Facebook Google+ Twitter

Pozycja materiału w rankingach:

30116 miejsce

Innowacyjna metoda nauki języka polskiego

Współautorzy: Edyta Sowa

Oryginalny pomysł na prowadzenie biznesu został doceniony w ostatniej edycji programu "Zostań skutecznym przedsiębiorcą". Program organizowany jest przez CITTRU czyli Centrum Innowacji, Transferu Technologii i Rozwoju UJ.

Małgorzata Świstowska / Fot. Jacek FilipekW Krakowie od dłuższego czasu rośnie popyt na kursy językowe dla obcokrajowców, którzy licznie do nas przyjeżdżają. Wiele szkół językowych rywalizuje o nich, prześcigając się w proponowaniu różnych form nauczania. To, co doceniło CITTRU, to nauka języka polskiego z zastosowaniem metod glottodydaktycznych i logopedycznych, które kładą nacisk na naukę wymowy - pomysł zaproponowany przez panią Małgorzatę Świstowską.

Jest ona absolwentką filologii polskiej na UJ oraz logopedii na AP w Krakowie i neurologopedii na UMCS w Lublinie. Pieniężna dotacja przyznana za wygraną w programie pozwoli jej na wdrożenie i rozwój metod, którymi posługuje się ich autorka, z powodzeniem, już od kilku lat. Przypadek sprawił, że pani Małgorzata podczas studiów polonistycznych pomagała w nauce obcokrajowcom, którzy mieli wyraźne problemy z nauką naszej ojczystej wymowy. Aby pomóc swoim uczniom w przełamaniu bariery językowej, założycielka "Gżegżółki" rozpoczęła studia logopedyczne, w trakcie których poznała innowacyjne metody logopedyczne stosowane przez profesor Jagodę Cieszyńską – znanego w kraju i za granicą surdologopedę i językoznawcę, zajmującą się również dwujęzycznością. Niektóre z tych metod pani Małgorzata przeniosła na grunt glottodydaktyki. Obecnie pisze ona pracę doktorską dotyczącą zastosowania metod logopedycznych w nauczaniu języka polskiego jako obcego, a własna szkoła da jej możliwość prowadzenia badań. Jest to więc kolejny przykład na to, że nauka i biznes nie wykluczają się, a przeciwnie, mogą iść ze sobą w parze.

Całe przedsięwzięcie to Szkoła Języka Polskiego połączona z gabinetem neurologopedycznym. – Innowacyjność usług, oferowanych przez moją szkołę, polega na tym, że oprócz tradycyjnych - glottodydaktycznych metod nauczania języka polskiego jako obcego, stosuję metody logopedyczne w nauczaniu przede wszystkim wymowy, ale także słuchania, mówienia, czytania i pisania. Programy dydaktyczne, które realizuję na kursach języka polskiego dla obcokrajowców łączą metody i techniki z dwóch dziedzin: glottodydaktyki, czyli dyscypliny wiedzy zajmującej się nauczaniem języków obcych oraz logopedii i neurologopedii, nauki o usuwaniu i korygowaniu wad wymowy, a także przywracaniu systemu językowego osobom, które utraciły język w wyniku uszkodzenia mózgu. Na skutek tego proces przyswajania języka przez cudzoziemców przebiega szybciej i efektywniej - twierdzi twórczyni pomysłu.

Będzie to pierwsza tego typu szkoła w Polsce. W ciągu kilku lat zdobywania doświadczeń i nauczania w różnych szkołach językowych, pani Świstowska, posługując się swoimi metodami, wzbudziła duże zainteresowanie zarówno wśród uczących się jak i nauczających.

Przyznana kwota, ok. 20 tys złotych, ma również pomóc w zakupie multimedialnych programów, jeszcze w Polsce niedostępnych, a mających ułatwić naukę uczniom, przede wszystkim usprawniając naukę wymowy. Od niej to bowiem w głównej mierze zależy nauczenie się konkretnego języka. Na lekcje zgłaszają się osoby z całego świata. Wśród nich znaleźli się przedstawiciele różnych zawodów i grup społecznych: od biznesmenów przebywających w Polsce czasowo, którzy mają czas i pieniądze, pragnących posługiwać się poprawną polszczyzną, studentów chcących udoskonalić swój warsztat językowy, poprzez osoby duchowne, misjonarzy oraz turystów, którzy mając niewiele czasu, chcieliby szybko zgłębić tajniki nie tylko kultury, ale również języka polskiego.

Prawdziwą satysfakcją jest dla nich możliwość wypowiedzenia już od pierwszej lekcji słowa "dzień dobry", a poprawne powitanie to przecież bardzo wiele na dobry początek.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (2):

Sortuj komentarze:

(+) choć nie wiem, czy bardziej dla Ciebie, czy dla pani Małgorzaty :) Świetny pomysł, swoją drogą mam nadzieję, że da się tę metodę upowszechnić i wykorzystać nie tylko w nauce polskiego ale też języków obcych. W końcu jednym z podstawowych problemów jest niewymawianie nieistniejących w danym języku dźwięków :) Taka szkoła byłaby nie do przebicia na rynku :)

Komentarz został ukrytyrozwiń

nom

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2016 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.