Facebook Google+ Twitter

Internet jako narzędzie innowacyjnych zajęć w szkole?

Wiek dorastania ma swoje prawa - pewnie często to słyszałeś. Ma jednak też pewne obowiązki, to w tym okresie kształtuje się charakter człowieka. Coraz częściej nastolatkowie uciekają w wirtualną rzeczywistość i nie garną się do nauki...

Młodzi, gniewni i buntowniczy – czy tak wygląda obraz dzisiejszego nastolatka? Stereotypy często bywają krzywdzące, niestety zawsze skutek – w tym przypadku stereotyp - wynika z konkretnej przyczyny. Nie raz pewnie słyszałeś, że młodzież marnuje czas na gry komputerowe lub po prostu siedzi bezczynnie przed monitorem i nic w zasadzie z tego nie wynika. Tutaj młodzi ludzie zapewne się oburzą, natomiast starsze osoby, a w szczególności rodzice, przyznają temu stwierdzeniu rację. Wejdźmy zatem nieco głębiej w ten współczesny problem postrzegania Internetu.

Organizacja planu dnia przez każdego człowieka jest niewątpliwie jego indywidualną sprawą. Niezaprzeczalny jest jednak fakt, iż szukanie informacji w Internecie, znacznie pozwala nam zaoszczędzić, jakże cenny czas. Jak uważa nauczycielka z długoletnim doświadczeniem:

- Internet w szkole działa na wszystkich lekcjach, korzystamy m.in. z podręczników multimedialnych. Uczniowie często wykonują prezentacje, które później dodają do chmury. Nauczyciele zamiast rozdawania kser umieszczają zbiory zadań i zadania domowe w chmurze, a następnie omawiamy je w szkole. Niektóre doświadczenia na lekcji chemii można pokazać za pośrednictwem Internetu – mówi Nauczycielka Informatyki i Matematyki w Gimnazjum nr 7 w Rudzie Śląskiej.

W dobie dynamicznie rozwijającego się społeczeństwa informatycznego, Internet pozwala zaoszczędzić czas i ułatwić pracę zarówno uczniom, jak i nauczycielom. Obecnie jest również synonimem możliwości poszerzania horyzontów oraz spektrum wiedzy z każdej dziedziny. To medium ma niezwykły wpływ na cywilizację. Przykładem jest Gimnazjum nr 7 w Rudzie Śląskiej, gdzie młodzież łączy funkcję rozrywkową Internetu z funkcją edukacyjną.

- Na wszystkich przedmiotach korzystamy z internetowych gier dydaktycznych. Uczniowie biorą w nich udział na zasadzie Quizu, gdzie odpowiadają na pytania wykazując się wiedzą z określonego przedmiotu. Młodzież odpowiada na swoich smartfonach, a wyniki wyświetlane są za pomocą rzutnika. Co więcej, sami - poza zajęciami w szkole - uczniowie grają w gry edukacyjne. Jest to dobry sposób łatwiejszego przyswojenia wiedzy. Zazwyczaj korzystamy z tego środka dydaktycznego na początku lekcji lub w spokojniejszym okresie – stwierdza wspomniana powyżej nauczycielka.

Dziś ciężko jest znaleźć szkołę, która nie byłaby wyposażona w salę informatyczną, gdzie uczniowie w praktyce uczą się nowych technologii, które niewątpliwie są przyszłością. Technologie i specjalistyczna wiedza z obszarów związanych z działaniem w sieci, pozwoli młodym ludziom na swobodne poruszanie się na rynku pracy.

Nauczyciel często jest niepodważalnym autorytetem dla nastolatków chłonnych nowych rzeczy. Człowiek ten w niebanalny sposób potrafi zainspirować podopiecznych do samodzielnego poszerzania wiedzy z interesującego ich zakresu. Czego dziś młodzież uczy się na lekcjach informatyki?

- Na lekcji informatyki uczymy o sieciach komputerowych oraz praktycznego wykorzystania programów graficznych, do edycji tekstu, obsługi i rozumienia arkusza kalkulacyjnego, tworzenia i publikowania prostych stron internetowych, a także przygotowania prezentacji – odpowiada nauczycielka z Gimnazjum nr 7 w Rudzie Śląskiej.

Niestety placówki mają ograniczone możliwości w wyposażeniu sal informatycznych w nowoczesny sprzęt. Istnieje jednak kilka sposobów na pozyskanie urządzeń poza budżetem przeznaczonym przez szkołę na ten cel. Przykładem jest udział w ogólnopolskich konkursach, gdzie do wygrania są komputery itp., lub współpraca barterowa z organizacjami.

Niedawno w Rudzie Śląskiej, lokalny dostawca Internetu wpadł na rozwiązanie takiej wymiany barterowej. Mając na uwadze fakt, że wspomniany dostawca świadczy swoje usługi w rudzkich szkołach, spółka nawiązała współpracę z gimnazjami. W zamian za możliwość promocji Internetu poprzez oficjalną informację o dostarczaniu usług do danej szkoły, placówki otrzymały przewodowe i bezprzewodowe myszki oraz podkładki, co nieco odświeżyło pracownie informatyczne, a co ważniejsze poprawiło to komfort użytkowania komputerów stacjonarnych.

Współpraca ta zagwarantowała obopólne korzyści zarówno dla tej organizacji – możliwość promocji usług w szkole – jak i szkół – zwiększenie komfortu pracy przy komputerze.

Ciekawe rozwiązanie, dzięki któremu obie strony są wygrane. Jak to się mówi, zawsze jest jakiś haczyk. Szkoła lub firma musi postarać się o zgodę Urzędu Miasta na tego typu współpracę.

Pamiętajmy, że Internet ma integralny wpływ na rozwój młodych ludzi. Nie raz słyszy się o wybitnych jednostkach będącymi samoukami. Wysokie kompetencje najczęściej rodzą się z pasji i zamiłowania do konkretnego tematu. Internet to bezapelacyjnie narzędzie pośredniczące w kształtowaniu się wybitnych jednostek, którzy garściami mogą czerpać z morza inspiracji znajdujących się w sieci.

Oceniając przez pryzmat stereotypów nieświadomie możemy zniechęcić człowieka do zgłębiania wiedzy, co wymaga zarówno determinacji, jak i wielu godzin poświęconych na utrwalanie zdobytej wiedzy. Jak to więc jest z tymi nastolatkami?

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (0):

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.