Facebook Google+ Twitter

IT w nieruchomościach – nie jest najgorzej, ale może być lepiej

  • Źródło: Gość dnia
  • Data dodania: 2014-11-05 14:15

Rośnie liczba agencji nieruchomości korzystających z programów usprawniających pracę. Wciąż jednak nieznaczna część przedstawicieli branży stosuje rozwiązania, które pozwalają zarządzać ofertami i rozwijać współpracę z innymi podmiotami.

Informatyzacja branży nieruchomości staje się coraz bardziej widoczna. Nie wszędzie jednak przebiega ona w takim samym zakresie. Różnice zaobserwować można przede wszystkim w stopniu uświadomienia korzyści wynikających z implementacji IT. Dotyczą one również zakresu funkcjonalności, jakimi charakteryzują się wdrażane systemy. Wciąż także obecnym zjawiskiem jest niekorzystanie z dedykowanych branży nieruchomości rozwiązań informatycznych lub ograniczanie się do wyszukiwania ofert zamieszczanych na serwisach ogłoszeniowych i wprowadzania ich do dostosowanych do własnych potrzeb arkuszy kalkulacyjnych. - „Technologia usprawniająca prowadzenie biura nieruchomości - zgodnie z szacunkami - wykorzystywana jest w czterech na pięciu podmiotach zajmujących się pośrednictwem w obrocie nieruchomościami. Głównym zadaniem stawianym przed tego typu programami jest usprawnienie pracy agencji, koordynowanie obiegu poczty i kalendarza. W mniejszym stopniu wykorzystuje się je do zarządzania ofertami i relacjami z klientami czy przebiegiem transakcji na poszczególnych jej etapach” – ocenia Michał Kielan, licencjonowany pośrednik w obrocie nieruchomościami, reprezentujący firmę Inwestycje MSW, specjalizującą się w projektowaniu i realizowaniu systemów informatycznych dedykowanych branży nieruchomości.

Sytuacja ta jest konsekwencją m.in. niewystarczającej wiedzy na temat usprawnień wynikających z wdrożenia zaawansowanych funkcjonalnie rozwiązań. Dużą rolę odgrywa także przywiązanie do dotychczasowego sposobu pracy oraz opór przed zmianami i koniecznością przyswojenia nowych umiejętności czy metod działania. Nie bez znaczenia jest fakt, że spośród dostępnych na rynku rozwiązań trudno jest znaleźć system, którego funkcjonalności obejmują wszystkie aspekty pracy pośredników. - „Wszystko to sprawia, że większość agencji nieruchomości czy pracujących w branży pośredników nie wykorzystuje w pełni możliwości, jakie dają rozwiązania informatyczne. Powszechnym zjawiskiem jest za to ograniczanie informatyzacji do podstawowych zadań i pomijanie tych obszarów, w których efekty mogłyby być najbardziej widoczne i mogłyby wiązać się z największymi korzyściami. Dotyczy to przede wszystkim generowania raportów, zestawień czy analiz, które tworzone w sposób automatyczny, wydatnie skracają czas pracy i zwiększają jej efektywność. Niedostateczne wykorzystanie potencjału drzemiącego w nowoczesnych rozwiązaniach IT widoczne jest także w zakresie zarządzania relacjami z klientem czy współpracy z innymi przedstawicielami rynku. Wszystko to sprawia, że korzyści związane z informatyzacją branży nieruchomości nie są tak powszechne i duże, jak mogłyby być, gdyby proces informatyzacji był bardziej zaawansowany i obejmował szerszy zakres działalności pośredników – podsumowuje Michał Kielan
Osiągnięcie pozytywnych efektów wynikających z informatyzacji branży nieruchomości wymaga nie tylko zmiany podejścia do zagadnienia wśród pośredników czy właścicieli agencji. Ważną kwestią jest także dostarczenie narzędzi, których wdrożenie będzie proste, obsługa intuicyjna, a funkcjonalności obejmą wszystkie aspekty pracy podmiotów z branży nieruchomości – od tych podstawowych, do bardziej zaawansowanych.

