Hiszpania: Powstanie europejskie centrum badania kosmosu

• Źródło: IAR
  • Data dodania: 2008-12-15 20:15

Najważniejszą częścią centrum będzie teleskop służący do obserwacji ciemnej energii wszechświata. Według pisma Science zagadka jej istnienia jest obecnie najważniejszym problemem naukowym do rozwiązania.

Zdaniem wielu naukowców ciemna energia tworzy ponad 70 procent kosmosu, wypełnia przestrzeń kosmiczną. Dodatkowo dzięki jej ujemnemu ciśnieniu wszechświat przez cały czas się rozszerza. Jednak jej istnienia nikt jeszcze nie udowodnił.

Być może uda się to naukowcom tworzonego właśnie Centrum Studiów Fizycznych Kosmosu, którego siedzibą jest Teruel, miasto w hiszpańskiej prowincji Aragon. Budowany tam teleskop będzie miał 2 i pół metra średnicy. Zostanie usytuowany na Szczycie Sępa, wzgórzu mającym 2 tysiące metrów i uważanym za jedno z najczystszych i najbardziej przejrzystych miejsc obserwacyjnych w Europie. Zbierane przez teleskop dane będą przesyłane do Centrum Studiów i badane. Dzięki nim powstanie mapa kartograficzna nieba, która - być może - potwierdzi albo obali teorię mówiącą o istnieniu ciemnej energii. Centrum zacznie pracę już w przyszłym roku i na jego badania przeznaczono 12 milionów euro.

Dziękujemy za Twoją aktywność w serwisie wiadomosci24. Do zobaczenia niebawem w innym miejscu.