Interstellar. Po drugiej stronie czarnej dziury (recenzja)

Interstellar to długo oczekiwany film Christophera Nolana, który w ubiegłym tygodniu wszedł do polskich kin. Jest to hołd dla produkcji science-fiction Spielberga i Kubricka. Czy reżyser stworzył kolejne wspaniałe dzieło? Czy może tym razem rozczarował widzów?

/ Fot. materiały prasoweZ powodu zmian klimatu życie na Ziemi staje się niemożliwe. Zagłada ludzkości jest nieunikniona, szansą na przeżycie jest opuszczenie macierzystej planety i odnalezienie nowego domu. NASA wysyła z misją grupę pilotów, na czele której stoi Cooper (Matthew McConaughey), ma ona odnaleźć planetę nadającą się do życia po drugiej stronie czarnej dziury.

Christopher Nolan to reżyser znany z wysokobudżetowych produkcji, zrealizowanych z rozmachem, z świetną obsadą, surowym, realistycznym klimatem i niebanalnym scenariuszem, i tak właśni jest w przypadku Interstellar. Bardzo dobra, oscarowa obsada. Poza Matthew McConaughey, występują jeszcze Anna Hathaway, Michael Caine, i kilku innych bardziej lub mniej znanych, uzdolnionych aktorów. Aktorstwo prezentuje się świetnie, zwłaszcza McConaughey w roli pilota statku i kochającego ojca.

Nolan położył wyjątkowo duży nacisk na wątek rodzinny, który wypadł wyśmienicie. Autentycznie angażuje emocjonalnie, w przeciwieństwie do innych filmów sf poruszających tego typu wątek (patrz. Godzilla z drewnianym Aaronem Tylorem Johsonem). Wątek rodzinny jest wyraźnym hołdem w stronę twórczości Spielberga. Sceny w przestrzeni kosmicznej to wielki ukłon w stronę Odysei Kosmicznej. Dużo długich, powolnych i bardzo nastrojowych sekwencji lotów w kosmosie (w kilku momentach do złudzenia przypomina klasyk Kubricka).

Czytaj także: Christoph Waltz zagra czarny charakter w kolejnym filmie o Bondzie

Wizualnie Interstellar jest doskonały. Zdjęcia są piękne, klimatyczne, a efekty specjalne widowiskowe. Obraz zachwyca również estetyką - wszystko jest mocno stonowane, surowe, jednocześnie artystyczne (brak przepychu i efekciarstwa). Kosmos w filmie jest zarówno wspaniały jak i przerażający, ogromny a jednocześnie klaustrofobiczny. Ujęcia w przestrzeni kosmicznej na stałe zapadną w mojej pamięci.

Muzyka Hansa Zimmera to kolejna zaleta tego filmu- oryginalna, wywołująca ciarki. Wspaniałe osiągnięcie kompozytora. Wszystko to razem sprawia, że przynajmniej w kilku momentach Intestellar ociera się moim zdaniem o arcydzieło. Cały film zasłużyłby na takie miano, gdyby nie scenariusz. Historia napisana przez Nolana ustępuje jego wcześniejszym dziełom, co nie znaczy że jest zła. Film porusza tematykę czarnych dziur, odwołuje się do autentycznych teorii i zagadnień stworzonych przez największych fizyków świata. W kilku momentach wątki mocno opierają się na teoriach naukowych, które dla przeciętnego widza mogą być trudne do zrozumienia. Z tego powodu fabuła, niczym w Incepcji strasznie się gmatwa, komplikuje. W fabule i w świecie filmu trudno nie zauważyć przynajmniej kilku poważnych nieścisłości. Dialogi to albo naukowa ekspozycja, albo patetyczne monologi. Najgorzej jednak jest kiedy któryś z bohaterów zaczyna opowiadać o sile miłości. Przesłanie jest bardzo ckliwe, fani wcześniejszych filmów reżysera mogą narzekać na brak poważniejszych refleksji.

Interstellar miał predyspozycje bycia arcydziełem kina science-fiction, zostało to jednak zrealizowane połowicznie. To nadal bardzo dobry film, który zachwyca obrazem, muzyką i aktorstwem. Gdyby nie kilka wad w scenariuszu mógłby to być jeden najlepszych filmów Nolana i murowany klasyk gatunku. Mocno naukowe podejście do tematu, skomplikowana fabuła, patos czy błędy w skrypcie mogą niektórych zrazić. Gorąco polecam ten film fanom gatunku i reżysera. Sugeruję kino IMAX, na pewno nie będzie to stracony czas. Jeden z lepszych science- fiction ostatnich lat.

Już tu gdzieś pisałam, że film scenariusz jest koktajlem z "Kontakt" z Judy Foster i z "Grawitacja", ale niewątpliwie obraz wart obejrzenia, bo wcale znów nie taki znów SF.