tym w ciągu 56 tygodni. Wtedy jednak zostanie zlikwidowana Warszawa, stolica, jądro, kwiat inteligencji, ongiś 1617-milionowego narodu polskiego, tego narodu, który od 700 lat zamyka nam drogę na Wschód."

Joseph Goebbels w swoim dzienniku 10 października 1939 r.:
"Opinia Führera o Polakach jest miażdżąca. Bardziej zwierzęta niż ludzie, całkiem tępi, bez wyrazu. Obok nich warstwa rządząca będąca przynajmniej produktem mieszaniny klas niższych z aryjską rasą panów. Brud Polaków jest wprost niewyobrażalny. Również ich zdolność dokonywania ocen jest równa zeru."

Polskie strony, wyszperane przypadkiem w sieci w 2009 r.:
Krew i Honor Polska
Redwatch Polska

Przeszłość - jest to dziś, tylko cokolwiek dalej (C.K.Norwid)

W poszukiwaniu odpowiedzi na pytanie, jak to możliwe, że nieżyjący od 64 lat dyktator i jego zbrodnicze idee uwodzą dzisiaj młodych Polaków, postanowiłam zbadać wiedzę nastolatków na temat führera i narodowego socjalizmu. Wzięłam na cel przede wszystkim tych, którzy za niespełna miesiąc zakończą edukację w gimnazjum, jako że właśnie w klasie trzeciej na lekcjach historii omawia się II wojnę światową i dwie okupacje Polski.

Obok rzeczowych i merytorycznie poprawnych wypowiedzi pojawiły się takie oto perełki:
Adolf Hitler: przywódca ZSRR, odpowiedzialny za śmierć milionów Polaków; komunista, winny śmierci ludzi; osoba odpowiedzialna za zbrodnie ludzkości; seryjny morderca; dowódca armii w Związku Radzieckim, zabijał ludzi z zimną krwią; wielki morderca na skalę światową; wielki przywódca, dobry mówca, charyzmatyczna osoba.

Nazizm: pogląd, według którego Hitler jest najlepszy; nie wiem, co to jest; nienawiść do Żydów; wiara w Hitlera; byłem chory, kiedy to braliśmy.

Niestety, podobnych (ogólnikowych, nieścisłych lub z gruntu błędnych) odpowiedzi udzieliło około 40 proc. uczniów.

Moi respondenci uczęszczają do różnych szkół, ale wszyscy twierdzą, że zapoznali się z zagadnieniami Holokaustu i eksterminacji narodów na okupowanych terenach, czytali "Kamienie na szaniec", zwiedzili Państwowe Muzeum Auschwitz-Birkenau, a nawet obejrzeli "Katyń" Wajdy.

Wolą nie wspominać, że na historii odpisywali pod ławką zadanie z matematyki, a książkę Kamińskiego znają z bryków przeglądanych pośpiesznie na przerwie. Z wycieczki do Oświęcimia niektórzy zapamiętali tylko izraelskich wyrostków okładających się dla zabawy drzewcami flag, inni - fioletowy crust młodego Niemca.

W telewizji przegadane rocznicowe programy przegrywają z Dodą i Wojewódzkim, o szkolnych apelach i akademiach lepiej nie wspominać. Topnieje pokolenie dziadków, którzy wojnę i okupację znali z autopsji i dzielili się wspomnieniami z wnukami.

Nowa podstawa programowa zakłada, że gimnazjalista zakończy zdobywanie wiedzy historycznej na etapie I wojny światowej, bo jeszcze nie dojrzał do poważniejszych zagadnień. A przecież "Czym skorupka za młodu nasiąknie..." Czy powinniśmy pozostawiać kreowanie wizerunku hitlerowskich zbrodniarzy aktywistom Combat 18?

Do Norwidowskiego "Przeszłość - jest to dziś, tylko cokolwiek dalej" dodałabym: "Jutro - jest to dziś, tylko cokolwiek dalej". Problem dotyczy nie tylko wspomnianego wyżej małego wycinka historii.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wskaźnik Bogactwa Narodów, wiemy gdzie jest Polska

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na naszemiasto.pl Nasze Miasto