Facebook Google+ Twitter

Inwestowanie w personel a jego lojalność

Jak sprawić by pracownik związał się z firmą? Czy oprócz prawidłowego systemu zarządzania i warunków finansowych pracodawcy mogą zbudować więź z personelem?

Kultura w organizacji a budowanie lojalności

Wielu pracodawców zastanawia się w jaki sposób sprawić by jego pracownicy z przyjemnością wykonywali swoje obowiązki każdego dnia. Zastanawiają się czy możliwa jest wizja pracownika codziennie zadowolonego, tryskającego energią i z radością podejmującego nowe wyzwania. Czy istnieje sposób by personel w superlatywach opowiadał o miejscu, w którym spędza większość swojego dnia? Oczywiście, że tak. Jednak istnieją pewne warunki. Firma musi zapewnić prawidłową kulturę organizacyjną zbudowaną na dostrzeganiu potrzeb pracowników. Musi motywować, a także dawać poczucie cenności. Pracownik musi czuć się potrzebny i doceniony.

Zbudowanie takiego obrazu, który z jednej strony daje poczucie zadowolenia u pracownika, a z drugiej wprowadza w firmie kulturę organizacyjną jest możliwe poprzez budowanie lojalności.
Pojęcie lojalności pracowniczej jest rozumiane najczęściej jako utożsamianie się pracownika z organizacją, silne emocjonalne przywiązanie do organizacji (pracodawcy) i jej członków, uczciwość, prawość, postępowanie zgodnie z ustalonymi normami, reprezentowanie i realizowanie celów organizacji, dbanie o jej dobre imię i tworzenie odpowiedniego jej wizerunku, zmierzanie do rozwoju organizacji i umacniania jej pozycji rynkowej. Istnieje wiele metod tworzenia kultury, która wspiera rozwój pracownika jednak z obserwacji rynków zachodnioeuropejskich można wywnioskować, iż z dużym powodzeniem wdrażanie są programy wspierające zdrowie, kondycję, a przez to samopoczucie pracownika. I nie chodzi tu tylko o aspekt medyczny. Programy te koncentrują się na szerokim rozumieniu psychofizycznego rozwoju człowieka.

Czy to się sprawdza?

Menadżerowie zajmujący się inwestowaniem w kapitał ludzki z pewnością zadają sobie podstawowe pytanie, jaki model budowania lojalności będzie najlepszy. Zastanawiają się czy przy całym wachlarzu możliwości akurat pro-zdrowotna forma przyniesie zadowalające efekty. Nie ma stuprocentowej pewności co do rezultatów, ale jedynym sposobem na sprawdzenie jest decyzja o podjęciu konkretnych działań. Nie musi być to rzucenie się na głęboką wodę i wprowadzanie kilkunastu sposobów na raz. W różnych strukturach organizacyjnych wdrażanie zdrowej firmy nie zawsze jest łatwe i proste. Nie zawsze też przynosi natychmiastowe efekty. Najlepszym rozwiązaniem, pozwalającym na skuteczna ocenę, jak i minimalizując ryzyko jest metoda małych kroczków. Wprowadzamy pojedyncze działania, obserwując w jaki sposób są odbierane przez pracowników. Sprawdzamy czy taka inicjatywa jest przez nich akceptowana.

Jakie wybrać działania?

Co może i powinien zrobić pracodawca, rozumiejący, że od dobrego samopoczucia pracownika zależy jego wydajność? Programy wellness mogą przyjmować różne formy. Począwszy od edukacji prozdrowotnej, inwestycji w ergonomię biura, dopłat do zdrowych lunchów, budowy sali do ćwiczeń w biurze, aż po współpracę z placówkami opieki zdrowotnej i indywidualnym nadzorze stanu zdrowia każdego pracownika. Kolejną formą jest między innymi zorganizowanie pokojów ciszy tzw. chillout room’ów. To idealny sposób na odstresowanie, wyciszenie. Pozwala również na wzmacnianie więzi miedzy pracownikami, umożliwia im nieformalne spotkania, co pogłębia ich zaangażowanie w pracę w zespole. Coraz częściej w Polsce pracodawcy oferują swoim pracownikom pakiety na różne formy aktywności ruchowej: karnety na basen, siłownię czy fitness.

