Hubble odkrył najmniejszą galaktykę

Teleskop Hubble'a dostrzegł jedną z najdalszych i najmniejszych galaktyk jakie kiedykolwiek zaobserwowano. Odległość do obiektu w gromadzie Abell 2744 to ponad 13 mld lat świetlnych. Niemal tyle czasu minęło od narodzin Wszechświata.

Gromada galaktyk Abell 2744 - Gromada Pandory w konstelacji Rzeźbiarza. licencja: CC3.0 / Fot. Credit: NASA, ESA, A. Zitrin (Caltech), and J. Lotz, M. Mountain, A. Koekemoer, and the HFF Team (STScI)Patrząc przez olbrzymie szkła powiększające, należące do Kosmicznego Teleskopu Hubble'a NASA, zlokalizowano jedną z najdalszych, najsłabiej dostrzegalnych i najmniejszych galaktyk jakie kiedykolwiek widziano. Maleńki obiekt znajduje się w odległości szacowanej na ponad 13 miliardów lat świetlnych.

Nowe odkrycie jest uważane za przykład jednego z najbardziej niezawodnych pomiarów odległości do galaktyk, które istniały we wczesnym Wszechświecie. Naukowcy Hubble'a użyli dwóch niezależnych od siebie metod dla oceny tego dystansu.

Odkryta galaktyka wygląda jak malutka plamka, która jest tylko nikłym ułamkiem w porównaniu do rozmiarów Drogi Mlecznej. Jednakże jest to możliwość spojrzenia na czas miniony, kiedy Wszechświat miał zaledwie około 500 milionów lat, mniej więcej 3 procent obecnego wieku 13,7 miliardów lat. Astronomowie odkryli około 10 innych galaktyk z tej wczesnej epoki, ale nowo znaleziony obiekt jest znacznie mniejszy i słabszy niż większość z wykrytych do tej pory.

"Ten obiekt jest unikalnym przykładem tego, czego prawdopodobnie jest pod dostatkiem, ukrytej populacji niezwykle małych i słabych galaktyk na około 500 milionów lat po Wielkim Wybuchu" - wyjaśnia prowadzący badania Adi Zitrin z Kalifornijskiego Instytutu Technologicznego (Caltech - California Institute of Technology) - "To odkrycie mówi nam, że istnieją galaktyki tak słabe jak ta i powinniśmy kontynuować ich poszukiwania, a nawet słabszych obiektów, albowiem dzięki temu możemy zrozumieć, jak galaktyki i Wszechświat ewoluowały w miarę upływu czasu".

Galaktyka została wykryta w ramach programu Frontier Fields, w którym zespół Hubble'a wraz z innymi Wielkimi Obserwatoriami NASA - Kosmiczny Teleskop Spitzera i Chandra X-ray Observatory - badają wczesny Wszechświat studiując duże gromady galaktyk. Są na tyle masywne, że ich grawitacja zakrzywia przechodzące przez nie światło, powiększa, rozjaśnia i deformuje obraz obiektów pozostających w tle, w zjawisku nazywanym soczewkowaniem grawitacyjnym. Pozwala to astronomom znaleźć wiele nikłych, odległych struktur, które zazwyczaj są zbyt słabe, aby dać się zauważyć.

Powiększony obraz soczewkowanej galaktyki przez gromadę galaktyk Abell 2477; redshift z = 10. Licencja: CC3.0 / Fot. Credit: NASA, ESA, and J. Lotz, M. Mountain, A. Koekemoer, and the HFF Team (STScI)W tym nowym odkryciu, moc soczewkowania gromady galaktyk Abell 2744 (Gromada Pandory w konstelacji Rzeźbiarza), pozwoliła uzyskać trzy powiększone obrazy tej samej galaktyki. Na powiększonych obrazach ​obiekt wydaje się być nawet 10 razy większy i jaśniejszy niż obserwowany bez użycia technik soczewkowania grawitacyjnego.