Facebook Google+ Twitter

Holding lotniczy i miliony od Beoinga, czyli co dalej z LOT-em?

LOT prosi o kolejną transzę pomocy publicznej od państwa, nie jest znana jej całkowita kwota. Wiadomo jednak, że Boeing "podaruje" przwoźnikowi 100 mln zł za problemy z dreamlinerami. A resort skarbu rozważa powołanie holdingu lotniczego

 / Fot. BjörnLOT zbliża się do uregulowania rachunków z Boeingiem za awarię dreamlinerów. W październiku ma ubiegać się o kolejną, drugą już, pożyczkę od państwa. Mówi się też, że LOT nie zapłaci 100 mln zł zaliczek za nowe maszyny.
Według tygodnika Bloomberg Businessweek, jeszcze w tym miesiącu LOT poprosi o drugą transzę (300 mln zł) pomocy od państwa. Pierwsza wynosiła 400 mln zł. LOT otrzymał ją w grudniu 2012 r. Całość pomocy publicznej nie może być większa niż 781 mln zł.
Przewoźnik poprawił swe wyniki. Linia jest 50 mln zł na minusie, a spodziewano się straty aż 130 mln zł. W zeszłym roku straciła 146,5 mln zł na działalności podstawowej, a rok wcześniej tylko o 1,5 mln zł mniej.
Tygodnik biznesowy sugeruje, że pomoc może nie być udzielona przez Ministerstwo Skarbu, a przez Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości, udziałowca Towarzystwa Finansowego "Silesia", które posiada 25 proc. udziałów LOT-u. ARP chce wpływać na zarządzanie spółką.

Odszkodowania


LOT czeka też na rozwiązanie sprawy odszkodowań od Boeinga za uziemienie dreamlinerów. W styczniu wstrzymano eksploatację 50, dwa z nich należały do LOT-u. Podobno było to spowodowane wadliwymi akumulatorami. Przez uziemienie typu B787, musiał wyleasingować do tras transatlantyckich trzy inne maszyny: B777 i 767 oraz Airbus 330. Dreamlinery wróciły do pracy 1 czerwca 2013 r. Obecnie przewoźnik dysponuje pięcioma samolotami tego typu. Mimo wszystko, wciąż wykrywane są w nich kolejne usterki, np. brak filtrów paliwowych.

Bloomberg Business informuje, że 23 września o odszkodowaniach dyskutował w stolicy prezes koncernu James McNerney. Natomiast w zeszłym tygodniu w Nowym Jorku rozprawiała o tym delegacja z prezesem LOT-u Sebastianem Mikoszem i wiceministrem skarbu Rafałem Baniakiem. Wnioski są następujące:

LOT nie zapłaci Boeingowi dwóch zaliczek na poczet nowych dreamlinerów (każda po 50 mln zł) albo Boeing przejmie zobowiązania LOT-u wynikające z leasingu finansowego na te samoloty.

Najprawdopodobniej wykorzystany zostanie pierwszy pomysł. Rozwiązanie ma nastąpić do końca roku, aby zawrzeć je w wyniku finansowym za ten rok.

Holding lotniczy jak w Czechach


Pierwsze spekulacje o holdingu o tym pokazały się wraz z początkiem września. Oprócz LOT-u w jego składzie miałyby się znaleźć również Eurolot, LOT AMS, Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze - PPL i Polska Agencja Żeglugi Powietrznej. „Koncepcja stworzenia holdingu lotniczego to jedno z rozwiązań, które analizujemy” – mówi Rafał Baniak.

Wartość tego przedsięwzięcia mogłaby wynieść ok. 2,5 mld euro. Pokrewny pomysł połączenia czeskiego przewoźnika CSA i operatora praskiego lotniska Rużyny sprawdził się u naszych czeskich sąsiadów.

Minusem proponowanego rozwiązania jest zadłużenie nowego podmiotu. PPL i PAŻP osiągają znaczne zyski. Zadłużenie polskiego przewoźnika pogłebiłaby strata Eurolotu.

Kto szefem holdingu?

Według tygodnika szefem nie zostanie Sebastian Mikosz. Sugeruje się, że prezes PPL, Michał Marzec, jest chętny na to stanowisko. Jego ogromnym plusem są bardzo dobre wyniki spółki, którą zarządza. Brak mu jedynie poparcia w Ministerstwie Skarbu.

***Otrzymaliśmy sprostowanie informacji od Rzecznika Prasowego Portów Lotniczych, Przemysława Przybylskiego:

"Nie jest prawdą, że Naczelny Dyrektor Portów Lotniczych, Michał Marzec, kiedykolwiek u kogokolwiek zabiegał o funkcję szefa Polskiego Holdingu Lotniczego. Informacje na ten temat podane przez Wiadomości24 za Bloomberg Biznessweek Polska są całkowicie wyssane z palca. Ani Michał Marzec ani Porty Lotnicze jako organizacja nie zostały w żaden sposób zapoznane z projektem Polskiego Holdingu Lotniczego i nie był on z nimi w jakikolwiek sposób konsultowany – czy to na poziomie formalnym, czy nieformalnym. Nie mogą zatem istnieć jakiekolwiek źródła, które w wiarygodny sposób mogłyby potwierdzać te informacje."



Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (0):

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2016 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.