Zaloguj

Zarejestruj się

Zaloguj przez Facebook

Wiadomości24 > Wydarzenia > Polityka > Hamas nie jest organizacją terrorystyczną - wywiad z Omarem Farise

Pozycja materiału w rankingach:

9187 miejsce

Dział: Polityka

Ocena: 27pkt

Oceń:

Hamas nie jest organizacją terrorystyczną - wywiad z Omarem Farise


W niedzielę i w poniedziałek szef polskiego MSZ przebywał na Bliskim Wschodzie. O tej wizycie, o Polsce, Izraelu i Palestynie rozmawiam z Omarem Farisem, palestyńskim aktywistą.

Pikieta przeciw atakom rakietowym Izraela na Strefę Gazy, zorganizowana przez Inicjatywę "Stop Wojnie" przed Ambasadą Izraela. Przemawia Omar Faris (L) z Towarzystwa Przyjaźni Polsko-Palestyńskiej. / Fot. PAP/Leszek Szymański- Jak Pan skomentuje słowa polskiego ministra spraw zagranicznych Radosława Sikorskiego: "Polska popiera prawo Palestyńczyków do posiadania własnego państwa" wypowiedziane w poniedziałek, podczas wizyty w stolicy Autonomii Palestyńskiej?
To są puste słowa, wszyscy tak powtarzają jak są w Ramallah, ale jak jadą na spotkanie z ministrami faszystowskiego rządu Izraela, mówią już inaczej. Nasz naród ma już dość takich obietnic bez pokrycia. Była nadzieja jak został podpisany układ pokowy w Oslo, ale niestety Izrael nie miał w ogóle zamiaru realizować planu procesu pokojowego. To były setki, tysiące godzin rozmów i spotkań i co? Nic. Izrael buduje więcej na okupowanych terenach. Zniszczył całą infrastrukturę, która była budowana między innymi dzięki pomocy UE i USA. Świat i jego przywódcy milczą. Jest niestety stosowany podwójny standard... Owszem, Polska ma podobną, dramatyczną i bogatą historię i ma dobre stosunki z nami oraz z Izraelem. Dzięki temu może odegrać jakąś rolę w procesie pokojowym, ale znając poglądy pana ministra Sikorskiego oraz fakt, że jego kariera rozwijała się na Zachodzie, to jego światopogląd jest proizraelski. Nie wierzę, że może być obiektywny.

- Czy od raportu ogłoszonego przez ONZ coś się zmieniło? Wytoczono jakiś proces za zbrodnie wojenne?
Jeżeli chodzi o raport Goldstone'a to jest po raz pierwszy okazja do postawienia Izraela przed sądem międzynarodowym za zbrodnie przeciw ludzkości. Choć Abbas i jego klika próbowali przedłużyć głosowanie, to gniew narodu palestyńskiego i różne organizacje praw człowieka zmusiły Abbasa do ponownego domagania się rozpatrzenia wniosku. Został on pozytywnie przegłosowany. Mam nadzieję, że niedługo zobaczymy zbrodniarzy izraelskich przed sądem. Razem z działaczami organizacji praw człowieka będziemy starać się, tak jak w innych krajach UE podać zbrodniarzy izraelskich przed polskim sądem. Oni odpowiadają za mordowanie tysięcy cywilów.

- Jak widzi Pan przyszłość Palestyny? Czy jest szansa na pokój na Bliskim Wschodzie? Jakie warunki muszą spełnić obie strony aby było to możliwe?
Już tracę nadzieje, że w procesie pokojowym się uda, ale myślę że kiedyś powstanie państwo palestyńskie ze stolicą w Jerozolimie.
O co my walczymy? Po pierwsze o stworzenia demokratycznego państwa palestyńskiego bez względu na rasę i religię. Po drugie o rozwiązanie problemu uchodźców palestyńskich. Po trzecie o realizację rezolucji ONZ. Aby realizować te cele Izrael musi wycofać się z naszych ziem.
Marcin Godziński OFFline profil autora

