Facebook Google+ Twitter

Pozycja materiału w rankingach:

15975 miejsce

Irena Jun: 55 lat na scenie

Jedna z najwybitniejszych polskich aktorek teatralnych, Irena Jun, od 1972 roku nieprzerwanie związana z Teatrem Studio w Warszawie, obchodzi w tym roku jubileusz 55–lecia pracy artystycznej.

Irena Jun obchodzi jubileusz 55 - lecia pracy artystycznej. / Fot. Kobas Laksa/Teatr StudioUrodzona w Hrubieszowie na Lubelszczyźnie Irena Jun studia aktorskie odbyła w krakowskiej Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej. Tuż po ich ukończeniu w 1958 roku na jeden sezon została zaangażowana do Teatru Zagłębia w Sosnowcu, gdzie zagrała m.in. Marynę w „Weselu” Wyspiańskiego i Luizę w Schillerowskiej „Intrydze i miłości”. Na nieco dłużej, bo na trzy sezony, Irena Jun związała się z Teatrem im. Stefana Żeromskiego, obejmującym swoim „artystycznym zasięgiem” Kielce i Radom. To na tej scenie publiczność mogła podziwiać aktorkę w „Ucieczce” Bułhakowa, „Makbecie” Szekspira, „Skizie” Zapolskiej czy jako tytułową Balladynę w tragedii Słowackiego. Nie stroniła także od ról w repertuarze współczesnym, jak choćby w sztuce Marka Domańskiego „Kobieta w trudnej sytuacji”. W okresie kielecko – radomskim najczęściej współpracowała z Haliną Gryglaszewską, reżyserującą aktorką, utożsamianą głównie z Krakowem, dokąd również w 1962 roku przeniosła się sama Irena Jun.

Przez 8 lat występowała na scenie Teatru Ludowego w Krakowie – Nowej Hucie. Debiutowała tu rolami Dwórki II i Królewny w „Przygodach Sindbada Żeglarza” w reżyserii Jana Güntnera. Później do swoich przedstawień angażowali Jun Krystyna Skuszanka, Lidia Zamkow, Irena Babel, Bogdan Hussakowski czy wreszcie Józef Szajna, z którym później przez wiele lat tworzyła artystyczny tandem na scenach Teatru Klasycznego w Warszawie, przekształconego w 1972 roku w Teatr Studio im. S.I. Witkiewicza. Irena Jun wystąpiła we wszystkich najsłynniejszych przedstawieniach Szajny od „Witkacego” poprzez „Replikę”, „Dantego”, „Cervantesa”, „Majakowskiego” aż do „Śmierci na gruszy”. W tym okresieIrena Jun, aktorka Teatru Studio w Warszawie. / Fot. Kobas Laksa/Teatr Studio w Warszawie Irena Jun zadebiutowała także jako reżyserka przedstawienia „Gargantua i Pantagruel”.

O metodzie twórczej Józefa Szajny mówiła aktorka w rozmowie ze mną dla „Słowa Ludu” w 1996 roku, że polegała ona „na odejściu od teatru literackiego na rzecz teatru plastyki, który słowem posiłkuje się w bardzo ograniczonym zakresie i w którym powstaje bardzo bogata wizja teatru totalnego o bardzo mocnych środkach ekspresji” i dodawała, że nie teatr Szajny „nie lansował aktora, tak jak robią to środki masowego przekazu, ale – wymagając bardzo ekspresyjnych środków wyrazu - wzbogacał niezwykle warsztat twórczy aktora”. Wśród twórców, które poza Józefem Szajną wywarły wpływ na ukształtowanie jej artystystycznej osobowości, Irena Jun wymienia Jerzego Grzegorzewskiego (następcę Szajny na stanowisku dyrektora Teatru Studio), Tadeusza Kantora, Konrada Swinarskiego, Erwina Axera, Tadeusza Łomnickiego. – Z autorów najbardziej ukształtował mnie Samuel Beckett – mówiła Irena Jun, jedna z najwybitniejszych na świecie aktorek beckettowskich, a to za sprawą jej monodramów „Nie ja”, „Kroki”, „Kołysanka”, „Komedia” wyreżyserowanych przez Antoniego Liberę.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (2):

Sortuj komentarze:

Piękny jubileusz dwóch piątek, gratuluję!!! Pozdrawiam serdecznie

Komentarz został ukrytyrozwiń

Gratulacje pięknego jubileuszu!

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2016 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.