Gwiazda US708 bije rekord prędkości. Obiekt opuści Drogę Mleczną?

Najszybsza ze znanych gwiazd Drogi Mlecznej, podąża szlakiem ucieczki ze swojej macierzystej galaktyki. Najnowsze badania pozwalają przypuszczać, że obiekt rozpędził się za sprawą supernowej.

US 708 (SDSS J093320.86+441705.4, HVS 2) - uciekająca gwiazda podróżuje z prędkością przekraczającą 12000 km/s, a więc jest najszybszym obiektem Drogi Mlecznej, jaki kiedykolwiek został poddany pomiarom astronomów. Posiadana prędkość pozwala uciec przed przyciąganiem grawitacyjnym galaktyki i w efekcie utorować sobie drogę w przestrzeń międzygalaktyczną. Animacja NASA prezentuje wyrzucenie w przestrzeń gwiazdy hiperprędkościowej po wybuchu obiektu, który zainicjował jej lot poprzez całą Drogę Mleczną.

Naukowcy uważają, że większość innych gwiazd, które poruszają się na tyle szybko, aby opuścić swoje galaktyki, to obiekty wyrzucane w przestrzeń przez monstrualne czarne dziury. US 708 jest pierwszą gwiazdą o zupełnie innej historii swojego pochodzenia. Najnowsze badania wskazują, że żywot obiektu był dziwny i chaotyczny.

Nasze Słońce, jak miliony innych gwiazd w Drodze Mlecznej, wspólnie okrążają centrum galaktyki w dość umiarkowanym tempie: nasza Gwiazda Dzienna porusza się z prędkością około 220 km/s (ok. 792,000 kilometrów na godzinę). Jednakże istnieje klasa tak zwanych gwiazd hiperprędkościowych lub HVS (z ang. hypervelocity star), poruszających się z prędkością wystarczającą dla ucieczki ze swojej galaktyki. Jak dotąd najszybsze z tych obiektów, pozwalały odnotować wartości w granicach 900 km/s (3,220,000 kilometrów na godzinę). To znacznie szybciej - powiedział Stephan Geier, naukowiec z Europejskiego Obserwatorium Południowego. W nowej pracy, wraz ze współautorami dokonał pomiaru prędkości gwiazdy przy użyciu bieżących, oraz archiwalnych danych i obserwacji zmian w jej ruchu na przestrzeni czasu około 70 lat.

Na podstawie dodatkowych wskazówek stwierdzono, że prawdopodobnie US 708 miała towarzysza w postaci gwiazdy z którą krążyła bardzo szybko nawzajem dookoła siebie i z zachowaniem niewielkiej odległości. Kiedy gwiezdny sąsiad eksplodował jako supernowa i został całkowicie zniszczony, wtedy US 708 nagle pozostała bez grawitacyjnej uwięzi, która utrzymywała ją w stałym miejscu. Gwiazda zaczęła pędzić w linii prostej. To tak, jakbyś jechał na rozkręconej karuzeli, gdzie jesteś połączony łańcuchem, a ty wycinasz ten łańcuch - wtedy wylatujesz z karuzeli - obrazowo wyjaśnia Geier. W tym przypadku karuzela wybucha.

Zazwyczaj w takim przypadku wiarygodna jest tylko opublikowana praca, którą świat cały cytuje czerpiąc z publikacji w "Astrophysical Journal", "Nature" czy "Science"

Niby inna tematyka, ale czytałem ostatnio o ćwiczeniach amerykańskiej floty, gdzie udział brały jakieś francuskie stateczki :)

Wyjaśniło się ;-) Dziesięć razy wolniejsza jest ta gwiazda wg thespacereporter.com :-)

Odpowiedziałem na "Uwagi do materiału" na adres widniejący u dołu wiadomości, jako że redakcja koresponduje w ten sposób tylko w jedną stronę, czyli nie można udzielić nadawcy odpowiedzi w systemie poczty wewnętrznej.