Rozwiązaniem, które ma przyczynić się do upowszechnienia IT w branży nieruchomości jest bazujący na technologii cloud computingu system CRONIKA. Program, nad którym pace prowadzi warszawska firma Inwestycje MSW tworzony jest z myślą o agencjach nieruchomości, pośrednikach, ale także deweloperach, doradcach i rzeczoznawcach – podmiotach, które uczestniczą lub zamierzają uczestniczyć w szeroko pojętym obrocie na rynku nieruchomości.
Jednym z podstawowych zadań stawianych przed systemem przez jego twórców jest objęcie funkcjonalnościami programu wszystkich aspektów pracy agencji nieruchomości. Program ma także przyczynić się do zwiększenia zakresu usług, jakie pośrednicy będą mogli zaoferować swoim klientom oraz do intensyfikacji współpracy pomiędzy funkcjonującymi na rynku podmiotami. Umożliwią to moduły System Wymiany Ofert i System Wymiany Poszukiwań, pozwalające na wymianę pomiędzy agencjami na terenie całego kraju informacji na temat wystawianych na rynek nieruchomości oraz zapytań. W praktyce agencja, do której zgłosi się osoba zainteresowana nabyciem nieruchomości w mieście innym niż siedziba firmy będzie mogła za pośrednictwem systemu nawiązać współpracę z podmiotem, w bazie którego znajdować się będą oferty potencjalnie pasujące do zgłoszonego zapytania. Dzięki temu zwiększy się geograficzny zasięg działalności poszczególnych podmiotów. Co to oznacza dla agencji? Ograniczenie konieczności analizowania sytuacji na poszczególnych rynkach. W przypadku ich klientów główną korzyścią będzie szybsza i tańsza transakcja oraz sprawniejsze poszukiwanie nieruchomości poza miejscem stałego przebywania. W przypadku całego rynku zauważalnym efektem będzie intensyfikacja rozwoju współpracy pomiędzy przedstawicielami branży – na wzór rynków zachodnich.
Tworzony przez firmę Inwestycje MSW system CRONIKA umożliwi także gromadzenie i analizowanie danych i informacji o rynku, takich jak ceny transakcyjne czy ceny ofertowe, które - zdaniem twórców programu - nabierać będą coraz większego znaczenia dla branży. Na ich podstawie w dużo większym niż obecnie zakresie ustalane będą ceny nieruchomości wystawianych na rynek. Dzięki temu zminimalizowany zostanie problem niedostosowania ceny domu czy mieszkania do sytuacji panującej na rynku i typowej dla danego rodzaju nieruchomości.
Ponadto, korzyściami wynikającymi z implementacji systemu będzie wzrost efektywności i oszczędność czasu. Ich osiągnięcie możliwe będzie dzięki automatyzacji części pracy związanej z analizowaniem i systematyzowaniem dostępnych ofert oraz zgłaszanych zapytań. Przerzucenie części „zadań” na program - m.in. czynności związanych wprowadzaniem parametrów nieruchomości do systemu czy analizowanie ofert po to, by znaleźć nieruchomość pasującą do zgłaszanego zapytania umożliwi dużo efektywniejszą obsługę klienta.
Tworzące system moduły zaprojektowane zostały z myślą o realnych obowiązkach pośredników i o specyfice polskiego rynku nieruchomości. Funkcjonalności programu maja za zadanie realnie zmienić pracę agencji, usprawnić te obszary pracy, które do tej pory realizowane były w tradycyjny sposób i przyczynić się do faktycznego wzrostu efektywności pracy – czyli do tego, co stanowi o istocie informatyzacji.

CRONIKA
(Magdalena Ziółkowska)

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (0):

Dziękujemy za Twoją aktywność w serwisie wiadomosci24. Do zobaczenia niebawem w innym miejscu.

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl
#PRZEPROWADZKA: Dowiedz się więcej

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.