Autor: Marcin Godziński

Napisz do autora

Artykuły (31) Galerie (0) Średnia ocen (3.87)

Wiek: 27 | Miejscowość: Łódź | Kraj: jeszcze Polska nie zginęła

O mnie: raper,politolog, orientalista, badacz wolnomularstwa, działacz polityczny

Ostatnie artykuły autora:

Pozycja autora w rankingach:

Komentarze: 62

Sortuj komentarze:

Rafał Gdak 20.10.2009 14:12

Ocena: Ocena pozytywna 10 Ocena negatywna 14

A kto zaczął ostrzał moździerzowy??

Komentarz został ukrytyrozwiń

Autor usunął profil 20.10.2009 14:16

Ocena: Ocena pozytywna 9 Ocena negatywna 11

chyba nie Duch Święty, zresztą Pan Redaktor w duchy nie wierzy ..... to widocznie pozostaje "propagand poprawnych dziennikarzy dająca pretekst na bandycki napad".

Komentarz został ukrytyrozwiń

Rafał Gdak 20.10.2009 14:20

Ocena: Ocena pozytywna 2 Ocena negatywna 3

Zgadzam się ostrzał cywilów z moździerzy z terytorium Libanu, to bandycki napad :P

Komentarz został ukrytyrozwiń

Marcin Godziński 20.10.2009 14:26

Ocena: Ocena pozytywna 6 Ocena negatywna 3

hmm Rafale ale to ja jestem politologiem i to ja pisalem min. prace na temat terroryzmu więc pozwolisz że nie będe się wdawał w zbędne dyskusje? Faktem jest że w ciągu wszystkich wojen izraelsko-arabskich ofiar było więcej.Podczas ostatniej interwencji w Gazie było ich więcej niż podczas wspomnianego zamachu. Takich akcji izraelskich wojsk było więcej , w zasadzie każdwego dnia ginie jakiś Palestyńczyk. To jest temat rzeka, temat kontrowersyjny ale wart przyjżenia się faktom

Komentarz został ukrytyrozwiń

Autor usunął profil 20.10.2009 14:29

Ocena: Ocena pozytywna 2 Ocena negatywna 2

Panie Rafale stronniczość i zabarwienie polityczne są powalające. Jest Pan przykładem dobrego dziennikarza.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Rafał Gdak 20.10.2009 14:31

Ocena: Ocena pozytywna 5 Ocena negatywna 3

Podając ilości ofiar Hamasu korzystałem z wiedzy politologa z Uniwersytetu Gdańskiego, który terroryzmem zajmuje się naukowo. Rzecz właśnie w faktach: 603 zabitych, 2903 rannych - to kończy rozważanie, czy Hamas jest organizacją terrorystyczną.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Marcin Godziński 20.10.2009 14:43

Ocena: Ocena pozytywna 3 Ocena negatywna 2

no coż tak się składa że ja też się tym naukowo zajmuje...Co do faktów tak wszystko fajnie, tylko mam jedno "ale" jak wytłumaczyć terroryzm państwowy USA w Iraku, Afganistanie? Jak to możliwe że kraj który tak usilnie walczy z terroryzmem- Izrael niedeligalizował Kach- organizacji terrorystycznej która postuluje zabijanie muzułmanów. Jak wytłumaczyć poglądy polityczne obecnego rządu Izraela?

Teraz pare faktów:

przed pierwszą wojną izraelsko-arabską Ben Gurion stosował metody wypędzeń Palestyńczyków z ich domów. Dochodziło do gwałtów i rozbojów. Mordowano matki i dzieci. Owszem początkowo Żydzi odkupywali ziemie od Palestyńczyków, ale gdy Ci przestali się już na to godzić zaczęto stosować agresję. Nawet dziś Palestyńczyk w Izraelu jest obywatelem gorszej kategorii tak jak Polak w UK, zazwyczaj dostaje najgoreszą pracę nawet jeżeli jest lepiej wykształcony niż Żyd. No to chyba nie muszę tłumaczyć , że przez kilkadziersiąt lat upokorzeń trzeba było w końcu coś zrobić. Nie chcę przypominać , że Autonomia Palestyńska jest tylko namiastką państwowości czyli nie ma też regularnej armii. To jest wojna asymetryczna w której każde metody zawodziły aż w końcu trzeba było podjąć bardziej zdecydowane kroki które niektórzy nazywają terroryzmem

