Hubble znalazł najmniejszą galaktykę z supermasywną czarną dziurą

Wizja artysty: czarna dziura o masie 21 milionów słońc, znajdująca się w środku galaktyki M60-UCD1. Intensywne pole grawitacyjne czarnej dziury zakrzywia światło gwiazd w tle tworząc pierścieniowe obrazy tuż za ciemnymi krawędziami horyzontu zdarzeń obiektu. / Fot. Credit: NASA, ESA, and D. Coe and G. Bacon (STScI)Astronomowie odkryli niezwykły obiekt w równie niesamowitym miejscu: monstrualna czarna dziura czai się wewnątrz jednej z najmniejszych znanych galaktyk. Jest pięć razy bardziej masywna od czarnej dziury w centrum Drogi Mlecznej. Znajduje się wewnątrz galaktyki zawierającej 140 milionów gwiazd. Jej średnica to około 300 lat świetlnych, a więc zaledwie 1/500 średnicy naszej Galaktyki.

Galaktyka karłowata zawierająca czarną dziurę o nazwie M60-UCD1, jest obiektem o największej ilości gwiazd (gęstość zbioru) jaki kiedykolwiek widziano. Jak nazwa wskazuje galaktyka lokalizowana jest w pobliżu galaktyki M60 w konstelacji Panny. Gdyby ktoś znalazł się w jej wnętrzu, zostałby olśniony, a nawet oślepiony widokiem nocnego nieba, z co najmniej 1 milionem gwiazd widocznych gołym okiem. Na nocnym niebie, jakie widać z powierzchni Ziemi, możemy dostrzec około 4000 gwiazd bez posiłkowania się instrumentami optycznymi.

Odkrycie pozwala myśleć, że istnieje wiele innych podobnych małych galaktyk we wszechświecie, które zawierają supermasywne czarne dziury. Obserwacja podpowiada, że raczej nie są rodzącymi się w odosobnieniu wysepkami gwiazd. Naukowcy twierdzą, że powstanie tak wielkiej czarnej dziury, wewnątrz tak małej galaktyki zachodzi tylko w wyniku zderzenia się dwóch galaktyk. "Nie znamy żadnego innego sposobu w jaki może powstać czarna dziura tak wielka, w obiekcie tak małym" - powiedział astronom Anil Seth z Uniwersytetu w Utah, główny autor międzynarodowych badań nad galaktyką karłowatą, które opublikowano w czwartkowym numerze czasopisma Nature. Jego zespół astronomów użył teleskopu Hubble'a i 8-metrowego teleskopu (optyczny/podczerwień) Gemini North, jaki znajduje się na hawajskiej górze Mauna Kea dla obserwacji M60-UCD1 i dokonania pomiarów masy czarnej dziury. Znakomitej ostrości obrazy Hubble'a, dostarczają informacji o ilości gwiazd w galaktyce oraz o jej średnicy.

Czarne dziury są obiektami powstałymi przez kolaps grawitacyjny, czyli zapadnięcie się w siebie. Pole grawitacyjne obiektu jest tak silne, że nawet światło, czy jakiekolwiek inne promieniowanie, nie może go opuścić. Supermasywne czarne dziury posiadają masę co najmniej 1 miliona gwiazd takich jak nasze Słońce. Uważa się, że występują w centrach wielu galaktyk.

Czarna dziura w centrum naszej Galaktyki posiada masę 4 milionów słońc, ale jest to mniej niż 0,01 procent całkowitej masy Drogi Mlecznej. Dla porównania, supermasywna czarna dziura w centrum M60-UCD1 stanowi oszałamiające 15 procent całkowitej masy małej galaktyki. "To zdumiewające, biorąc pod uwagę, że Droga Mleczna jest 500 razy większa i więcej aniżeli 1000 razy cięższa od galaktyki karłowatej M60-UCD1" - powiedział Seth.

M60, M60-UCD1. / Fot. Credit: NASA, ESA, and Z. Levay (STScI)Jednym z wyjaśnień jest to, że M60-UCD1 była kiedyś dużą galaktyką zawierającą 10 miliardów gwiazd. Jednakże znalazła się bardzo blisko centrum jeszcze większej galaktyki M60. W tym procesie wszystkie gwiazdy i ciemna materia zewnętrznej części galaktyki zostały oderwane i stały się częścią M60. Naukowcy zauważają przy tym, że ​​M60-UCD1 może zostać pociągnięta do połączenia się z centrum M60, która posiada swoją własną monstrualną czarną dziurę o imponującej masie 4,5 mld mas Słońca (ponad 1000 razy większa niż czarna dziura w naszej Galaktyce). W efekcie, czarna dziura w M60-UCD1 połączy się z dużo bardziej masywną czarną dziurą w M60. Galaktyki są odległe o 50 milionów lat świetlnych od nas.

Kosmiczny Teleskop Hubble'a (HST - Hubble Space Telescope) jest efektem współpracy NASA i ESA (European Space Agency - Europejska Agencja Kosmiczna). Teleskopem zarządza NASA Goddard Space Flight Center (Centrum Lotów Kosmicznych imienia Roberta H. Goddarda) w Greenbelt, Maryland, Stany Zjednoczone. Instytut Naukowy Teleskopu Kosmicznego (STScI - The Space Telescope Science Institute) w Baltimore prowadzi badania naukowe. STScI pracuje dla NASA przy Uniwersyteckim Stowarzyszeniu Badań Astronomicznych (AURA - Association of Universities for Research in Astronomy).

materiał i zdjęcia za zgodą Hubblesite