Facebook Google+ Twitter

Ile Google zarabia w Polsce? I czy płaci podatki...

W 2009 roku wyszukiwarka Google mogła zarobić na polskim rynku około 300 mln złotych - podaje "Gazeta".

 / Fot. http://www.computercourage.com/wp-content/uploads/2009/02/google-lego-logo.jpgGoogle mogło tyle zarobić, a jak jest naprawdę tego nie wiadomo, bo żadne liczby nie obrazują rzeczywistych zarobków giganta. Wszystkie wpływy z reklam, czy są one z Polski, Włoch czy Wielkiej Brytanii, trafiają na konto oddziału w Irlandii.

Wiadomo, że w 2009 roku łączny przychód Google z całego świata wyniósł 23,6 mld dolarów. Mniej więcej połowa przypada na rynek amerykański, a jedynie 12 proc. na rynek brytyjski.

Nie można zatem dokładnie określić ile wynosi dochód koncernu w Polsce. Jak podaje "Gazeta Wyborcza" w ubiegłym roku wielkość dochodów z terenów Polski zamyka się w granicy 105-115 mln dolarów, czyli około 304-333 mln złotych.

Biorąc pod uwagę, że jeszcze kilka lat temu zyski Google sięgały kilku milionów złotych, śmiało można powiedzieć, że koncern ten zarabia na reklamach najwięcej spośród wszystkich portali oraz serwisów społecznościowych. Dzieje się tak za sprawą małych i średnich firm, które na reklamę w sieci przeznaczają kilkaset czy kilka tysięcy złotych.

Trzeba wziąć pod uwagę, że popularność wyszukiwarek rośnie. W Wielkiej Brytanii około 60 proc., w USA ponad połowę, a w Polsce 28 proc. rynku e-reklam zajmują wyszukiwarki.

Według raportu domu mediowego Starlink, Google w Polsce zajmuje około 98 proc. rynku pozostałe 2 proc. dzielą pomiędzy siebie Microsoft i Netsprint.

Wielka Brytania skrytykowała fakt, że wpływy są księgowane w oddziale irlandzkim. Przychody Google'a z brytyjskiego rynku z 2008 roku szacowane były na ponad miliard funtów, a pomimo to lokalny oddział odnotował straty sięgające 26 milionów funtów. Brytyjscy politycy twierdzą, że koncern unika w ten sposób płacenia podatków. Korporacja jednak się broni: "We wszystkich krajach Google wywiązuje się z wszelkich zobowiązań podatkowych. Taka organizacja [z oddziałem irlandzkim] to wynik decyzji biznesowych, nie podatkowych. Decydując się na centralizację pewnych funkcji, jesteśmy w stanie znacznie skuteczniej i efektywniej działać w skali całego regionu" - powiedziała Gazecie Marta Jóźwiak, rzeczniczka polskiego oddziału.


Źródło: wyborcza.pl


Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (0):

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.