Niezwykle istotnym czynnikiem wpływającym na wydajność w pracy jest sposób odżywiania. Niesystematyczne, pozbawione najważniejszych wartości odżywczych posiłki, zjadane „na szybko” kanapki, bądź fast foody z pewnością negatywnie wpływają na jakość świadczonej pracy. Dlatego też pracodawca może wprowadzić kilka prostych nawyków i tym samym zwiększyć efektywność swojego personelu. Przede wszystkim powinien zadbać o regularne posiłki, dostęp do niegazowanej wody źródlanej. Może również zorganizować „zdrowy” catering czy zapewnić właściwe menu w stołówce.

Jeszcze inną formą zdrowej firmy jest wprowadzenie takich rozwiązań, które dałyby pracownikom możliwość pogodzenia obowiązków rodzinnych z karierą zawodową. Stwarza się takie warunki, by zapewnić równowagę pomiędzy tymi dwoma aspektami życia. Programy work-life-balance mogą obejmować m.in. utworzenie pokoi dla młodych mam, warsztaty dla rodziców, tworzenie firmowych przedszkoli.

Każdy człowiek jest narażony na jakiś rodzaj ryzyka zdrowotnego. Wspomniane wcześniej niezdrowe odżywianie, brak ruchu, snu czy też przekazane genetycznie predyspozycje do określonych schorzeń. Na większość z tych, pracodawca może mieć jednak istotny wpływ. Stosując szeroko rozumianą pro-zdrowotną politykę firmy nie można zapomnieć o nałogach swoich pracowników. Palenie papierosów, alkohol. Te nałogi z pewnością wpływają na wydajność pracy. Ograniczają swobodne myślenie, skupiając całą uwagę pracownika na potrzebie np. zapalenia papierosa. Czy wdrażając programy wellness można posunąć się do pomocy swoim pracownikom w walce z nałogiem? Tak. Implementacja welleness może być pierwszym krokiem do zmiany niezdrowych nawyków.

Jedną z możliwości, jakie można wykorzystać jest chociażby połączenie doraźnego działania w formie wyjazdów w duchu „wellness” z organizacją terapii antynikotynowej. Jest to innowacyjne połączenie skierowane dla firm, które idą w kierunku nowoczesnego modelu zdrowej firmy. Połączenie zabiegów kosmetycznych, relaksu z efektywnym sposobem na pozbycie się nałogu jest wręcz formą idealną. Jedynym podstawowym czynnikiem warunkującym osiągniecie rezultatu jest chęć pozbycia się nałogu wykazana przez samego pracownika. Firma, która skorzysta z takiego programu może tylko zyskać.

Plusy płynące z programów Wellness są dość oczywiste, dla zatrudnionych, jak i pracodawców. Inwestując w zdrowie pracownika, firma realizuje długoterminową strategię, która w perspektywie pozwoli na obniżenie kosztów, zarówno dzięki zwiększeniu efektywności pracowników, zmniejszeniu ich nieobecności w pracy, jak też obniżeniu kosztów opieki zdrowotnej. Dodatkowo dbając o zdrowie swoich podwładnych, pracodawca zwiększa poziom satysfakcji z pracy oraz lojalność, jak również tworzy pozytywny wizerunek firmy na rynku pracy, co ułatwia pozyskanie nowych, utalentowanych pracowników, w której pracują...

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (0):

Dziękujemy za Twoją aktywność w serwisie wiadomosci24. Do zobaczenia niebawem w innym miejscu.

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl
#PRZEPROWADZKA: Dowiedz się więcej

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.