Facebook Google+ Twitter

Gdzie i kiedy warto myśleć o outsourcingu?

  • Źródło: Gość dnia
  • Data dodania: 2011-08-23 18:52

Rozwój sieci i komputerów osobistych umożliwił zintegrowanie systemów informatycznych przedsiębiorstw z podmiotami zewnętrznymi. Przyczyniło się to do głębokiej ewaluacji outsourcingu, trendu, który wyraźnie zdominował szereg branż.

Według Harvard Business Review, outsourcing jest jedną z najważniejszych koncepcji w dziedzinie zarządzania ostatniego 75-lecia. Jego istotą jest przekazywanie określonych zadań, funkcji, procesów i projektów, niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania przedsiębiorstwa, wyspecjalizowanym i niezwiązanym bezpośrednio z firmą podmiotom zewnętrznym.

Od innych umów między kontrahentami różni się tym, że zleceniodawca nie ingeruje w sposób realizacji usługi, a jedynie płaci za ustalony efekt. Poza tym zlecane usługi nie mają bezpośredniego związku z pracą wykonywaną przez daną firmę - inaczej, nie stanowią rdzenia działalności danego przedsiębiorstwa. Dla przykładu można podać proces sortowania czy pakowania listów. Zlecając obsługę korespondencji na zewnątrz oszczędza się przede wszystkim koszty czasu pracy pracownika, który swoją energię może poświęcić na bardziej efektywne działania.

Nie oszukujmy się - nieustanny wzrost konkurencyjności otoczenia spowodował, że realizowanie przez przedsiębiorstwo wszystkich elementów swojej działalności jest niemożliwe lub zwyczajnie bez sensu! Dlatego większość firm intuicyjnie uznaje outsourcing za najlepsze rozwiązanie z perspektywy racjonalnego zarządzania. Trudno wyobrazić sobie konieczność zatrudnienia wielu specjalistów w jednym przedsiębiorstwie tylko dlatego, żeby być samodzielnym podmiotem na rynku... Co więcej! Niewiele firm byłoby na to stać.

Pieniądze bezpieczne jak w sejfie

- Zlecenie części zadań firmom zewnętrznym opłaca się w sytuacji, gdy ich samodzielna realizacja jest nieefektywna i wiąże się z wysokimi kosztami. Celem outsourcingu jest zatem zwiększenie wydajności, a zarazem skuteczności prowadzonej działalności - mówi Piotr Trawa, specjalista ds. outsourcingu z firmy Printcom Polska dystrybuującej narzędzia do obsługi korespondencyjnej przedsiębiorstw.

Wspomniane oszczędności są możliwe dzięki dostępowi do specjalistycznej wiedzy, know-how wypracowanego przez inne firmy, a niemożliwej do samodzielnego osiągnięcia, chociażby ze względu na odmienne cele strategiczne danej firmy. Zatem specjalizacja usług, szczególnie w branży telekomunikacyjnej, komunalnej czy bankowej, to klucz do sukcesu w biznesowej rzeczywistości.

Jak tłumaczy dr Tadeusz Białek, ekspert Związku Banków Polskich: - Do pewnego momentu kwestie dotyczące outsourcingu w branży bankowej opierały się na tzw. "swobodzie umów". Jednak błędy i nadużycia popełniane przez firmy zewnętrzne, szczególnie informatyczne, spowodowały konieczność wprowadzenia uregulowań prawnych, które w wyraźny sposób określałyby odpowiedzialność outsourcerów za powierzone zadania -

Co interesujące, zgodnie z artykułem 6b prawa bankowego (rozdział 1), za prawidłowości w temacie outsourcingu odpowiadają obie strony - bank jako zlecający (za szkody wyrządzone klientom) oraz firmy zewnętrzne, które ponoszą odpowiedzialność zarówno w odniesieniu do banku, jak i jego klientów.

Ustawodawca wyraźnie określa kategorie usług możliwych do zlecania na zewnątrz przez banki, a także kryteria wyboru firmy outsourcingowej. Nowelizacja ustawy z 2011 roku jeszcze bardziej rozszerza owy katalog (m.in. o windykację bankową), co potwierdza przyszłościowy charakter tego trendu. Jak dodaje dr Tadeusz Białek: - Same banki coraz chętniej zlecają wykonywanie pewnych czynności na zewnątrz traktując ten krok jako oszczędność kosztów oraz czasu pracy personelu. Na przestrzeni ostatniego czasu bardzo popularny stał się przede wszystkim outsourcing związany z obsługą korespondencji - drukowaniem, kopertowaniem, adresowaniem itp.

Kiedy to się opłaca...

Nie tylko międzynarodowe koncerny działające na wielu kontynentach wykorzystują struktury zbudowane z tysięcy mniejszych partnerów. Obecnie większość firm skupia się na realizowaniu głównego celu swojego istnienia, wykonując jedynie to, w czym są najlepsze. W pozostałych kwestiach korzystają z usług zewnętrznych i wyspecjalizowanych w określonych celach podmiotów.

W największym zakresie z ofert firm outsourcingowych korzystają przedsiębiorstwa, których działalność związana jest z kontaktem i obsługą dużej liczby klientów. Zlecając podstawowe zadania firmom zewnętrznym, mogą skupić się na świadczeniu usług do pełnienia których zostały powołane.

Coraz częściej firmy nawiązują współpracę z podmiotami świadczącymi usługi szkoleniowe, transportowe, dystrybucyjne oraz logistyczne. Popularność zyskuje również korzystanie z usług agencji marketingowych czy interaktywnych. Większość przedsiębiorstw korzysta nawet z call center, drukarni oraz firm ochroniarskich i sprzątających.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (0):

Dziękujemy za Twoją aktywność w serwisie wiadomosci24. Do zobaczenia niebawem w innym miejscu.

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl
#PRZEPROWADZKA: Dowiedz się więcej

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.