Facebook Google+ Twitter

Grunwald 1410 - cyfrowa obróbka historii

15 lipca będziemy obchodzić 600. rocznicę zwycięstwa pod Grunwaldem. Odbędzie się wiele imprez, inscenizacja bitwy, akademie ku czci. I tak dalej, i tak dalej...

Kadr z planu zdjęciowego do filmu "Krzyżacy". / Fot. SXC Piękny prezent dostaliśmy w niedzielę 11 lipca. W skromną na tle bitwy, 50. rocznicę premiery filmu "Krzyżacy" w reż. Aleksandra Forda na podstawie powieści Henryka Sienkiewicza, pokazano jego cyfrową wersję. Film, sądząc po tym co przedstawiono, jest wspaniale odświeżony. Różnica między oryginalną wersją, a współczesną jest bardzo widoczna w obrazie i dźwięku. Pomyślałem, że w związku z tym, może warto poddać "obróbce" samą tę sławną potyczkę.

Na szczęście nie chodzi tu o zdejmowanie jej z pomnika. Chciałbym tylko poprawić przekłamania i popularny odbiór bitwy. Jej historię zna prawie każdy z filmu "Krzyżacy" (największa widownia w historii polskiego kina). Także powieść pod tym samym tytułem wielkiego pisarza zrobiła swoje. Mamy też w pamięci obraz Jana Matejki. Wiem, że historia nudzi wielu czytelników, więc będę pisał krótko o najbardziej znanych symbolach bitwy.

1. Nagie miecze wręczane przez dwóch Krzyżaków w płaszczach zakonnych. To mit.
W rzeczywistości byli to dwaj rycerze w barwach:
a. księcia szczecińskiego - czerwony gryf na białym polu.
b. cesarza niemieckiego - czarny orzeł w żółtym polu.
Był to przekaz wielkiego mistrza dla Jagiełły i Witolda, że ma za sobą całą Rzeszę Niemiecką.

2. Krzyżacy, potężnie uzbrojeni na tle wojsk polskich, a szczególnie odzianych w skóry Litwinów i Tatarów. To mit.
Według znawców przedmiotu Krzyżacy nie byli zbyt nowocześnie uzbrojeni i Polacy im dorównywali. Tylko trochę słabiej była uzbrojona strona litewska. Tu ciekawostka - właśnie od Litwinów Krzyżacy wzięli na uzbrojenie swoich niektórych chorągwi sulice. Była to broń drzewcowa, zaczepna o długim, cienkim grocie, który służył do przebijania popularnych wówczas zbroi płytowych.

3. Udział piechoty w bitwie właściwej. To mit.
We właściwej bitwie nie wzięła udziału piechota, jak widać to u Matejki (scena zabicia wielkiego mistrza). Piechota wzięła udział tylko w zdobyciu obozu i taborów krzyżackich.

4. Wielki mistrz ginie z rąk chłopów w kożuchach. To mit.
Ulrich von Jungingen zginął w starciu swojej wielkiej chorągwi z elitarną królewską chorągwią nadworną.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (14):

Sortuj komentarze:

Panie Rafale jeśli jest Pan pasjonatem histori na Pana wątpliwości.i to chyba szanuje Pan innych pasjonatów.Proszę wskazać te Wątki chętnie odpowiem

Komentarz został ukrytyrozwiń
Rafał Szkaradek
  • Rafał Szkaradek
  • 18.09.2010 11:22

Moją pasją jest historia, a w tym artykule widze wiele nie sprawdzonych wątków. Zastanawiam się czy aby Robert Ramark nie oglądał jakiegoś angielskiego filmu o poskich krzyżakach. Jeżeli tak ma wyglądać historyczny zapis wg Pana to boję się o historię Polski. Zapraszam do rzetelnej lektury. Nie tylko filmowej

http://www.youtube.com/watch?v=wwmLySrj7A8
Ocena artykuly -5!

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jeśli tak, to specjalny ukłon czynię za dociekliwość. Nie jestem historykiem, ale spotykamy się z różnymi opisami i interpretacjami faktów historycznych... Oczywiście mogą one wzbudzać nasze zainteresowanie, podziw lub wątpliwości. Cyfrowa obróbka historii może się przyczynić do większego zainteresowania nią szerszych gremiów...

Komentarz został ukrytyrozwiń

Panie Ryszardzie wszystko co sięga lat minionych jest trudne do weryfikacji. Zapewniam Pana że nie wdawałem sie w historię alternatywną. Podałem sprawdzone w wielu żródłach fakty.Dziękuje i pozdrawiam

Komentarz został ukrytyrozwiń

Robercie, dużo tych ciekawostek przytoczyłeś. Nie wszystkie są może przez historyków potwierdzone, ale... COŚ w tym jest. Mamy wielu i różnych historyków, mnóstwo sporów, wątpliwości... Tak chyba będzie zawsze.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Po tej wyczerpującej bitwie zapraszam na plażę /5*/...link

Komentarz został ukrytyrozwiń

Historycy i pasjonaci historii te fakty znają. Jednak duża liczba naszych rodaków mity uważa za prawdę. Dlatego dobrze, że pojawił się taki tekst. 5* bo i przejrzyście napisany.

Komentarz został ukrytyrozwiń
  • Autor usunął profil
  • 15.07.2010 21:36

5* - wiecej nie mozna.

Jestem pełen podziwu! Doskonały, rzetelny artykuł...

Ulrich von Jungingen zginął w starciu z polska jazda pod dowództwem Dobiesława z Oleśnicy. Miedzy innymi dlatego, ze Leopold von Kötteritz, bez rozkazu zaatakował lewe skrzydło armii Jagiełły, stojące w odwodzie, . Ok, można długo na ten temat rozprawiać.

Dziwie się tylko jednemu... Magda napisała :"Fakty, które podałeś Robercie są prawdziwe i znane od dawna. Dobrze , że o nich napisałeś bo zapewne nie wszyscy o nich słyszeli :"

Nasuwa się pytanie: dlaczego, Magdo, nie wspomniałaś o tych - znanych przecież od dawna - faktach w swoim artykule o "największej bitwie średniowiecza"?

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jako historyk absolutnie doceniam tego typu naprowadzenie na właściwy kurs! :)
5!

Komentarz został ukrytyrozwiń

Bardzo dobry tekst i doskonała "naprawa" historii. Fakty, które podałeś Robercie są prawdziwe i znane od dawna. Dobrze , że o nich napisałeś bo zapewne nie wszyscy o nich słyszeli :)))))5*

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2016 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.