Komentarz został ukrytyrozwiń

Rafał Gdak 20.10.2009 14:54

Ocena: Ocena pozytywna 3 Ocena negatywna 6

Zgadzam się, co do jednego - konflikt izraelsko-palestyński jest bardzo złożony. Nie wybielam działań Izraela - częstokroć były bezprawne. Pod uwagę należy brać jednak fakt, że chcąc zachować spójność terytorialną Izrael ma powody do walki z wszelkimi przejawami godzenia w jego strukturę terytorialną - to ujmując rzecz militarnie. Druga rzecz - konflikt nie zakończy się nigdy, dopóki będzie dotyczył w dużej mierze religii. Oczywistym jest, że żadna ze stron "nie odpuści" walki o Wzgórze Świątynne. Trzecia rzecz - należy po imieniu nazywać ataki zamachowców samobójców, które godzą w cywilną ludność - jest to terroryzm. Problem Marcinie w tym, że nie ma prostych rozwiązań - obaj o tym wiemy: każde z nich będzie godzić w jedną ze stron: tak utworzenie państwa Palestyńskiego, jak i pozostawienie JEDYNIE autonomii.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Marta Jenner 20.10.2009 14:58

Ocena: Ocena pozytywna 4 Ocena negatywna 2

Rafale, według norm "cywilizowanego świata", Menachem Wolfowicz Begin zasługiwał na Pokojową Nagrodę Nobla. Oto osiągnięcia tego opatrznościowego męża:
- udział w przygotowywaniu zamachu na Hotel Króla Dawida w Jerozolimie - siedzibę wojskowych władz brytyjskich w Palestynie(blisko 90 ofiar)
- odpowiedzialność za masakrę w Deir Jassin (ponad 100 ofiar wg źródeł izraelskich)
- rozkaz powieszenia przez bojowników Irgunu dwóch porwanych żołnierzy brytyjskich w odwecie za wykonanie wyroku śmierci na członkach Etzel
- masakra w Sabrze i Szatili, po której przeciwko Beginowi demonstrowało w Tel Awiwie 300 tysięcy Izraelczyków( co najmniej 700 zabitych).

Komentarz został ukrytyrozwiń

Marcin Godziński 20.10.2009 15:02

Ocena: Ocena pozytywna 3 Ocena negatywna 2

no widzisz czyli jednak możemy normalnie rozmawiać cieszy mnie. Zgadzam się problem jest złożony, ale jest bardzo ważny bo gdyby nie było konfliktu na Bliskim Wschodzie to problem terroryzmu nie był by taki wielki. Nie mówie tu o organizacjach z Palestyny czy Izraela, Libanu etc tylko o Al-Kaidzie na przykład. Jednym z postolatów islamskich organizacji jest niszczenie Izraela, ale nie było by tego gdyby Palestyna była suwerennym państwem. Problem religii ogranicza się do Jreozolimie. Islam powstał na fundamentach judaizmu i chrześcijaństwa. Tak na prawdę więcej nas łączy niż dzieli. Problem polega na tym , że wszystkie 3 religie roszczą sobie prawo do wielu wspólnych miejsc świetych. Gdyby Jerozolima była miastem wolnym może coś by to zmieniło. Problem ciężki do rozwiązania ale uważam , że możliwy.

Komentarz został ukrytyrozwiń

odśwież

Maksymalnie 4000 znaków. (możesz jeszcze wpisać: 4000)

Reklama

Najpopularniejsze

Reklama
Copyright 2012 Wiadomosci24.pl
Realizacja serwisu: Gratka Technologie Sp. z o.o.